מדוע נדחה מיזם בדיקות הקורונה ברשתות השיווק? פרופ' ברבש מסביר

חלק מרשתות המזון הגדולות קיבלו היום הודעה כי משרד הבריאות צפוי להתחיל לבצע בדיקות קורונה בסניפיהן • ההודעה דלפה לתקשורת, והפיילוט הוקפא בינתיים • פרופ' גבי ברבש, המרכז מטעם מכון ויצמן את המיזם: "חששנו מנהירה לחנויות ששמן פורסם"

פרופ' גבי ברבש / צילום: יוסי כהן
פרופ' גבי ברבש / צילום: יוסי כהן

משרד הבריאות צפוי להתחיל פיילוט של בדיקות קורונה באמצעות רשתות רמי לוי, ויקטורי ושופרסל - כך עולה מהודעות שקיבלו היום (א') חלק מרשתות המזון הגדולות בישראל. עם זאת, נציין כי במשרד הבריאות אמרו הערב כי המהלך טרם אושר. בסביבת הרשתות אומרים כי קיבלו הערב הודעה על ביטול הפיילוט שתוכנן למחר בעקבות הפרסומים בנושא.

ככל הידוע, מי שמרכז את המהלך הוא פרופ' גבי ברבש, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות ובית החולים איכילוב, עבור מכון ויצמן, שמדעניו מובילים את המהלך לבקשת משרד הבריאות. על-פי גורמים מעורים, במהלך מעורבים בכירים ביותר במשרד הבריאות.

מהמידע שקיבלו הרשתות עולה כי הפיילוט צפוי להתחיל מחר בסניף ויקטורי בבאר-שבע, בסניף רמי לוי בשכונת תלפיות שבירושלים, בסניף רמי לוי בבת ים, בסניף שופרסל דיל בטירה;, בסניף שופרסל דיל ברהט ובסניף של הפורמט למגזר החרדי של שופרסל - יש חסד - בבני-ברק.

עוד מסתמן מהמידע שקיבלו הרשתות כי מדובר בפיילוט שיאפשר למשרד הבריאות להנגיש את הבדיקות לווירוס הקורונה לקהלים גדולים יותר, ואשר אם יצליח, יורחב לסניפים נוספים.

לדברי פרופ׳ ברבש, הסיבה לדחייה היא ש"תיאמנו היום עם הנהלות הרשתות את הביקורים שלנו מחר. חלק מהרשתות פרסמו לתקשורת את שמות החנויות שבהן תבוצע הבדיקות, וחששנו מנהירה של חולים דווקא לחנויות האלה", ומסביר כי "זה היה משבש את אוכלוסיית המטרה של המחקר ובעיקר מסכן מבקרים אחרים".