עוד מכה לשוק האופנה: רשות התחרות לא תאשר מו״מ משותף מול הקניונים

רשות התחרות מוציאה לרשתות האופנה והמסחר כרטיס צהוב: ההתאגדות מול חברות הקניונים עלולה להיות הסדר כובל אסור • התאגדות רשתות האופנה והמסחר: "חלק ניכר מבעלי הנכסים אשר מבינים את גודל השעה, הציעו מיוזמתם לוותר על דמי השכירות בתקופת הסגירה"

קניון tlv/ צילום:auev fvi
קניון tlv/ צילום:auev fvi

בעוד שרשתות האופנה והמסחר מנסות לטכס עצה משותפת איך לצלוח את התקופה הקשה והמאתגרת שנחתה עליהן במפתיע בשל התפרצות וירוס ה קורונה, ל"גלובס" נודע כי רשות התחרות מוציאה להן כרטיס צהוב ומבהירה להן כי ההתאגדות שלהן למול חברות ה קניונים עלולה להיות הסדר כובל אסור.

לאמירה זו יש משמעות אדירה עבור רשתות האופנה והמסחר, שלאחרונה יצאו בקריאות פומביות ומשותפות בנוגע לדרישות שלהן מחברות ניהול הקניונים בנוגע לתשלום דמי השכירות במהלך הסגר הקורונה, תוך נקיטת צעדים שיכריחו את הקניונים להיענות לבקשותיהן ואף הקימו ועד פעולה משותף לעניין זה.

לדברי רשות התחרות, ההתאגדות של רשתות האופנה והמסחר בעקבות משבר הקורונה והקשיים שלהן לעמוד בהסכמים עם הקניונים - שהודיעו על הקלות אלה ואחרות מאז פרוץ המשבר ולאחר קריאות לסיוע מצד רשתות האופנה והמסחר שהן השוכרות המרכזיות בקניונים - הן "לכאורה קריאות" אשר "עלולות לעלות כדי המלצה או קביעה, ישירה או משתמעת, לחברי ההתאגדות העלולה למנוע או להפחית את התחרות בין חברי ההתאגדות".

בהקשר זה מתריעה רשות התחרות, לשעבר הרשות להגבלים עסקיים, כי "המלצה או קביעה" של ועד הפעולה של רשתות האופנה והמסחר "עלולה לעלות כדי קביעה או המלצה על קו פעולה של איגוד עסקי ומשכך גם לכדי הסדר כובל אסור".

במה דברים אמורים? במסמך בנושא "פניית התאגדות רשתות האופנה והמסחר לבעלי קניונים" שנשלח לוועד הפעולה של רשתות האופנה המיוצג ע"י עו"ד מתן מרידור ממשרד אגמון ושות', מסביר עו"ד מוטי כץ מרשות התחרות כי "לאחרונה התקבל מידע ברשות על התאגדות רשתות האופנה והמסחר לצורך משא-ומתן עם בעלי קניונים ומרכזי מסחר נוכח צמצום והפסקת הפעילות במרכזי קניות שונים במאמץ לצמצם את התפשטות נגיף הקורונה", וזאת בהמשך להגבלות התנועה שהשיתה הממשלה.

עוד נכתב במסמך של רשות התחרות כי "במסגרת הפניה לבעלי המרכזים הודיעו נציגי ההתאגדות כי רבים מחברי ההתאגדות לא יוכלו לשלם לבעלי המרכזים את דמי השכירות ודמי הניהול. עוד פנו נציגי ההתאגדות לבעלי המרכזים להיפגש עמם ולנהל משא-ומתן על התקופה שתחל ביום בו המדינה תאפשר לחברי ההתאגדות לפתוח את החנויות לקהל הרחב".

ברשות מציינים בהקשר זה כי "מהמידע שהתקבל ברשות עולה על פני הדברים כי פעילות ההתאגדות בימים האחרונים כללה גם קריאות של נציגי ההתאגדות לחברי ההתאגדות להימנע מתשלום שכר דירה ודמי ניהול וקריאות לגבש מדיניות אחידה בדבר חידוש הסכמי השכירות ותנאיהם". הדברים הללו נאמרו בין היתר במסגרת מסיבת עיתונאים שכינסו הרשתות.

כאמור, ברשות התחרות לא מרוצים מהתפתחות זו ומסמנים לרשתות האופנה והמסחר כי החברות בהתאגדות האמורה עשו מעשה שהוביל את הרשות להמליץ להן "לכלכל צעדיה העתידיים", תוך שברשות מבהירים כי "אין במכתבנו זה כדי לגרוע מסמכויות הממונה על התחרות והרשות בעניין זה ובכלל".

על רקע הדברים, בשבוע שעבר הגישו בעלי נכסים וקניונים בקשה לרשות התחרות על מנת לקבל אישור להתאגד וזאת באמצעות עו"ד אלדד כורש, השותף המנהל של משרד עמית פולק מטלון ושות'. אלה החלו בהליך התאגדות משל עצמם בכפוף למגבלות הרשות.

מהתאגדות רשתות האופנה והמסחר נמסר: "הוועד פועל על פי חוק ותחת ליווי משפטי צמוד. ללא קשר, חלק ניכר מבעלי הנכסים, הקניונים והמרכזים המסחריים, אשר מבינים את גודל השעה ואת המשמעויות החוקיות של משבר שכזה על הסכמי השכירות, הציעו מיוזמתם לוותר על דמי השכירות בתקופת הסגירה".