"מדיניות השמיים הפתוחים כבר לא קיימת, ומרכזי הקניות הפתוחים ייהנו": אסטרטגיית היציאה מהמשבר של רני צים

"אנו מאמינים שבהמשך הדרך ננצל את ההזדמנויות שייווצרו בשוק בעקבות המשבר", אומר רני צים, מנכ"ל ובעלי צים מרכזי קניות • "מרכזי הקניות הפתוחים יהיו הראשונים להיפתח, ואני סבור שהם גם יהיו הראשונים שישגשגו; רבים מהאוכלוסייה יישארו בארץ, ואנו נהנה מטראפיק גבוה"

רני צים / צילום: אורן קאן
רני צים / צילום: אורן קאן

חודש מרץ השחור, שהיה מהגרועים בהיסטוריה של הבורסה המקומית, הציב בפני מנהלי החברות הנסחרות אתגרים יוצאי דופן, שכמותם לא ידעו בעבר. "גלובס" בדק עם רני צים, מנכ"ל ובעלי צים מרכזי קניות, כיצד הוא נערך להתמודד עם משבר הקורונה ומה התוכניות שלו ליום שאחרי.

ספר על המצב הנוכחי בחברה ועל פעולות שביצעתם, על רקע משבר הקורונה.

צים: "נקטנו צעדי התייעלות, שכללו, בין השאר, הקטנת עלויות מטה, צמצום בשכר ההנהלה הבכירה והוצאת שליש מעובדי החברה לחופשה ללא תשלום (חל"ת). כל זאת, במקביל להמשך פיתוח תוכניות העבודה של החברה כהרגלן.

"אנחנו חברה של מרכזי קניות פתוחים, שממוקדת בשכונות הערים, ובעיקר בפריפריה ובמגזר הערבי. במקביל, אנו מתקדמים בפיתוח מתחם גני תקוה ובהתחלת עבודות הבנייה בקניון טירה, ואנו בשלבי שיווק מתקדמים של המתחמים. החברה מאמינה בנכסיה גם לאחר המשבר, וגם באכלוסם המלא, ואין לנו ספק שמהמשבר הזה נצא מחוזקים אף יותר, עם נזילות גבוהה ורעב גדול להצלחה".

כיצד אתם נערכים בחברה ליום שאחרי המשבר?

"אנו נוקטים פעולות להגברת נזילות החברה, תוך המשך פיתוח תוכניות העבודה השנתיות, ומאמינים שבהמשך הדרך ננצל את ההזדמנויות שייווצרו בשוק בעקבות המשבר. אנו לא צופים פגיעה בשווי נכסינו ובאכלוס השטחים. גם אם יהיו רשתות שייפגעו כתוצאה מהמשבר, נדע להתגבר ולאכלס את המתחמים במלואם".

מה לדעתך יהיה שונה בחברה לאחר שהמגפה תדעך?

צים: "אני מאמין שהרבה אנשים יעשו יותר חשבון נפש, והחזרה לשגרה תהיה הדרגתית. מרכזי הקניות הפתוחים יהיו הראשונים להיפתח, ואני סבור שהם גם יהיו הראשונים שישגשגו. היות ומדיניות 'השמיים הפתוחים' כבר לא קיימת, רבים מהאוכלוסייה יישארו בארץ, ואנחנו נהנה מטראפיק גבוה".

בתוך כמה זמן להערכתך תחזור הפעילות בענף לרמתה מלפני המשבר?

"אני סבור שזה תלוי בהיקף התמריצים שתספק הממשלה לעסקים. כמה באמת יגיעו הכספים לרשתות, כדי שיוכלו להתחזק ולעמוד על הרגליים. אני מאמין שיהיו כאלה שלא ישרדו, אבל באותה נשימה, גם יהיו כאלה שכן - ואנחנו ערוכים לכל תרחיש".