על רקע משבר התעופה העולמי: התעשייה האווירית מצטרפת לחיים גייר להקמת פרויקט אחסון המטוסים איירפארק

המיזם, שמתוכנן לקום בסמוך לנמל התעופה עובדה, ישמש כחניה ל-500 מטוסים של חברות תעופה מסחריות • התעשייה האווירית תספק את השירותים הכוללים אחסנה, שימור, סחר בחלקי חילוף, פירוק ותחזוקת כלי טיס • היקף ההשקעה בפרויקט: כ-100 מיליון דולר

איירפארק. מתקן לאומי לחניית מטוסים בסמוך לשדה התעופה "עובדה" שבנגב / הדמיה: אייר פארק
איירפארק. מתקן לאומי לחניית מטוסים בסמוך לשדה התעופה "עובדה" שבנגב / הדמיה: אייר פארק

על רקע משבר חסר תקדים בענף התעופה העולמי, עושה פרויקט אחסון המטוסים איירפארק בנגב צעד נוסף בדרך לפתיחתו. כשנה אחרי שקיבל את אישור משרד הביטחון, נחתם מזכר הבנות בין יזמית הפרויקט, חברת איי.אי.אס שבשליטת חיים גייר, ובין התעשייה האווירית (תע"א) להקמת המיזם בסמוך לנמל התעופה עובדה.

הפארק המתוכנן משתרע על שטח של 2,600 דונם, והוא ישמש חניה ל-500 מטוסים של חברות תעופה מסחריות (תעופה אזרחית). המיזם יופעל בבעלות משותפת, כאשר היקף ההשקעה בהקמת הפרויקט הוא כ-100 מיליון דולר.

תע"א, שנמצאת בבעלות המדינה, תספק את השירותים הכוללים אחסנה, שימור, סחר בחלקי חילוף, פירוק ותחזוקת כלי טיס כשהיא, באמצעות חטיבת התעופה, מחזיקה היתרים, אישורים ורישיונות ובכללם רישיונות "מכון בדק".

מזכר ההבנות קובע כי הצדדים יפעלו במשותף להקמת חברה משותפת שתעסוק במתן שירותי אחסנה, שימור, סחר בחלקי חילוף ופירוק כלי טיס מרחבי העולם בתחום התעופה. מגרשים דומים קיימים בספרד, בארה"ב ובאוסטרליה.

הפעלת הפארק יכולה להתרחש בתוך חודשים ספורים

אמנם הקמת הפארק החלה עוד הרבה לפני משבר הקורונה אבל היא מקבלת רלוונטיות יתרה כיום. הפארק יכול לשמש לאחסון מטוסים ולשמירה על כשירותם במהלך האחסון גם עבור חברות תעופה שמשביתות חלק מהצי שלהן או של חברות תעופה שקרסו וכאלו שלא יצליחו לשרוד את המשבר .

איירפארק ממוקם בסמוך לנמל התעופה עובדה שנמצא בבעלות צה"ל ומשמש בין היתר לתעופה אזרחית (בפעילות מינורית מאז הקמת נמל התעופה רמון). הפעלת אייר פארק יכולה להתרחש בתוך חודשים ספורים עם השלמת האישורים הרגולטוריים. לדברי יזמיו, הפארק צפוי להעסיק כ-800 עובדים.

במזכר ההבנות נקבע כי הצדדים יכנסו למו"מ באופן מיידי לעריכת הסכמי שיתוף הפעולה ולניסוח תוכנית עסקית ותקציב לחברה המשותפת, לרבות פירוט הפעולות הנדרשות על ידי הצדדים.

מחסור עולמי במקומות לאחסון מטוסים

הקמת הפרויקט עונה על הצורך והבעיה עמה מתמודדות חברות תעופה רבות כיום והוא נושא של אחסון מטוסים מקורקעים או הסבת מטוסי נוסעים למטוסי מטען. כ-7,500 מטוסים חונים כיום בנמלי תעופה שונים, כולל נמלי תעופה נטושים. מדובר ברוב צי המטוסים האזרחי בעולם. מצב זה מציף את המחסור העולמי בכל הנוגע למתקנים עבור חניית מטוסים, הכוללים פעולות של שימור, תחזוקה, פירוק מטוסים, שיפוץ אביזרים ופעילות סחר באביזרי מטוס.

איירפארק יהיה כאמור מסוגל להכיל 500 מטוסים. השירותים למטוסים החונים יינתנו תחת רישיון מכון הבדק של חטיבת תעופה של תע"א. הפרויקט מוגדר כמנוע צמיחה עסקי בעולם התעופה האזרחי, ובעל חשיבות רבה בפן החברתי כלכלי, בכך שצפוי להגדיל את מספר מקומות העבודה בנגב על ידי גיוס עובדים מדרום הארץ.

יתרון נוסף לאיירפארק, להוציא את גודלו, הוא מזג האוויר המדברי בנגב שנחשב אידיאלי לאחסון של מטוסים באוויר הפתוח (לעומת מזג אוויר חורפי שמזיק לגוף המטוס). גם תנאי הקרקע מאפשרים הקמת המיזם בהשקעות נמוכות בהשוואה לעולם .

המשנה למנכ"ל איי.אי.אס, יאיר ביטון, מסר כי "לאור משבר הקורונה העולמי, שתי החברות מזהות היטב הזדמנות יוצאת דופן לשים את מדינת ישראל על מפת התעופה העולמית, ולהקים פרויקט לאומי ואסטרטגי שישמש מנוע צמיחה מרכזי לאורך שנים רבות". 

לדברי ביטון, "הפרויקט הוא חלק משורה של פרויקטים שצפויים להיות מוכרזים על ידי המדינה כפרויקטים לאומיים בכדי שיאפשרו את חידוש הצמיחה בכלכלה הישראלית לאחר תום המשבר. הפרויקט ממוקם בנגב, אזור עדיפות לאומית, ועתיד להעסיק כ-800 עובדים במקצועות טכנולוגיים, ובכך לתת תנופה לתעשיית התעופה בישראל ולעשרות מפעלים וחברות שנותנים שירותים לתעשיית התעופה התחום הייצור, החלפים, ההשבחה ועוד. פרויקט אייר פארק נשען ו'מנצל' תשתית לאומית שהושקעו בה מיליארדים לצורכי ביטחון, והתשתית תשמש מעתה לצורכי תעסוקה אזרחית".

סמנכ"ל התעשייה האווירית ומנהל חטיבת תעופה, יוסי מלמד, התייחס למשבר שפוקד את ענף התעופה: "התקופה הקשה שעוברת עלינו בימים אלה, מאלצת אותנו לקרוא נכונה את המפה העסקית של עולם התעופה ביום שלאחר משבר הקורונה. הידע הרחב, והניסיון רב השנים שיש לתעשייה האווירית בתחום התעופה האזרחית והצבאית ישמש בסיס לפעילות העסקית החשובה בעולם התעופה".

הנכס המרכזי של איי.אי.אס ,  הנסחרת בשווי של כ-830 מיליון שקל, הוא החזקתה בפארק התעשייה פלמחים - מתחם המשמש לתעשייה, ללוגיסטיקה ולהתפלת מים.