רשות ני"ע חוששת מגל הורדות דירוג באג"ח ומשחררת חבל לקרנות האג"חיות

הרשות מרחיבה את היכולת של קרנות "אג"ח בארץ – מדינה", "אג"ח בארץ – שקליות" ו"אג"ח בארץ – מט"ח" לחרוג בחשיפתן לאג"ח שאינן בדירוג השקעה, מכיוון ש"ניתן לחזות בתחילתה של תופעת הורדות של דירוגי אג"ח, וקיימת סבירות כי היא תיעשה משמעותית"

יו"רית רשות ניירות ערך, ענת גואטה / צילום: איל יצהר
יו"רית רשות ניירות ערך, ענת גואטה / צילום: איל יצהר

ברשות ניירות ערך חוששים כי משבר הקורונה ייצור כבר בעתיד הקרוב תופעה משמעותית של הורדות דירוגי אג"ח. חשש זה מוביל את הרגולטור האחראי על שוק קרנות הנאמנות להקל בעניין חריגות בטיוטא בנושא "חשיפה אפשרית לאג"ח שאינן מדורגות בדירוג השקעה ולתאגיד בנקאי אצלו מוחזקים מזומנים ופקדונות של הקרן", כך שקרנות "אג"ח בארץ - מדינה", אג"ח בארץ - שקליות" ו"אג"ח בארץ - מט"ח", שהתחייבו לא להשקיע באג"ח שאינן בדירוג השקעה, יוכלו להחזיק באג"חים שהדירוג שלהן נשחק לרמות אלה למשך חודש שלם ולא רק לעשרה ימים, כפי שמותר היום.

רשות ניירות ערך שבראשות היו"רית ענת גואטה פרסמה היום נוסח להערות הציבור להוראה בעניין ושבמסגרתו יותר לקרנות הנאמנות הסולידיות לחרוג ממדיניות ההשקעה בשל הורדות דירוג של אג"חים בהן הן מושקעות, מבלי להפר את הוראות הרשות.

ברשות מסבירים היום כי "השבועות האחרונים מתאפיינים בירידות חדות במחירי ניירות ערך בשלל בורסות מרכזיות ברחבי העולם ובבורסה לניירות ערך בתל אביב, תוך עלייה בתנודתיות במחירי סחורות ונכסי סיכון שונים. ענף קרנות הנאמנות סופג היקפים מצטברים חריגים של פדיונות בקנה מידה שלא ידענו בעבר, גם במשברים קודמים, ובנוסף לכך, בהתאם למגמת השווקים, נכסי הקרנות סופגים ירידות שווי . נוסף על אלו, ניתן לחזות בתחילתה של תופעת הורדות של דירוגי אג"ח, וקיימת סבירות כי היא תיעשה משמעותית בעתיד הקרוב, על רקע השלכות המשבר שיוצרת התפשטות הנגיף. לכך תהיה השפעה ישירה על קרנות נאמנות אשר על פי מדיניות ההשקעות שלהן לא ניתן לייצר בהן חשיפה לאג"ח שאינה בדירוג השקעה או שחשיפה כאמור מוגבלת לשיעור אשר אינו מחייב הוספת סימן קריאה בשם הקרן".

עד כה, ולפני השינוי האמור שהרשות מתכננת, ההוראה הרלבנטית לנושא קובעת כי "בהוראה תקופה מרבית של עשרה ימי מסחר מיום שהחלה החריגה, שניתן לקבוע כ"חריגה מותרת" שאינה בגדר הפרת האיסור לחרוג ממדיניות ההשקעות של הקרן". עם זאת, ההוראה קובעת כי במקרים מסוימים תקופת החריגה המותרת תוכל לעמוד על שלושה חודשים, ו"זאת בקרנות אשר נחזות להיות פחות סולידיות ומסווגות תחת הכותרות המאפיינות "אג"ח בארץ - כללי", "אג"ח בארץ - חברות והמרה" או "אג"ח בחו"ל", ואשר מדיניות ההשקעות שלהן כוללת התחייבות שלא ליצור חשיפה לאגרות חוב שאינן מדורגות בדירוג השקעה כלל". כל זאת, בהינתן כמה תנאים ובהם

ואולם, ברשות אומרים היום כי "לאור האפשרות כי המשבר המתמשך יביא להורדות דירוג אג"ח בהיקפים גדולים יחסית, נדרש לבצע איזון בעת הזו, בין הצורך בקביעת מדיניות השקעות ברורה ומובהקת, ללא החרגות, בקרנות אשר בהן ציפיות בעלי היחידות הן להתנהלות סולידית ופחות תנודתית, לבין מניעת נזק לבעלי היחידות, שעלול להיווצר בעקבות דרישת מימוש מהירה של אגרות חוב וללא שיקול דעת בבחירת העיתוי האופטימלי".

את זה מקווים להשיג ברשות באמצעות הארכת תקופת ה-10 ימים לתקופת "החריגה המותרת" הקבועה בהוראה לתקופה של חודש שלם.

בהקשר זה מפרטים ברשות כי "הדבר יתאפשר אך ורק בקרנות "אג"ח בארץ - מדינה", אג"ח בארץ - שקליות" ו"אג"ח בארץ - מט"ח" אשר התחייבו במדיניות ההשקעות שלהן לא לייצר כלל חשיפה לאגרות חוב שאינן בדירוג השקעה, מאחר שבקרנות אשר בהן רשאי מנהל הקרן, לפי מדיניות ההשקעות, ליצור חשיפה לאגרות חוב שאינן בדירוג השקעה בשיעור מוגבל, קיימת ממילא גמישות מובנית למנהל הקרן להחזקה כאמור ומרחב תמרון המאפשר לו לבחור איזו אג"ח לממש כדי לעמוד במגבלות".

נכון לערב חג הפסח שוק קרנות הנאמנות היה בהיקף של 273.1 מיליארד שקל, לאחר שבסוף 2019 הוא הסתכם בכ-352.3 מיליארד שקל. קרנות "אג"ח בארץ - מדינה" מנהלות נכסים בשווי של כ-35.7 מיליארד שקל, קרנות "אג"ח בארץ - שקליות" מנהלות נכסים בשווי נוכחי של כ-6.9 מיליארד שקל, וקרנות "אג"ח בארץ - מט"ח" מנהלות נכסים בשווי של 174 מיליון שקל.