תזכיר חוק: רישום חברה בישראל יתאפשר באופן מקוון

לפי תזכיר לתיקון חוק החברות שהפיץ שר המשפטים אמיר אוחנה, רישום חברה בישראל יתאפשר באופן מקוון וללא חובה לחתום על תצהיר בפני עורך דין • לפי הדין הקיים כיום, זהות החותמים על מסמכי רישום חברה צריכה להיות מאומתת ע"י עורך דין • בלשכת עוה"ד מתנגדים לתיקון

שר המשפטים אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ
שר המשפטים אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ

האם בקרוב ניתן יהיה להקים חברות באופן מקוון? בעיצומו של המשבר הכלכלי ובתקופה שחברות רבות נקלעות לקשיים משמעותיים וחלקן נסגרות, שר המשפטים אמיר אוחנה הפיץ אמש (א') להערות הציבור תזכיר לתיקון חוק החברות יחד עם טיוטה לתיקון תקנות החברות שנועדו להקל על רישום חברה ברשם החברות.

לפי התזכיר, רישום חברה בישראל יתאפשר באופן מקוון וללא חובה לחתום על תצהיר בפני עורך דין. נזכיר כי לפי הדין הקיים כיום, זהות החותמים על מסמכי רישום חברה צריכה להיות מאומתת על-ידי עורך דין.

לדברי שר המשפטים, תזכיר החוק וטיוטת התקנות הנלווית לו מוסיפים אמצעי חלופי לזיהוי החותמים והמגישים את מסמכי הרישום של חברה, בדמות הזדהות אלקטרונית בטוחה.

לפי ההצעה, ההזדהות המקוונת תיעשה באמצעות מנגנון ההזדהות הממשלתי שהוגדר כמספק רמת ודאות וזיהוי גבוהים. לדבריו אוחנה, לאחר שהצעת החוק תאושר על-ידי הכנסת, ויותקנו התקנות, המנגנון יהיה זמין לשימוש באופן מיידי וללא כל עלות עבור כל אזרח באתר הממשלתי "ממשל זמין".

שר המשפטים אומר כי ההקלה על הקמת חברות בארץ היא צעד נוסף שנעשה במסגרת המאמצים לפישוט וצמצום הרגולציה והביורוקרטיה, שהוא ומשרדו מקדמים מזה תקופה בשיתוף עם גורמים נוספים בממשלה ובמשק.

*הקלה זו מורידה תחנה נוספת בתהליך הקמת חברה לפי מדד קלות עשיית העסקים (Doing Business) של הבנק העולמי, ועל-פי ההערכות צפויה להקפיץ משמעותית את דירוגה הבינלאומי של ישראל במדד הקרוב בסעיף 'הקמת עסק' לעשירייה הראשונה בעולם, ובכשלושה מקומות במדד הכללי", מסר אוחנה. 

בלשכה מתנגדים

יצוין כי לשכת עורכי הדין מתנגדת נחרצות ליוזמת שר המשפטים. ראש הלשכה, עו"ד אבי חימי, מסר כי "הליך הקמת חברה הוא הליך משפטי מהותי בעל השפעה ארוכת-טווח על החברה והתנהלותה, ולכן ראוי שילווה על-ידי אנשי המקצוע המוסמכים לכך, ובמקרה הזה - עורכי דין". 

לדבריו, "עורכי הדין בקיאים בכל הקשור לזכויות וחובות של תאגידים, השלכות לעניין אחריות משפטית, חבות כספית, מיסוי חברות ודינים החלים על חברות, ולכן, וכדי לא לפגוע באינטרס של המקימים ושל הציבור, נוכחותו של עורך דין בשלבי התהליך היא בעלת חשיבות והכרח מאין כמותם".