בזמן שאייל לפידות הפך לשיאן השכר ב-2019, שווי ההטבה ההונית שקיבל בשו"ב התכווץ ביותר מ-100 מיליון שקל

דוחות שיכון ובינוי חושפים כי חברת התשתיות והנדל"ן רשמה בשנה שעברה הוצאות שכר של כ-62 מיליון שקל בגין חמשת בכיריה, בראשות לפידות • אלא שמאז השיא בפברואר צללה מניית החברה ב-50% כמעט ומחקה חלק ניכר מההטבה לבכירים

אייל לפידות, מנכ"ל שיכון ובינוי / צילום: תמר מצפי
אייל לפידות, מנכ"ל שיכון ובינוי / צילום: תמר מצפי

הדוחות הכספיים של קבוצת שיכון ובינוי  (שו"ב) ל-2019 חושפים כי חברת התשתיות והנדל"ן שבשליטת נתי סיידוף רשמה בשנה שעברה הוצאות בהיקף של כ-62 מיליון שקל לתגמולים עבור חמשת בכיריה - בראשם המנכ"ל אייל לפידות והיו"ר תמיר כהן, שעלות העסקתם הגיעה יחד לכ-41 מיליון שקל.

עיקר עלויות השכר לשניים אשתקד נבעו מתגמול הוני (מבוסס מניות) - הטבה תיאורטית של כ-30 מיליון שקל שנרשמה כהוצאה בדוחות, המהווה חלק מחבילת תגמולים מפנקת שאושרה ללפידות ולכהן במהלך 2019.

סך עלות התגמולים של לפידות בשיכון ובינוי אשתקד הצטברה ל-24 מיליון שקל, וכללה גם שכר בעלות של 4.5 מיליון שקל ומענק של 2 מיליון שקל, והיא מציבה אותו בצמרת שיאני השכר של הבורסה בת"א בשנה החולפת. 

עלות שכרו של היו"ר כהן, מקורבו של בעל השליטה סיידוף, עמדה על 2.5 מיליון שקל והמענק שקיבל הגיע ל-2.2 מיליון שקל - מה שהוביל את סך עלות העסקתו השנתית ליותר מ-17 מיליון שקל, ומציב אותו היישר אחרי לפידות בטבלת השיאנים.

עם זאת, צלילת שוויה של מניית שו"ב בחודש החולף כיווצה משמעותית את השווי של חבילות התגמול ההוני שאושרו למנהלי החברה, בראשות לפידות.

ללפידות אושרה חבילת אופציות הניתנות למימוש לכ-5% מהונה של שו"ב במחיר מימוש של 7.5 שקלים למניה, ולכהן חבילת אופציות הניתנות למימוש לכ-0.5% ממניות שו"ב במחיר מימוש של קצת יותר מ-9 שקלים.

את שנת 2019 סיכמה מניית שו"ב בזינוק אדיר של כ-155%, והשנה הנוכחית נפתחה בכיוון דומה, עם טיפוס שהוביל אותה לרמת שיא שנשקה ל-20 שקלים, מה ששיקף לשו"ב רק לפני קצת יותר מחודש שווי שיא שהיה מרחק נגיעה מ-8 מיליארד שקל.

אולם, מאותו שיא שנקבע בפברואר ועד כה צללה מניית שו"ב כמעט ב-50% (אחרי צניחה של כ-8% אתמול) - וכיום היא נסחרת בשווי הנע סביב 11 שקל למניה, המשקף לחברה שווי נוכחי של 4.3 מיליארד שקל. שינוי הסנטימנט החד במניה קיזז את עיקר השווי התיאורטי של האופציות שהוענקו ללפידות, מכ-240 מיליון שקל בשיא לכמה עשרות מיליוני שקלים כעת.

בין שיאני השכר של שו"ב ב-2019 נמנה גם משה לחמני, שכיהן כמנכ"ל החברה עד תחילת יוני 2019 ואשר עלות העסקתו אשתקד הגיעה לכ-10 מיליון שקל - 5.6 מיליון שקל מכך תגמול מנייתי, נוסף ל-2.5 מיליון שקל כתשלומים הקשורים לסיום העסקתו ושכר של 1.6 מיליון שקל.

עוד נמנים עם שיאני השכר בשו"ב, מוסא נחלה, מנכ"ל חברה בת, שעלות העסקתו הגיעה ל-5.5 מיליון שקל וכללה תמורה הונית של 1.6 מיליון שקל, ועמית שגב, שכיהן עד סוף חודש מאי 2019 כמשנה למנכ"ל, שעלות העסקתו עמדה על 5.2 מיליון שקל, עיקרה קשורה לסיום העסקתו וללא רכיב הוני.

שיאני השכר של שוב נהנו ב-2019 מתגמולים הוניים נרחבים
 שיאני השכר של שוב נהנו ב-2019 מתגמולים הוניים נרחבים

הרווח הנקי ב-2019 התכווץ ב-37%

קבוצת שיכון ובינוי מחלקת את פעילותה לכמה מגזרים - קבלנות תשתיות ובנייה בישראל ובחו"ל, יזמות נדל"ן בישראל ובחו"ל, אנרגיה וזכיינות. בשנה החולפת התכווץ הרווח הנקי של הקבוצה ב-37% ועמד על 314 מיליון שקל, בעוד הכנסות החברה צמחו בכ-2%, ל-6.5 מיליארד שקל. את הרבעון הרביעי של 2019 סיכמה שו"ב בהפסד של כ-88 מיליון שקל, אחרי רווח של כ-310 מיליון שקל ברבעון המקביל של 2018.

בסיכום שנתי סבלה שו"ב מהפסד גולמי של 205 מיליון שקל בפרויקט להקמת כבישי אגרה בטקסס (SH 288), בעיקר בשל עיכובים הצפויים בהתקדמות ביצוע הפרויקטים. מנגד, החברה נהנתה משיפור ניכר בהכנסות התפעוליות האחרות שלה, בעיקר בתמיכת רווח הון של כ-480 מיליון שקל ממכירת מניות חברת איי.די.או (ADO), שהעלתה את הוצאות המסים של החברה. עוד נהנתה שו"ב מעלייה בהכנסות המימון שלה.

כאמור, אתמול בלטה מניית שו"ב בצד השלילי של המסחר, על רקע פרסום תוצאותיה ל-2019. ירידה זו השלימה צניחה של כ-45% מרמת השיא אליה הגיעה המניה בפברואר.

ירידת הערך הדרמטית של המניה גם מכווצת את ערך החזקות בעל השליטה בשו"ב, נתי סיידוף, שאיבד תוך חודש חלק משמעותי מהרווח "על הנייר" שנרשם לו על השקעתו בה.

באמצע 2018 רכש סיידוף את השליטה בחברה (כ-47% מההון) מידי שרי אריסון תמורת כ-1.1 מיליארד שקל.

הזינוק בשווי המניה ייצר לו רווח "על הנייר" שהגיע לפני כחודש ליותר מ-2.5 מיליארד שקל, לאחר ששווי ההחזקה שלו בחברה האמיר ל-3.7 מיליארד שקל, אולם כיום שווי החזקותיו של סיידוף בשו"ב מסתכם בכ-2 מיליארד שקל - המשקף רווח "על הנייר" על השקעתו בסך כ-900 מיליון שקל.