אחרי שנדחו בגלל דליפת המיקומים: כך יתנהלו בדיקות הקורונה ברשתות המזון

"נבצע כחצי מדגם של קופאיות וכחצי - של מבקרים רגילים", אומר פרופ' ברבש, המרכז מטעם מכון ויצמן את ההליך עם משרד הבריאות • מי שייקחו את הדגימות הם נציגי פיקוד העורף • דליפת המיקומים הביאה לחשש כי בעלי תסמינים יגיעו במיוחד ויגדילו את היקפי ההדבקה

קניות בצל הקורונה בסניף יוחננוף בתל-אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס
קניות בצל הקורונה בסניף יוחננוף בתל-אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס

הניסיון של משרד הבריאות ומכון ויצמן לערוך בדיקות לזיהוי נדבקים בקורונה בסופרמרקטים בישראל לא בוטל, אלא רק התעכב, והוא ייצא לדרך מחדש בימים הקרובים - כך נודע ל"גלובס". עוד נודע ל"גלובס" כי מי שייקחו את הדגימות בפועל הם נציגים של פיקוד העורף, כשהבדיקות יבוצעו על-ידי מעבדות המכון.

מכון ויצמן פועל עבור משרד הבריאות במטרה להגיע לריכוזים בהם יש התקהלות ציבורית מותרת ולבצע בהם בדיקות, ולשם כך נבחרו רשתות המזון הגדולות. מטרת היוזמה המשותפת הזו היא מיפוי אוכלוסיית ישראל לשם זיהוי ההימצאות של נגיף הקורונה בארץ.

כפי שנחשף באתר "גלובס", מטעם מכון ויצמן מרכז את התהליך פרופ' גבי ברבש, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות ומנכ"ל בית החולים איכילוב. מדעני המכון מובילים את המהלך לבקשת משרד הבריאות, ועל-פי גורמים מעורים במהלך מעורבים בכירים ביותר במשרד. 

גבי ברבש / צלם: תמר מצפי
 גבי ברבש / צלם: תמר מצפי

הסיבה לדחייה בבדיקות - שאמורות היו לצאת לדרך היום (ב') בסניפים של רשתות הקמעונאות רמי לוי, ויקטורי ושופרסל - הייתה דליפת המידע ומיקומי הסניפים. לפי מידע שקיבלו הרשתות, התוכנית הניסיונית הייתה אמורה להתחיל בסניף ויקטורי בבאר-שבע, בסניף רמי לוי בשכונת תלפיות שבירושלים, בסניף רמי לוי בבת ים, בסניף שופרסל דיל בטירה, בסניף שופרסל דיל ברהט ובסניף של הפורמט למגזר החרדי של שופרסל - יש חסד - בבני-ברק. 

הדיווחים הרבים על כך באמצעי התקשורת הביאו לחשש כי אנשים עם תסמינים ילכו במיוחד לסופרמרקט בתקווה להיבדק ויגדילו את היקפי ההדבקה, וגם ישנו את הרכב הצרכנים שהיו מגיעים לחנות באופן טבעי. על כן מתכננים הפעם במשרד הבריאות ובמכון ויצמן "להפתיע" את הציבור, ולא למסור את מיקומי החנויות בהן תתקיימנה הבדיקות.

"אנחנו נבצע כחצי מדגם של קופאיות וכחצי מדגם של מבקרים רגילים", אומר ל"גלובס" פרופ' ברבש. לדבריו, "הקופאיות הן כמו הקנריות של המכרה. הקופאיות בתוך הסופרמרקטים פוגשות בהגדרה יותר אנשים, ולכן הסיכון שלהן גדול יותר, והסיכוי למצוא אצלן משהו גדול יותר ומייצג טוב יותר את האזור שהן נמצאות בו". הבדיקות שיבוצעו בסניפים ייערכו בחדר פרטי.

לדברי פרופ׳ ברבש, הסיבה לדחייה היא ש"תיאמנו אתמול עם הנהלות הרשתות את הביקורים שלנו להיום. חלק מהרשתות פרסמו לתקשורת את שמות החנויות שבהן תבוצע הבדיקות, וחששנו מנהירה של חולים דווקא לחנויות האלה", כשהוא מסביר כי "זה היה משבש את אוכלוסיית המטרה של המחקר ובעיקר מסכן מבקרים אחרים".

הבחירה בסופרמרקטים של רשתות קמעונאות המזון הגדול אינה מקרית. מדובר במערכים שהוגדרו כחיוניים ושממשיכים לפעול ולספק מזון ומוצרים אחרים לציבור הרחב, על אף ההנחיות לסגירת רבים מהעסקים בישראל. לא אחת הבהירו גורמי הממשל כי הסופרמרקטים יוותרו פתוחים על-מנת למנוע כל חשש לחוסר.

רשתות המזון הן מהסקטורים היחידים במשק שנהנים ממשבר הקורונה שמזרים להן ביקושי ענק, הרבה יותר מאשר בימים רגילים, כשהן מדווחות על מכירות מואצות. עם זאת, ימים אלה הם ימים של ביקוש גבוה מדי שנה, וזאת מאחר שהם הימים שקודמים לחד פסח ולליל הסדר. כמו כן, רשתות המזון נהנות לא רק מזרם מבקרים גבוה בסניפיהן גם בימי המשבר, כי אם גם מביקוש גבוה פי כמה מאשר בימי שגרה לשירותי המשלוחים שלהן. עם זאת, בשל זמני ההמתנה למשלוחים, לקוחות רבים שבו להגעה פיזית לסניפי רשתות המזון על-מנת להצטייד לימי הסגר, כשאין אוכל מחוץ לבית שבו נשארים שעות ארוכות מהרגיל.