ת"א ננעלה בעליות: מדד הבנקים הוסיף 1.8%, פלוריסטם זינקה ב-66.5%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.5%, מדד ת"א 90 טיפס בשיעור דומה • פתאל החזקות ודלק המשיכו במומנטום החיובי • אנרג'יאן זינקה אחר שעדכנה למעלה ב-25% את כמות הגז במאגר "כריש צפון" • פלוריסטם דיווחה על שיפור בחולי קורונה שטופלו בתאי גזע מהשיליה

בורסת תל אביב / צילום: רויטרס
בורסת תל אביב / צילום: רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

השווקים בארה"ב סיכמו את השבוע הטוב מזה 46 שנה, למרות שמשבר הקורונה עוד לא הגיע לשיאו בארה"ב. גיא בן סימון, עורך שוק ההון באתר "גלובס" מארח את רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של איי.בי.אי לשיחה על הפער בין המציאות בשטח לבין התנהגות השווקים הפיננסיים »

14:26

יום המסחר הראשון בשבוע המקוצר בבורסה בתל אביב ננעל היום (א') בעליות שהתמתנו לעומת הפתיחה. מדד ת"א 35 עלה ב-1.5%, ת"א 90 טיפס בשיעור דומה, מדד הבנקים הוסיף 1.8% לערכו, מדד הביומד זינק ביותר מ-4%. מנייתה של פלוריסטם  זינקה ב-66.5% לאחר הדיווח במהלך החג כי 4 מתוך 6 חולי הקורונה הישראלים, שבהם טיפלה במשך שבוע ויותר באמצעות תאי הגזע שלה שמקורם בשיליה, נמצאים במגמת שיפור.

מנייתה של פתאל החזקות  זינקה ביותר מ-12%, טבע  הוסיפה 5.3% לערכה, דלק ודלק קידוחים זינקו ב-9.15% ו-8.13% בהתאמה. אנרג'יאן  זינקה ביותר מ-6%. 

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם ב-1.4 מיליארד שקל.

13:35

התמתנות בעליות בבורסה. לאחר שבבוקר זינק מדד ת"א 35 בכ-3%, כעת עולה המדד המוביל בבורסה בכ-1.6%. 

12:30

בהמשך לעליות החדות שנרשמו בסיכום השבוע החולף בוול סטריט, רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות איי.בי.איי אמר בראיון לגלובס: "הייתי קצת יותר זהיר עצם זה שהשוק מתמחר היום פגיעה במצטבר של ירידה חזקה ואז עלייה בפעילות. השוק הלך קצת יותר מדי עם האופטימיות שלו. זה מזכיר לי את משבר 2008 כשחשבו שחוזרים לעסקים כרגיל אך ראינו משברי משנה, בין אם באירופה או בוול סטריט, לקח לעולם זמן לחזור לצמיחה נורמלית. הייתי נזהר להגיד שזה משבר של רבעון ונחזור לפעילות רגילה. אני מבין את העליות של השבועיים האחרונים אך התמחור אופטימי מדי כרגע". 

לגבי הטלטלה במחיר הנפט, אמר גוזלן: "יש לנו זעזוע ראשי בדמות ירידה בביקושים נוכח משבר הקורונה, ואליו נוספו מלחמות קרטל אופ"ק. המפתח עדיין נעוץ במשבר הקורונה שכן עוצמת הפגיעה בביקושים חזקה יותר מלחצי ההיצע. כרגע כל התאוששות היא קצרת טווח. השווקים מתמחרים עלייה של הנפט חזרה ל-35-40 דולר, לא יותר מזה. אני חושב שלנפט יהיה קשה להגיע לרמות גבוהות מזה עד לחזרה מלאה לשגרה".

12:00

המסחר בת"א ממשיך להתנהל בעליות חזקות, והמדדים המובילים עולים ב-2.5%-2%. בצד החיובי של המדד המוביל בולטת מניית פתאל החזקות  בזינוק של יותר מ-13%. איי.אפ.אפ  , אנרג'יאן   וקבוצת דלק  מתחזקות בכ-10%-8%. 

בצד השלילי בולטת שפיר הנדסה  בירידות של 4%. ירידות חדות נרשמות גם במניות אורמת  ומליסרון. 

מדד הנפט והגז מזנק בכ-4%. 

מניית נכסים ובנין  עולה לאחר שהחברה דיווחה הבוקר כי חתמה על הסכם למכירת חברת ישפרו לכידן דהרי וירון אדיב.

בבנק לאומי מעריכים, כי "ירידת התשואות בחלק הקצר של העקום בעקבות הורדת ריבית בנק ישראל נראית קרובה מאוד למיצוי, ובשלב זה אנו מניחים כי ריבית בנק ישראל איננה צפויה לרדת יותר. עם זאת, תרחיש של סגר ממושך, או לחלופין התפרצות מחודשת של נגיף הקורונה כגל שני בחודשים הקרובים, יכולים להביא את בנק ישראל לשקול הורדת ריבית נוספת ואולי אף ריבית שלילית. בתרחיש הנוכחי נראה כי החלק האטרקטיבי להשקעה בעקום הינו הטווח של חמש עד שבע שנים. בנק ישראל צפוי להמשיך את תוכנית הרכישות לאורך כל העקום ולכן כרגע לפחות נראה כי תלילות העקום איננה צפויה לשינוי משמעותי. אנו ממליצים על אחזקה מאוזנת בין צמודי המדד לשקלים לא צמודים. נראה שצמודי המדד אטרקטיביים בעיקר בטווח של שנתיים עד חמש, זאת לעומת השקלים הלא צמודים האטרקטיביים בעיקר במח"מ בינוני-ארוך של חמש-שבע שנים. החלק הארוך ביותר של העקומים צפוי להמשיך להיות תנודתי מאוד. הצטרפות ישראל למדד WGBI, הצפויה בסוף חודש אפריל, עשויה לתרום לירידת תשואות בחלק זה".

בנוגע לשוק האג"ח הקונצרני מעריכים בבנק, כי "שוק ההנפקות יוצא לאטו מהקיפאון שאחז בו במהלך מרבית חודש מרץ. ההכרזה של בנק ישראל על הרחבת מסגרת עסקאות הריפו מול גופים פיננסיים, כך שהעסקאות יכללו גם אג"ח קונצרניות, סייעה לעליות שערים באפיק. ביטוי נוסף לחזרת האפיק הקונצרני לתפקוד רגיל יחסית הינו השוק הראשוני שיוצא לאטו מהקיפאון של חודש מרץ. גם במהלך השבוע האחרון התקיימו מספר הנפקות קטנות יחסית. ההנפקות נסגרו במחירים משמעותית נמוכים ממחירי השוק והמשתתפים בהנפקות רושמים רווחים נאים על רקע הפרמיה החריגה יחסית המשולמת. מרבית ההנפקות התקיימו ללא מכרז מוסדי או בדרך של הרחבת סדרות בהקצאה פרטית, דבר המחייב חסימה ממסחר לרוכשים בהנפקה למשך שישה חודשים. אנו בהחלט ממליצים על רכישה בהנפקות על רקע הפרמיה הגבוהה המשולמת כרגע למשתתפים בהנפקות. אנו ממליצים לנצל את עליית המרווחים להשקעה בעיקר באיגרות חוב בדירוג גבוה. ככלל, עדיין לא מומלצת הגדלה נרחבת של החשיפה לאפיק הקונצרני.

10:06

יום המסחר בבורסה נפתח בעליות חדות, לאחר עיכוב של מספר דקות עקב הפעלת נוהל "פתיחה אנגלית". זאת, לאחר סגירה חיובית בוול סטריט ביום שישי. 

בעליות חדות בולטות מניות פתאל החזקות , אופקו, איי.אפ.אפ, טבע, קבוצת דלק ואלוני חץ. 

נכסים ובנין  דיווחה הבוקר כי חתמה על הסכם למכירת חברת ישפרו לכידן דהרי וירון אדיב בכ-800 מיליון שקל. זאת, לאחר שהעסקה למכירתה של חברת ישפרו לידי החברות ביג ומגה אור נתקלה בקשיים. דהרי ואדיב הם בעלי השליטה בחברת תנופורט.

06:30

המגמה החיובית בבורסה של תל אביב צפויה להימשך גם היום, לאחר שהמסחר בוול סטריט הסתיים בעליות ביום שישי. גם השבוע הזה יהיה מקוצר: בימים ראשון ושני יסתיים המסחר ב-14:25 לרגל חול המועד פסח, ובימים שלישי ורביעי לא יתקיים מסחר. 

בגזרת ההתמודדות מול נגיף הקורונה, בסוף השבוע המליץ צוות בהשתתפות משרד האוצר, בנק ישראל, המועצה הלאומית לכלכלה, משרד הכלכלה ומשרד הבריאות כי החזרה הדרגתית של המשק לפעילות, באופן שיצמצם למינימום את סכנת ההדבקה, תהיה טובה לצמיחה אך לא תביא בשורה לאבטלה, במיוחד לא למועסקים בשכר נמוך. משרד האוצר הודיע כי הוא מקבל תוכנית זו. על-פי המתווה שעליו ממליץ הצוות, החזרתו לשגרה של המשק תתבצע בארבעה שלבים הדרגתיים, שכל אחד מהם אורכו שבועיים. המעבר משלב לשלב ייבחן בכפוף לפרמטרים בריאותיים.

מרבית המניות הדואליות המרכזיות חזרו מניו יורק עם פערי ארביטראז' חיוביים, והן צפויות לעלות היום, ביניהן טבע , פריגו , נייס, איי.אפ.אפ  ואלביט. 

חברת אנרג'יאן  עדכנה בסוף השבוע כלפי למעלה ב-25% את כמות הגז במאגר "כריש צפון" בעקבות דוח משאבים שהופק עבור אנרג'יאן על-ידי חברת D & M. על-פי העדכון, המאגר מכיל 33.7 מיליארד מ"ק (BCM) של גז טבעי בר-הפקה, לעומת כ-25 BCM לפי האומדן שפורסם בעקבות קידוח ההערכה). בנוסף יש במאגר על-פי הדוח העדכני כמות ברת-הפקה של כ-39 מליון חביות קונדנסט (נוזלי גז טבעי), לעומת 34 לפי הערכה קודמת. בעקבות העדכון החברה מגדילה את סך עתודות הגז שלה בישראל ל-99 BCM ואת סך עתודות הקונדנסט ל-82 מיליון חביות, כמות כוללת השווה ל-698 מיליון חביות שווה-נפט (mmboe).

חברת פלוריסטם  הודיעה במהלך החג כי 4 מתוך 6 חולי הקורונה הישראלים, שבהם טיפלה במשך שבוע ויותר באמצעות תאי הגזע שלה שמקורם בשיליה, נמצאים במגמת שיפור. כל החולים המדוברים היו מונשמים וסבלו מ-ARDS (תסמונת מצוקת הנשימה החריפה), מצב שמהווה סכנת חיים לחולי הקורונה. שיעורי ההחלמה שנצפו בחולים במצב זה היו סביב 50% עד כה.