נגיף הקורונה | סיקור שוטף

עוד יממה קטלנית באירופה: 662 מתים באיטליה ו-655 מתים בספרד

מסך הנדבקים, כ-22,340 אבידות נרשמו עד כה ו- 121,227 החלימו מהמחלה • בשבדיה בתי הספר והמסעדות עדיין פתוחים וגם אתרי הסקי • ברזיל: הנשיא בולסונרו קורא להסיר הסגרים ולשוב ל"עסקים כרגיל" 

רופא מבצע בדיקת קורונה בגרמניה / צילום: Axel Heimken/dpa, AP
רופא מבצע בדיקת קורונה בגרמניה / צילום: Axel Heimken/dpa, AP

19:15

662 מתים נרשמו באיטליה ביממה האחרונה, ו-6,153 בני אדם אובחנו כחולים. זאת, בהשוואה ל-683 מתים ו-5,210 מאובחנים חדשים אתמול. בעוד מומחים מאיטליה הזהירו כי מוקדם להתייחס לנתונים אלה כאל דעיכה בעוצמת המגיפה, ראש האגף האירופי של ארגון הבריאות העולמי (WHO) דווקא ציין היום כי הארגון "מתחיל לראות סימנים חיוביים". "איטליה, שהובילה עד כה את האזור במספר המקרים, חווה ירידה קלה בקצב העלייה במקרים", אמר, "למרות שמוקדם לומר כי הפנדמיה עברה את השיא במדינה".

בספרד נראה כי הרשויות איבדו שליטה על המגיפה במדינה. 655 בני אדם מתו במדינה ביממה האחרונה, ועוד 8,578 אובחנו כחולים. יש לציין כי המדינה מבצעת בדיקות רבות יותר ופתחה במבצע נרחב לאיתור חולי קורונה. מה שמעיב על המבצע היא העובדה כי מיליוני בדיקות שרכשה מסין התגלו כבלתי-יעילות. סין אמרה כי מדריד קנתה אותן מחברה לא מורשה, בעוד הממשלה טוענת כי רכשה אותן דרך מפיץ ספרדי.

כ-12,660 מקרי מוות נרשמו באירופה עד כה, על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, כמעט פי ארבעה ממספר מקרי המוות בסין. כ-86 אלף חולים (7,500 קורבנות) אובחנו עד כה באיטליה ו-60 אלף חולים (4,150 קורבנות) בספרד.

18:45

למעלה מחצי מיליון מקרי קורונה נרשמו עד כה בעולם. מתוכם, כ-22,340 אבידות נרשמו עד כה ו- 121,227 החלימו מהמחלה.  

13:30

וירולוגים בברלין חשפו היום (ה') כי המדינה מבצעת כחצי מיליון בדיקות קורונה בשבוע, וכי זו אחת הסיבות למספר הגדול של המאובחנים עם המחלה (כ-40 אלף בני אדם) לעומת המספר הנמוך יחסית של קורבנות (222 בני אדם) בגרמניה. שיעור התמותה במדינה עומד על 0.55%, נמוך משמעותית משיעור התמותה באיטליה (10%, 7,500 בני אדם) או ספרד (7.2%, 4,050 בני אדם). מודל שגיבשו בעבר חוקרים ממכון הבריאות להיגיינה ומחלות זיהומיות בלונדון מצא, על בסיס אוניית ה"דיאמונד פרינסס", כי שיעור התמותה מהמחלה, בהינתן טיפול מיטיבי, עומד על בין 0.5% ל-0.6%. למרות הבדיקות הרבות, המומחים הגרמנים אמרו כי "מוקדם מדי" לדעת אם גרמניה הצליחה "לשטח את העקומה" ולהגביל את התפשטות הנגיף על ידי בידוד החולים וצעדי סגר חברתי.

שבדיה נותרה אחת המדינות האחרונות באירופה שבהן טרם ננקטו צעדי סגר חמורים. למרות כ-200 מקרי מוות מקורונה עד כה, הממשלה עד כה לא ביטלה את הלימודים בבתי הספר, מרשה התקהלויות עד 500 בני אדם ומאפשרת לבתי הקפה ולמסעדות לפעול ללא מפריע. גם בשטוקהולם סבורים כי יש "לשטח את העקומה", אולם סבורים כי טרם הגיע הזמן לצעדים כאלה. לעומת זאת, האוניברסיטאות כן נסגרו ועברו ללמידה מקוונת, קשישים נקראו להישאר בבית וצעירים התבקשו לא לבקר את בני משפחתם המבוגרים. בימים האחרונים גובר הלחץ על הממשלה "ליישר קו" עם אירופה. היומון השבדי "דאגנס ניהטר" קרא במאמר מערכת אחרון לממשלה לנקוט צעדים חריפים יותר, ולא "לסכן את שלום תושבי המדינה".

בינתיים בברזיל, הנשיא ז'איר בולסונרו, שנבדק כבר פעמיים לנגיף הקורונה ונמצא שלילי, אמר שגם אם יידבק "לא ירגיש כלום מעבר לשפעת קלה", וחזר להמעיט מחשיבות האיום הנשקף לציבור מהמחלה. הנשיא הברזילאי יצא נגד סגרים שהטילו העיריות ומדינות שונות בברזיל באופן עצמאי, ביניהן ריו דה ז'ניירו וסאו-פאולו. עד כה אותרו בברזיל כ-2,500 חולים בקורונה ומספר המתים עומד על 57. "נגיפים אחרים הרגו יותר מהקורונה, ולא היה כזה סיפור", אמר אתמול בולסונרו. חלק מתושבי ריו ניצלו את הסגר בימים האחרונים כדי לצאת למרפסות ולצעוק קריאות גנאי נגד הנשיא הברזילאי. בולסונרו הזהיר כי על ברזיל לשוב לעסקים כרגיל ואמר כי "אחרת היא תפסיק להיות דמוקרטיה נורמלית".

ניו יורק: "העולם לא יחזור להיות כפי שהכרנו, לפחות בחודשים הקרובים"

שער השבועון "ניו יורקר" מציג את טרמינל "גרנד סנטרל" במנהטן נטוש וריק מאנשים, כמו מקומות איקוניים אחרים ברחבי ניו יורק שהתרוקנו מאדם בימים האחרונים, בעוד מדינת ניו יורק והעיר הורו על סגר וביקשו מהתושבים להישאר בבתיהם. ראש העיר ביל דה-בלאזיו אמר אתמול "העולם שהכרנו כבר איננו, והוא לא יחזור, לא בחודשים הקרובים לפחות". הוא אמר כי תושבי הכרך יכולים "להתמודד עם האמת כמו שהיא". כ-18 אלף מקרים נרשמו בעיר עד כה, וכ-200 מקרי מוות. לפי הדיווחים, כ-3,000 שוטרים כבר אובחנו כחולים. 9 מיליון בני אדם חיים בעיר הצפופה. מספר המקרים הרב, עם זאת, מוסבר על ידי מדיניות בדיקות מקיפה עליהן הורו הרשויות.

שער עיתון ה"ניו יורקר" / צילום: צילום מסך
 שער עיתון ה"ניו יורקר" / צילום: צילום מסך