הביקורת ועונשה: סופטבנק ויתרה על שירותי מודי'ס לאחר שהנמיכה את הדירוג שלה

העימות בין החברות מדגים את ניגודי העניינים בין סוכנויות הדירוג לבין החברות, מאחר שהאחרונות משלמות להן כדי לקבל דירוג, והן יכולות להפסיק לשלם אם הן לא אוהבות את הדירוגים שלהן • העימות גם משקף את מצבה הקשה של סופטבנק

מסיושי סאן, מנכ"ל סופטבנק / צילום: רויטרס
מסיושי סאן, מנכ"ל סופטבנק / צילום: רויטרס

קבוצת השקעות הטק היפנית הענקית סופטבנק ויתרה על שירותיה של חברת דירוג האשראי מודי'ס אחרי שזו מתחה ביקורת על תוכניות הקנייה המסיבית חזרה של מניות ואג"ח שלה (buyback), והנמיכה את הדירוג של סופטבנק בשני שלבים.

מודי'ס הטילה ספק ב"היקף הלא צפוי והדחיפות לכאורה" של תוכנית סופטבנק למכור נכסים ב-41 מיליארד דולר כדי לממן קנייה חזרה של מניות ואג"ח שלה. סופטבנק טענה אתמול שאין הצדקה להפחתת דירוג כה חדה, ושההפחתה הזו "תגרום בלבול רציני למשקיעים".

ניגודי עניינים מובנים

הדירוג של סופטבנק, שעלתה לגדולה בעשור שעבר בזכות הימור מוצלח על מניית עליבאבא, ענקית המסחר האלקטרוני הסינית, בתחילת דרכה, כבר נחשב מתחת לדירוג השקעה לפני הפחתת הדירוג אתמול. דובר של סופטבנק אמר שההפחתה של מודי'ס לדרגת Ba3 מ-Ba1, לא תגרום לפדיונות אג"ח ולא תשפיע על ההלוואות שהיא לקחה.

העימות בין שתי החברות מדגים את ניגודי העניינים בין סוכנויות הדירוג לבין החברות, מאחר שהאחרונות משלמות לראשונות כדי לקבל דירוג, והן יכולות להפסיק לשלם אם הן לא אוהבות את הדירוגים שלהן. העימות גם משקף את מצבה הקשה של סופטבנק, שמנסה בכל כוחותיה לעצור את ירידת מנייתה שנחתכה במחצית מאז פברואר, ולשפר את מאזנה, שכולל חובות בסך 70 מיליארד דולר.

סופטבנק, שידועה בהימורים האגרסיביים שהיא לוקחת באמצעות קרן ההשקעות ויז'ן בסך 100 מיליארד דולר, שבה שותפים גם סעודיה ואיחוד האמירויות, איבדה את אמון המשקיעים גם בעקבות החלטתה לחלץ את אחת ההשקעות הגדולות שלה, של החברה האם של WeWork, חברת המשרדים המשותפים.

סופובנק נאלצה לעצור את גיוס ההון לקרן המשך לקרן ויז'ן בהעדר התעניינות משקיעים, והיא מוכרת עד חמישית מנכסיה - בעיקר את האחזקה בעליבאבה הסינית ששווה כעת יותר מ-120 מיליארד דולר כדי לממן את קניית מניותיה והאג"ח שלה חזרה.

סופטבנק זינקה

התוכנית הזו התקבלה בברכה על ידי משקיעים רבים. מניית סופטבנק זינקה ביותר מ-50% מאז הודעה על תוכנית ה- buyback ביום שני. מחיר חוזה החלפה של חדלות פירעון של סופטבנק, מכשיר שמציע הגנה מפשיטת רגל אפשרית שלה, ירד ביותר מ-20%.

חברת הדירוג P&S גלובל העניקה לתוכנית קניית המניות והאג"ח תמיכה זהירה שלשום, ואמרה שהיא עשויה "להקל את הלחץ על איכות האשראי שלה" ולהוכיח שסופטבנק מייחסת יותר חשיבות לאיתנות פיננסית. מצד שני הזהירה P&S שהתוכנית תהיה קשה לביצוע בתנאי השוק הנוכחיים.

גם מודי'ס הסבירה ברביעי שסופטבנק לא תוכל אולי למכור נכסים במהלך הירידות בשוק. מכירה כזו תהיה רק במחירים נמוכים, שיפגעו בערך הנכסים שיישארו לחברה. הנכסים הללו הם ביטחונות לאג"ח שסופטבנק הנפיקה בהיקפים גדולים ולשפע ההלוואות וקווי האשראי שלה.