יותר מ-10 אלף מתים באיטליה; טראמפ שוקל להטיל סגר על ניו יורק

889 בני אדם מתו באיטליה ביממה האחרונה • 832 בני אדם מתו ב-24 השעות האחרונות בספרד • הסגר בגרמניה יימשך לפחות עד ה-20 באפריל • טראמפ שוקל להטיל סגר על מוקדי התפרצות קורונה בארה"ב, ביניהם המדינות ניו יורק, ניו ג'רזי וקונטיקט

אנשים שומרים על מרחק זה מזה ברומא, איטליה / צילום: Andrew Medichini, AP
אנשים שומרים על מרחק זה מזה ברומא, איטליה / צילום: Andrew Medichini, AP

21:10

הנשיא טראמפ הודיעה היום כי הוא שוקל להטיל סגר על מוקדי התפרצות קורונה בארה"ב, ביניהם המדינות ניו יורק, ניו ג'רזי וקונטיקט. משמעות הצעד עשויה להיות מניעה מתושבי מדינות אלה לעבור למדינות אחרות. "החלטה לכאן או לכאן תתקבל בקרוב", הודיע טראמפ. לפני כן אמר הנשיא האמריקאי לכתבים כי "זה יהיה סגר לטווח קצר, שבועיים בלבד". הוא ציין כי הרקע להחלטה, בין השאר, הוא שיחה שקיים עם מושל פלורידה, שאמר לו כי יש חשש להתפרצות קורונה בגלל ניו-יורקים רבים שבאים למדינה. יותר מ-105 אלף אמריקאים אובחנו עד כה כחולים בקורונה, ו-1,710 מתו עד כה.

עד כה הייתה ההחלטה בידי כל אחת מן המדינות השונות בארה"ב, ובינתיים 23 מדינות סגרו עסקים לא חיוניים והוציאו הוראה או המלצה להישאר בבית. אלא שהמצב הזה יצר עיוותים כמו למשל בריחה של הציבור מניו יורק שהוכתה חזק יחסית והטילה מגבלות משמעותיות, לפלורידה שבה עדיין אין מגבלות. 

טראמפ אמר את הדברים בדרכו לביקור בספינת הצי שתוצב לחופי ניו יורק ותספק שם עוד 1,000 מיטות אשפוז וצוות רפואי, רחוק מן החוף. ארבעה אתרי חירום נוספים יספקו 4,000 מיטת נוספות. על פי ה"ניו יורק טיימס", עד כה תועדו בניו יורק 52,000 חולים וכ-720 נפטרים.

20:20

889 בני אדם מתו באיטליה ביממה האחרונה כתוצאה ממגפת הקורונה, וסך הקורבנות במדינה עומד על יותר מ-10 אלף בני אדם. מספר הנדבקים החדשים, אם ניתן לסמוך על תוצאות הבדיקות הנעשות ברחבי המדינה, נשאר יציב בימים האחרונים, ועומד על כ-6,000 בני אדם. נתון זה הוא הסיבה לכך שאחראי אזור אירופה בארגון הבריאות העולמי אמר לפני יומיים כי "אנחנו מתחילים לראות סימנים חיוביים במדינה".

בחבל לומברדיה, מרכז ההתפרצות והמקום בו נרשם שיעור המתים הגדול במדינה (כ-6,000 בני אדם), נרשמה אף ירידה במספר הנדבקים החדשים בימים האחרונים. גם באמיליה-רומאנה וכן בדרום המדינה דיווחו כלי התקשורת על האטה בעלייה במספר הנדבקים. "אנחנו רואים התמתנות בשיעור העלייה של עקומת התחלואה מה-20 במרץ", אמר מנהל מכון הבריאות המרכזי באיטליה (ISS). הוא קרא להמשיך בצעדי הסגר על החיים הציבוריים באיטליה.

הממשלה האיטלקית כבר מסתכלת על היום שאחרי, ועל המשבר הכלכלי העמוק שהמדינה נמצאת בו, וביחד עם הממשלה הספרדית קראה לגרמניה בימים האחרונים להסכים להנפיק "אג"ח קורונה" שישמש ללוות מאות מיליארדי אירו שישמשו לשיקום הכלכלות. גרמניה מתנגדת בשלב זה לצעד כה קיצוני. צרפת תומכת בו. גרמניה הטיסה היום כמה חולים קשים מברגאמו לטיפול בבתי חולים בשטחה, בעזרת מטוסי הצבא הגרמני.

17:40

בבריטניה, שבה כל הצמרת שניווטה את המענה הממשלתי למגיפה נדבקה בקורונה (ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, שר הבריאות מאט הנקוק והיועץ הרפואי הראשי כריס וויטי), עלה מספר הקורבנות ביממה האחרונה. 260 בני אדם מתו מקורונה בממלכה המאוחדת ב-24 השעות האחרונות - המספר היומי הגדול ביותר במדינה עד כה. מספר הקורבנות בה כבר מגיע ל-1,019 בני אדם.

מספר מקרי הקורונה במדינה עומד על 17,089, לפי נתוני אוניברסיטת ג'ונס הופקינס האמריקאית, המנטרת את שיעורי התחלואה בעולם.

17:00

ספרד דיווחה היוםשוב על מספר המתים היומי הגבוה ביותר במדינה בביממה האחרונה - 832 בני אדם מתו ב-24 השעות האחרונות, ומספר המקרים במדינה עלה ל-72,249 בני אדם. אתמול נרשמו 769 קורבנות. מומחים במדינה הזהירו כי ייתכן שמספר הקורבנות האמיתי הוא אפילו גבוה יותר. ספרד היא מוקד התמותה השני באירופה מקורונה עם כ-5,695 קורבנות, אחרי איטליה, שבה מתו כבר 9,134 בני אדם.

לפי דו"ח של המרכז לבריאות הציבור על שם קרלוס ה-3 במדריד, המרכז את נתוני התחלואה והתמותה בספרד, ייתכן שמספר הקורבנות האמיתי גבוה הרבה יותר. המרכז השווה את נתוני התמותה החורף לנתונים הממוצעים מאז 2008, וגילה עלייה במספר המקרים - נוסף על המספרים המיוחסים לנגיף הקורונה - במחוזות מדריד, קסטייה-לה-מאנשה וקסטייה וליאון, בחודש מרץ. קורבנות אלו, שלמרות שלפי מרשם התמותה הציגו תסמינים דומים לאלה של קורונה - לא נחשבו במספר הקורבנות הכולל משום שלא נערכו להם בדיקות קורונה. "ידענו כבר שמספר הנדבקים גבוה הרבה יותר ממה שאנחנו מאתרים, עכשיו אנחנו מגלים שמספר המתים גם גבוה יותר", אמר לעיתון "אל פאיס" אחד ממומחי בריאות הציבור במדינה.

נתונים עגומים אלה מתפרסמים על רקע הדיווחים שספרד כבר שלחה יותר מ-600 אלף בדיקות PCR שגויות לקורונה ליצרן בסין, שהבטיח להחליף אותן בבדיקות יעילות. הבדיקות שנשלחו חזרה נקנו בחופזה, והסתבר כי הן מגלות רק 30% ממקרי הקורונה. סין הודיעה כי היצרן ממנו ספרד רכשה את הבדיקות אינו מורשה על ידי הרשויות.

גרמניה: סגר "לפחות עד ה-20 באפריל"

שר בכיר בממשלת גרמניה אמר היום (ש') בראיון כי צעדי הסגר, סגירת העסקים ובתי הספר ושלל התקנות שנועדו לצמצמם מגע בחברה הגרמנית "יימשכו לפחות עד ה-20 באפריל". הוא הבהיר את הדברים לאחר שהקאנצלרית אנגלה מרקל אמרה בראיון שלשום כי "כרגע אנחנו רואים בגרמניה קצב הכפלת מקרים כל חמישה ימים, כאשר הקצב הזה יירד לכיוון עשרה ימים, אפשר יהיה לדבר על הקלת הסגר". לשכתה הודיעה כי הנתון אינו מדויק, והיום כאמור הבהירה הממשלה שהצעדים יימשכו לפחות שלושה שבועות נוספים.

בתוך כך, שגרירות ישראל בגרמניה דיווחה כי השגריר ג'רמי ישככרוף, שאובחן בשבוע שעבר כחולה קורונה, החלים מהמחלה לפי בדיקה אחרונה שתוצאותיה הגיעו היום. הציר בשגרירות, אהרון שגיא, שנדבק גם הוא, אמור לעבור בדיקה בהקדם.

בצרפת, האריך נשיא צרפת עמנואל מקרון את הסגר ההדוק על החיים הציבוריים במדינה עד ה-15 באפריל, בעוד מומחים המליצו לו לעשות זאת לפחות עד סוף חודש אפריל. הוא דרש מהאירופאים להפגין סולידריות רבה יותר "כדי לצלוח את המשבר". מטוסים של צבא גרמניה פינו כמה חולים במצב קשה לטיפול במדינה. בתי חולים גרמניים גם סייעו לבתי חולים צרפתיים באלזס, שהיא מוקד התפרצות חמור בצרפת.

מספר המקרים בגרמניה עומד על 53,340 (399 מתים) ומספר המקרים בצרפת על 32,964 (1,995 מתים).