דן אריאלי נגד הקורונה: המדינה מגייסת את הכלכלה ההתנהגותית למיגור המגפה

למרות לוחות הזמנים הלא ריאליים, הערפל סביב זהות המזמין והעובדה שבמשרד הבריאות לא מכירים את הפרויקט, הצליח אריאלי להגיש הצעה למכרז הבזק החשאי

דן אריאלי / צילום: איל יצהר, גלובס
דן אריאלי / צילום: איל יצהר, גלובס

קבוצה בראשות פרופ' דן אריאלי צפויה לזכות בפרויקט מטעם החמ"ל הלאומי למאבק בקורונה לפיתוח כלים לניטור התנהגות אוכלוסייה ולשיפור עמידתה בהוראות משרד הבריאות. פרופ’ רן בליצר, המייעץ לראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא המאבק בקורונה, קיבל פנייה להצטרף לקבוצה. המהירות והחשאיות שבה נוהל ההליך לבחירת הגוף שיבצע את הפרויקט מעוררים סימני שאלה רבים סביב הליכי ההתקשרות של החמ"ל הלאומי, הגוף שהוקם במטרה לרכז את מאמצי המדינה בהתמודדות עם מגפת הקורונה. יחד עם אריאלי צפויים לזכות במכר שותפיו לקבוצה המרכז לכלכלה התנהגותית ומדעי הנתונים של הטכניון בהובלת פרופ’ עידו ארז, פרופ’ יובל פלדמן מאוניברסיטת בר-אילן ומהמכון הישראלי לדמוקרטיה וניורה, חברת הזנק מהרצליה.

חוקרים שנחשפו למסמך ההזמנה של הפרויקט שהופץ אמרו ל"גלובס" כי היו משוכנעים שמדובר בזיוף, אולם לאחר שבדקו זאת עם גורמים בכירים במשרד ראש הממשלה השתכנעו כי מדובר בהזמנה אותנטית. לדבריהם "לא מובן לנו מדוע נעשה ניסיון מצד החמ"ל הלאומי למאבק בקורונה ליצור מראית עין של הליך מכרזי - תוך קביעת תנאים שאינם מאפשרים קיום תחרות הוגנת. אם אנחנו במלחמה כפי שאמר שר הביטחון נפתלי בנט, אז לא צריך מכרזים". בדוברות משרד ראש הממשלה לא השיבו לפניית "גלובס" בנושא.

פרופ' רן בליצר / צילום: איל יצהר, גלובס
 פרופ' רן בליצר / צילום: איל יצהר, גלובס

במסמך, שאינו נושא תאריך פרסום או פרטים מזהים בסיסיים אחרים, נאמר כי "החמ"ל הלאומי למאבק בקורונה מעוניין לפתח בדחיפות כלים לשיפור הטמעת הוראת משרד הבריאות בקרב האוכלוסייה". העבודה שהוזמנה במסגרת זו היא לשלושה חודשים. בין היתר נדרש פיתוח "כלי ניטור התנהגות אוכלוסייה" המבוססים על-פי כותבי המסמך "על מקורות מידע אזרחיים ומסחריים בלבד" וכן "צוות סיוע לבנייה ומימוש אסטרטגיה לשיפור עמידת האוכלוסייה בהוראות משרד הבריאות".

במסמך צוין כי הגוף שיבצע את הפרויקט צריך להיות מורכב מ"מוביל מתודולוגי בעל ניסיון אקדמי מחקרי עשיר במחקר התנהגות אמפירי" ולצדו "צוות מיומן הזמין 24/7 ומתמחה בהפעלת כלים ממוחשבים לאיסוף מידע, ניתוח נתוני עתק לצורך מחקר התנהגות וביצוע התערבויות וניתוחים בכלים סטטיסטיים. הצוות יידרש להציג את ניסיונו הרלוונטי בתחומים משיקים בארץ או בעולם. אנו מעוניינים לבדוק אם ניתן להקים בדחיפות אופרציה שכזו שתפעל במסגרת פעילות החמ"ל באופן שוטף".

ניסיונות "גלובס" לברר מיהו מזמין העבודה בתוך החמ"ל הלאומי למאבק בקורונה - לא העלו תשובה ברורה. הקול הקורא מפנה למספר טלפון נייד ללא שם - וההתקשרויות אליו לא זכו למענה. ממשרד הבריאות נמסר ל"גלובס" כי הוא לא פרסם את המכרז. דוברי משרד ראש הממשלה לא השיבו לשאלת "גלובס" מי הגוף שאליו יש להפנות שאלות לגבי התקשרויות של החמ"ל הלאומי למאבק בקורונה.

המסמך הופץ על-ידי החמ"ל הלאומי ביום שישי האחרון, על-פי גורמים המעורבים בהליך, והמועד האחרון להגשת הצעות עמד על השעה 15:00 באותו היום. בנוסף נקבע כי הספק שייבחר יתחיל בעבודתו היום (ראשון) בשעה 12:00 וכי יציג אבטיפוס ראשוני לא יאוחר מיום שלישי בשעה 12:00. על-פי פרסום בעיתון "דה מרקר" הקול הקורא הופץ למוסדות אקדמיים ברחבי הארץ - ואולם מבדיקת "גלובס" עולה כי כמה מהמוסדות האקדמיים המובילים בתחום הכלכלה ההתנהגותית, ובהם המכון לרציונליות של האוניברסיטה העברית וחוקרים בתחום מאוניברסיטת ת"א, כלל לא הכירו אותו, עד לפניית "גלובס" אליהם. במכון לרציונליות ביקשו להבהיר כי יהיו מוכנים לבצע את העבודה עבור המדינה פרו-בונו.

למרות לוחות הזמנים הלא-ריאליים, הצליחה קבוצה בהובלת חברת קיימא של פרופ’ דן אריאלי להגיש הצעה. חברת קיימא החלה לבצע עבודות רבות בתחום הכלכלה ההתנהגותית עבור משרד האוצר ומשרדים נוספים והיקף ההתקשרויות עמה התרחב בצורה דרמטית בשנים האחרונות.

בקבוצה חברים מלבד קיימא גם המרכז לכלכלה התנהגותית ומדעי הנתונים של הטכניון בהובלת פרופ’ עידו ארז, פרופ’ יובל פלדמן מאוניברסיטת בר-אילן ומהמכון הישראלי לדמוקרטיה וניורה, חברת הזנק מהרצליה. מנכ"ל קיימא, אורן הוברמן, דחה בתוקף את הטענה כי מדובר במכרז שנתפר עבור הקבוצה. לגבי השאלה כיצד הספיקה הקבוצה להגיש הצעה אמר הוברמן כי קיימא כבר מעורבת בפרויקטים שונים העוסקים במאבק בקורונה עבור משרדי ממשלה שונים.