עובדי אמזון: נשבות, החברה לא מספקת לנו אמצעי הגנה מהקורונה

מחריפה הביקורת על אחת מהחברות העשירות בעולם: בזמן שמגפת הקורונה משתוללת במדינה, היא אינה מחטאת את המחסנים • כמו כן, לטענת העובדים, אמזון מספקת לחולי הקורונה רק שבועיים חופשה בתשלום - וחל"ת לעובדים אחרים

חבילות של אמזון./ צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
חבילות של אמזון./ צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

עובדי המחסן JFK8 של אמזון בסטטן איילנד בניו יורק מתכננים לשבות היום (ב'), זאת במחאה על היעדר אמצעי הגנה לעובדים שמגיעים לעבודה גם בתקופה זו של התפשטות מגפת הקורונה.

בשבוע שעבר פורסם כי אחד העובדים במקום נבדק ונמצא חיובי לנגיף. עובדי המחסנים אומרים שהם נמצאים במצב בלתי אפשרי, שבו הם נאלצים לבחור בין הליכה לעבודה וסיכון בריאותם, לבין הישארות בבית בלי היכולת לשלם את חשבונותיהם.

בשבועות האחרונים נמתחה ביקורת ציבורית חריפה על אמזון, אחת מהחברות העשירות בעולם, שכמעט ולא שילמה מסים בארה"ב בשנה שעברה, בטענה כי בזמן שמגפת הקורונה משתוללת בארה"ב היא אינה באה לקראת עובדיה. החברה מציעה לעובדים חופשה ללא תשלום - ורק שבועיים חופשה בתשלום לעובדים שנמצאו חיוביים בבדיקות לקורונה. כל זאת בזמן שהיא מבקשת מעובדיה לעבוד שעות נוספות כדי לעמוד בדרישות המשלוחים בעידן הקורונה.

אחד ממארגני השביתה, כריס סמולז, אמר כי מטרת השביתה היא שהנהלת החברה תשמע את תביעותיהם. עם זאת, למרות שכאלף איש עובדים במחסן של אמזון בסטטן איילנד, לא כולם צפויים להשתתף בשביתה. חלקם חוששים כי החברה תתנכל להם, והם יאבדו את מקום עבודתם, כפי שקרה למיליוני עובדי צווארון כחול אחרים בגלל המגפה. 

העובדים במחסן דורשים שההנהלה תבצע חיטוי במחסן ותציע לעובדים חופשה בתשלום בזמן זה. סמולז אמר עוד כי החשש של העובדים הוא שהנגיף יתפשט "כמו שריפה" בקרב 4,500 העובדים במחסן. "מאחר שהבניין לא יסגור את עצמו, אנחנו הולכים לכופף את אמזון", אמר סמולז. "לא נחזור לעבודה עד שהבניין יחוטא".

אמזון: בריאות העובדים היא בעדיפות ראשונה

דובר מטעם אמזון מסר כי החברה תומכת בעובד ששוהה בבידוד, וביקש מכל אדם שהיה עמו במגע להישאר בבית במשך שבועיים. בינתיים המחסן נשאר פתוח, ושאר העובדים ממשיכים להגיע לעבודה.

על-פי דובר אמזון, הבריאות והבטיחות של העובדים נמצאים "בראש סדר העדיפויות". לדבריו, החברה הגבירה את תדירות והיקף הניקיונות לכמה פעמים ביום, והנחתה את העובדים לשמור על כללי הריחוק החברתי. "אנחנו ממלאים אחר הוראות עובדי הבריאות המקומיים ונוקטים אמצעים קיצוניים כדי להבטיח את שלומם של העובדים שלנו", מסר הדובר.

מנגד, ב־CNBC דיווחו כי בכמה מתקנים של החברה מתלוננים העובדים על מחסור בציוד חיוני כמו אלכוג'ל ומגבוני חיטוי, שמחולקים בהקצבה או שאינם זמינים.

JFK8 הוא לא המחסן הראשון של אמזון שבו התגלה עובד חולה קורונה. בתקופה האחרונה דווחו כ-13 מקרים במתקנים אחרים של אמזון בארה"ב. למרות מקרים אלה, רוב המתקנים נשארו פתוחים, למעט כמה יוצאי דופן כמו מחסן של אמזון בקווינס שנסגר זמנית מוקדם יותר החודש אחרי שעובד שנבדק נמצא נגוע. גם בקנטקי סגרה אמזון מתקן למיון וטיפול של החזרת בגדים ונעליים עד 1 באפריל.