השוק איבד אמון בתשובה: עוד קריסה באג"ח ובמניות קבוצת דלק

ההלוואות הבנקאיות של דלק מסתכמות ביותר מ–2 מיליארד שקל • בשיחה עם מחזיקי האג"ח נתבקשה הנהלת דלק להשיב האם בחנה גיוסי הון, כולל מתשובה עצמו, לאחר שבשנות הגאות חילקה דיבידנדים ב–1.5 מיליארד שקל

יצחק תשובה ועידן וולס / צילום: יוסי כהן
יצחק תשובה ועידן וולס / צילום: יוסי כהן

מעמיק חוסר האמון בשוק ההון כלפי קבוצת דלק, שנמצאת בשליטת יצחק תשובה, וכלפי הנהלתה. היום פרסמה דלק  נתונים נוספים הקשורים למצבת נכסיה ולמצב יחסיה עם הבנקים, ובמקביל ערכו בכיריה שיחת ועידה טלפונית עם מחזיקי האג"ח, במסגרת אסיפת מחזיקים.

בין השאר, נתבקשה ההנהלה לענות על השאלות האם בחנה גיוסי הון, כולל בקשה מבעל השליטה להשקיע בעצמו בחברה, וזאת לאחר שבשנות הגאות חילקה קבוצת דלק דיבידנדים ב-1.5 מיליארד שקל. בתגובה, אמרה הסמנכ"לית והיועצת המשפטית ליאורה פרט-לוין: התשובה שלילית. אנחנו לא פנינו לבעל השליטה. המנכ"ל הטרי עידן וולס, הוסיף כי "אתה שואל אנשים שאין להם יכולת לענות על השאלה הזאת".

בזמן שיחת הוועידה צנחו איגרות החוב של קבוצת דלק - חוב של יותר מ-6 מיליארד שקל בשש סדרות אג"ח - בשיעורים שבין 16% ל-26% - מה שהעיד על חוסר הצלחת ההנהלה בהשבת האמון של המשקיעים ביכולתה להוביל את החברה לחוף מבטחים.

מניית דלק צנחה היום ב-21%

בסיומה של שיחת הוועידה, הודיעו נאמני האג"ח כי כבר בימים הקרובים יפורסמו כתבי הצבעה למחזיקי הסדרות, ובהם יוצגו האפשרויות השונות העומדות בפני המחזיקים.

סדרות האג"ח הקצרות של קבוצת דלק נסחרו היום לפי תשואות "זבל" שנתיות לפדיון של עד 580%, המעידות על ההסתברות הנמוכה ביותר שמקנים המשקיעים לאפשרות שהחברה תפרע בשנה הקרובה את מלוא התחייבויותיה במועדן. בסדרות הארוכות יותר - אלה בעלות משך חיים ממוצע (מח"מ) של עד 2.2 שנים, נרשמו תשואות של בין 58% ל-85%.

מניית דלק צנחה היום כשהיא משקפת לחברה שווי שוק של קצת יותר ממיליארד שקל.

קודם לשיחת הוועידה, פרסמה קבוצת דלק כי היא ממשיכה לקיים דיונים עם הבנקים המלווים שלה, במטרה להגיע להסכמות על שינוי של התניות פיננסיות ואירועים אחרים. הסכמות אלה נדרשות כדי למנוע מהבנקים העמדה לפירעון מיידי של ההלוואות או מימוש הבטוחות שהועמדו להבטחתן, וזאת עקב אי-עמידתה של החברה ביחס הבטוחות הנדרש על פי הסכמי ההלוואה.

בין השאר, חייבת קבוצת דלק לבנקים סכום של 923 מיליון שקל, שכנגדו שיעבדה החברה יחידות השתתפות של דלק קידוחים - אחת משתי החזקותיה המרכזיות - בשווי של כ-1.39 מיליארד שקל, ומניות חברת כהן פיתוח בשווי של כ-126 מיליון שקל.

כמו כן, שיעבדה דלק יחידות השתתפות של דלק קידוחים בשווי של כ-570 מיליון שקל, להבטחת הלוואה שהתקבלה מסיטיבנק, ושיתרתה הנוכחית עומדת על 57 מיליון דולר (210 מיליון שקל). מנתונים אלה עולה כי 51% מיחידות ההשתתפות של דלק קידוחים שבידי קבוצת דלק - משועבדות לטובת בנקים. לפיכך, רק 8% מיחידות ההשתתפות של דלק קידוחים שבידיה אינן משועבדות, והן מוגדרות כנכס חופשי.

ההחזקה באיתקה משועבדת לבנק זר

נוסף על כך, דיווחה קבוצת דלק למשקיעים כי גם הנכס המרכזי השני שלה - הבעלות על חברת הנפט איתקה, שפועלת בים הצפוני - משועבדת במלואה לבנק זר. דלק מחזיקה את איתקה דרך חברת DKL שבבעלותה המלאה, והחזקה זו משועבדת כנגד הלוואה בסך 200 מיליון דולר (שאינה חלק מההלוואות של קבוצת דלק שפורטו קודם לכן). בסך הכל, מסתכמות ההלוואות הבנקאיות של דלק ביותר מ-2 מיליארד שקל.

בקבוצת דלק חשפו היום כי לאור ירידה של יותר מ-20% בשוויו של סל חברות הדומות לאיתקה, היא נדרשה להעמיד לבנק המלווה עוד 43 מיליון דולר כבטוחה נוספת להלוואה. עם זאת, בהמשך חלה ירידה נוספת של יותר מ-50% בשווי אותו סל חברות, לצד ירידה של יותר מ-50% במחיר מנייתה של קבוצת דלק ובמדד FTSE 100 (מדד המניות של בורסת לונדון), שמהוות, לטענת הבנק המלווה, עילות העמדה לפירעון מיידי.

בקבוצת דלק גם הודיעו כי הם מקיימים דיונים עם הבנק המלווה, אבל לפי שעה, הודיע הבנק כי הוא שומר על זכויותיו בהתאם להסכם. להלוואה זו מצטרפת הלוואה נוספת של 50 מיליון אירו שקיבלה DKL, המובטחת בערבות של קבוצת דלק והחברה הבת דלק אנרגיה. הסכם ההלוואה כולל התניה, שאותה מנסה כעת קבוצת דלק לשנות, ולפיה אי-מידה בתנאי בהלוואה המרכזית של DKL תאפשר העמדה לפירעון מיידי גם של הלוואה זו.

נוסף על כך, הודיעה קבוצת דלק כי היא נדרשת להעמיד לטובת כמה בנקים פיקדונות נוספים, בהיקף של 40 מיליון שקל, בגין עסקאות החלף שבוצעו בעבר ביחס לכ-10% ממניות חברת הביטוח הפניקס. לבנקים אלה משועבדים כבר כיום פיקדונות בהיקף של 226 מיליון שקל, והדרישה להגדלתן נובעת כנראה מנפילה של כ-40% שרשמה מניית הפניקס מתחילת השנה.

כל אלה הובילו לירידה חדה ביתרות הנזילות של קבוצת דלק, מכ-1.34 מיליארד שקל בתחילת השנה לכ-260 מיליון שקל בלבד אתמול. היתרה הנוכחית כוללת מזומנים בשווי של 110 מיליון שקל וניירות ערך סחירים בשווי של 150 מיליון שקל. על סכום זה אמורה להתווסף בקרוב התמורה ממכירת ההחזקה (20%) בחברת IDE, שהיקפה 164 מיליון שקל.

טענות להיעדר שקיפות מצד ההנהלה

שיחת הוועידה שנערכה היום, הצביעה על חוסר אמון עמוק של שוק ההון בהנהלת החברה. בשיחה הועלו טענות להיעדר שקיפות מצד ההנהלה, שהוביל למצב שבו המשקיעים לא ידעו מראש על השעבודים של יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים לבנקים הזרים ועל הירידה החדה במצבת המזומנים של הקבוצה בשלושת החודשים האחרונים כתוצאה מהלחץ של הבנקים הזרים.

המנכ"ל וולס הדגיש כי "העולם כולו מצוי במשבר כלכלי עמוק. בכל מקום רואים את סימני המשבר, וזה סוג של ארמגדון כלכלי שלא פסח על אף מגזר. למרות המשבר הכלכלי קבוצת דלק היא קבוצה חזקה ויציבה, שיכולה לעבור את המשבר הזה בהצלחה ולממש את היעדים שלה.

"גם בתקופה הנוכחית, עם הנכסים שיש לה והמקורות שיש לה מדלק קידוחים, איתקה ועוד, החברה יכולה לעבור את המשבר הזה, למרות שהעולם כולו נמצא בתהליך שאת התוצאות שלו אנחנו רואים תוך כדי תנועה".

וולס הוסיף כי "אם אני לוקח את דלק קידוחים ואת איתקה, יש כאן חוסר הלימה בין השווי של החברות לבין השווי שאנחנו רואים בבורסה, כי בליבת העסקים לא חל שינוי ויש עיוות ביחס לשווי - וזה מאוד חשוב כשמסתכלים על התמונה הכוללת.

"חוץ מדלק קידוחים ואיתקה, יש לנו שורה של נכסים ושורה של פעילויות, כמו תמלוגי-העל שהקבוצה התחילה לקבל החל בחודש ינואר. אנחנו מדברים גם על הנדל"ן שלנו ועל חברת דלק ישראל ועל הגמישות הפיננסית. זה אולי יותר מורכב ודורש יותר מאמץ, אבל כשאתה מאמין בקבוצה, בנכסים ובפעילות, מה שחשוב זה לתת גיבוי לקבוצה ולמהלכים שהיא נוקטת".

ברק משרקי, משנה למנכ"ל ומנהל כספים ראשי של קבוצת דלק, הוסיף: "השילוב של הפעולות שנעשה יאפשר לנו לגייס סכומים משמעותיים, שיאפשרו לנו לעבור את השנים הקרובות. אנחנו ספינה כבדה, אבל לא פחות גמישה ממה שהיינו לפני כמה שנים, עם נכסים טובים ואיכותיים שמבטיחים תזרימים קבועים".