הקורונה ניצחה: אולימפיאדת טוקיו 2020 נדחתה לקיץ 2021

לאחר דיונים של שבועות ארוכים, הוועד האולימפי הבינלאומי הכריז היום כי טוקיו 2020 תידחה לקיץ הבא, זאת כדי לשמור על ביטחון ובריאות הציבור מפני נגיף הקורונה • האם רוכשי הכרטיסים יקבלו החזר?

טוקיו, יפן / צילום: ג'איי סי. הונג, AP
טוקיו, יפן / צילום: ג'איי סי. הונג, AP

אולימפיאדת טוקיו 2020 תידחה עד לשנה הבאה בגלל מגפת הנגיף. ההחלטה התקבלה על ידי הוועד האולימפי הבינלאומי בהסכמה עם הממשלה היפנית וטוקיו .בשלב זה הכוונה היא לדחות את האירוע ל לקיץ 2021. מעבר להידבקות הפוטנציאלית, סגירת השמיים, הוועד האולימפי ציין כי סיבה נוספת היא שהספורטאים מתקשים כבר עכשיו להתאמן לקראת האירוע.

בשיחת ועידה שקיים היום ראש ממשלת יפן שינזו אבה עם יו"ר הוועד האולימפי, תומאס באך ,ונשיא הוועדה המארגנת, יושרו מורי, הוחלט סופית לדחות את המשחקים. "הצעתי למר באך שנדחה את המשחקים למשך שנה. הוא מאה אחוז מסכים איתי", מסר אבה לתקשורת.

זו הפעם השנייה בהיסטוריה שיפן נאלצת לבטל את המשחקים האולימפיים. יפן הייתה אמורה לערוך לראשונה את המשחקים בשנת 1940 אך נאלצה לבטל את האולימפיאדה עקב מלחמת העולם השנייה. עד היום בוטלו רק שלוש אולימפיאדות בהיסטוריה - משחקי 1916 בברלין, טוקיו 1940 וגם לונדון 1944. כל אלה בוטלו בגלל מלחמות. זו הפעם הראשונה שהמשחקים יבוטלו בגלל מגפה עולמית.

בחודשיים האחרונים נשמעו יותר ויותר קולות נגד קיום האולימפיאדה במועד שנקבע - יולי 2020, הן מצד המדינות והן מצד הספורטאים. ראש הממשלה שינזו אבה סירב עד כה לדחות ואמר מספר פעמים כי הדבר אינו עומד על הפרק.

בתחילת השבוע נמסר מהוועדה האולימפי כי בתוך חודש תתקבל החלטה סופית על מועד האירוע. ביממה האחרונה הודיע הוועד האולימפי בארצות-הברית כי הוא תומך בעמדתם של שחקנים רבים לדחות את המשחקים. 

האם רוכשי הכרטיסים יקבלו החזר?

מארגני האולימפיאדה בטוקיו לא מסרו כמה כרטיסים נמכרו. בדצמבר האחרון מסרו המארגנים כי 800 מיליון דולר מתקציב המשחקים מגיעים מכרטיסים שנמכרו. בשלב זה עדיין לא ברור האם מחזיקי הכרטיסים יקבלו החזר - או שכפי שנעשה במשחקי היורו, הכרטיסים "יישמרו" לשנה הבאה, ולא יהיה החזר כספי כלשהו בשלב זה. 

על-פי דיווח ברויטרס, בשבוע שעבר דיווח העיתון היפני "אשי שימבון" כי ייתכן שלא יהיה החזר כספי לפי חוזה רכישת הכרטיסים, אותם אישרו הקונים. 

מאיסתא ספורט, זכיינית הכרטיסים לאולימפיאדה בישראל, נמסר: "עוד מוקדם לדעת לגבי החזרים, אבל ההערכה היא שמי שרכש חבילות וכרטיסים עד כה, יהיה מעוניין בכל מקרה להיות באולימפיאדה בתאריך החדש שלה, כנראה בקיץ 2021. לגבי מי שלא יוכל לנסוע לאולימפיאדה בקיץ 2021 או ירצה לבטל, עוד מוקדם מדי לדעת, ואנו מחכים למידע מהוועדה המארגנת".