ערכות בדיקת הקורונה מסין בדרך לרשות הפלסטינית ועזה

AID GENOMICS, הפועלת בשת"פ עם התאגיד הסיני BGI, הודיעה על הקמת "מעבדת ענק לביצוע 3,000 בדיקות קורונה ביום לתושבי עזה והרשות הפלסטינית" • בימים האחרונים יוזמה דומה של מיי הריטייג' בשיתוף BGI הוקפאה ע"י משרד הבריאות ללא נימוק

בדיקת קורונה ברשות הפלסטינית / צילום: Mussa Qawasma, רויטרס
בדיקת קורונה ברשות הפלסטינית / צילום: Mussa Qawasma, רויטרס

ימים ספורים לאחר שיוזמה דומה של חברת מיי הריטייג' בשיתוף עם ענקית הגנומיקה הסינית BGI הוקפאה על-ידי משרד הבריאות ללא נימוק, הודיעה היום (ב') חברה אחרת - AID GENOMICS - על הקמת מעבדה לבדיקות קורונה עם BGI, הפעם עבור הרשות הפלסטינית ועזה. צעד זה מגיע כשבוע וחצי לאחר שפורסם כי החברה הנחיתה בישראל כ-200 אלף ערכות בדיקה.

על-פי הודעת החברה, הקמת המעבדה, "שעלותה נאמדת בעלות של מיליוני דולרים, התאפשרה עקב גיוס תרומות בהובלת קבוצת AID GENOMICS. במסגרתה תוקם באופן מיידי מעבדת חירום מתקדמות עם כלל הבדיקות והטכנולוגיות הנדרשות. החברות כבר החלו בהכנות לשליחת הציוד לאזור, ובימים הקרובים צפויה לצאת מסין משלחת אווירית על הציוד הנדרש להקמת המעבדה, הכולל בדיקות ומכשור מקצועי".

בהודעת החברה נאמר כי "המעבדה שתוקם תהיה מבוססת על מודל מעבדות החירום שהוקמו בסין, שבשיאן ביצעו בדיקות לכ-50 אלף דגימות קורונה ביום. כל מעבדה התפרסה על 2,000 מטרים וכללה תאי בטיחות, חדרי דגימות נפרדים להערכות, חדרי אחסון ואזורי משרדים. בסך-הכול התבצעו במעבדות החירום 357,000 בדיקות לזיהוי נגיף הקורונה של נבדקים מכל רחבי סין ואפשרו זמן תגובה וטיפול מהיר בחולים ובנשאים שהנגיף היה בגופם עוד בשלב הדגירה. כיום עשרות מדינות מתכננות להקים מעבדות חירום של BGI".

AID Genomics היא, על-פי הודעתה, "שותף אסטרטגי של קבוצה BGI בפעילותה הקלינית ב-40 מדינות שונות, כולל ישראל. AID Genomics נמצאת בבעלות AID Group המנהלת למעלה מ- 1.3 מיליארד דולר ב-9 מדינות שונות. מנכ"ל AID Genomics, שניר זנו, הוא גם שותף בקבוצת AID ברחבי העולם. החברה הקימה מעבדת פיתוח מחקרית לבדיקות קליניות בפארק המדע רחובות ומרכז לפיתוח ביו-אינפורמטיקה וטכנולוגיות מבוססות בינה מלאכותית במספר מדינות בעולם לרבות ישראל".

באשר למיזם של מיי הריטייג' ו-BGI בישראל, שכאמור הוקפא, הסביר מנכ"ל מיי הריטייג' גלעד יפת בראיון ל"גלובס" כי להערכתו הסיבה להקפאת המיזם לבדיקות קורונה בשיתוף עם BGI היא החלטה לקיים מכרז שבו אמורה להשתתף גם AID GENOMICS. הן משרד הבריאות והן AID GENOMICS סרבו להתייחס לנושא.

בראיון הסביר יפת כי האינטרס הסיני בהקמת המעבדות, מתחלק לשניים - אינטרס כספי מיידי שבמכירת ערכות בדיקה לממשלות סביב משבר הקורונה, ובהמשך בתור דריסת רגל לשם הקמת פעילות עסקית שונה - הפעם בתחום הריצוף הגנטי.

"חברת BGI היא מחברות הגנטיקה הידועות העולם, והחזקה באסיה. זאת חברה שמומחית בהרכב הגנטי של נגיפים, והיא מחזרת אחרינו כבר שנה כדי להקים לנו מעבדה של בדיקות דנ"א", אמר יפת בראיון. "הם פיתחו שיטה של בניית מעבדה בפריסה מהירה, כולל הבאת רובוטים, פס ייצור, ציוד לבדיקה ממוגנת ואת המומחים עצמם. עכשיו הם מקימים מעבדה כזאת באבו דאבי, ואז הם מתוכננים לבוא לישראל. האינטרס שלנו הוא שנקים מעבדה ביחד כפי שהם רצו, אבל בישראל ולא באירופה. עוד כמה שנים, כשהקורונה תיגמר, נוכל לנצל חלק מהתשתית ולעשות הסבה לבדיקות דנ"א".