בורסת הקריפטו ShapeShift רוכשת סטארט-אפ ישראלי שפיתח ארנק דיגיטלי

הסטארט-אפ Portis של תום טמאן וסקוט גרלניק ימוזג אל תוך החברה של אריק וורהיס, שתפתח משרד בתל אביב • פורטיס הוקם ב-2018 במימון של קרן ההון סיכון F2, שהשקיעה בו 1.5 מיליון דולר, ואפליקציית הארנק שלו הוטמעה בפלטפורמת שייפשיפט

בעוד משבר הקורונה העולמי בעיצומו, ל"גלובס" נודע כי היום הושלמה עסקת רכישה ומיזוג בשוק המטבעות הדיגיטליים. במסגרת העסקה, בורסת הקריפטו האמריקאית ShapeShift השלימה את רכישת פעילותו של סטארט-אפ הבלוקצ'יין הישראלי Portis, שפעל באמצעות חברת Ethereum Horizons, מידי מייסדיו, תום טמאן וסקוט גרלניק. עם השלמת העסקה, יעברו ארבעת עובדי פורטיס לעבוד במשרד חדש שתפתח בתל אביב שייפשיפט, המנוהלת על ידי מייסדה, אריק וורהיס, ממשרדיה בדנבר, קולורדו.

הסטארט-אפ פורטיס, שהוקם במאי 2018 על ידי טמאן ואיתי רדוצקי, פיתח אפליקציות מבוזרות (DApps) המבוססות על טכנולוגיית הבלוקצ'יין של את'ריום (Ethereum). ל"גלובס" נודע כי רק לפני כמה חודשים עמד הסטארט-אפ על סף סגירה, לאחר שמחצית משמונה עובדיו פוטרו והשותף המייסד רדוצקי פרש ממנו. 

המוצר העיקרי שפיתחו בפורטיס היה אפליקציית ארנק דיגיטלי המיועדת להחזקת מטבעות דיגיטליים ללא משמורת (נון-קסטודי). אפליקציה זו הוטמעה בתוך הפלטפורמה של שייפשיפט בנובמבר 2019, ומאז היא משמשת ארנק דיגיטלי עבור לקוחותיה של בורסת הקריפטו.

שייפשיפט, שנוסדה על ידי וורהיס ב-2014, רשומה כחברה בשווייץ ומפעילה פלטפורמה למסחר ותשלומים במטבעות דיגיטליים. בשש שנות פעילותה גייסה ממשקיעים כ-13 מיליון דולר. ב-2017 רכשה שייפשיפט את חברת KeepKey, המספקת ארנקי חומרה למטבעות דיגיטליים. בשנתיים שלאחר מכן, נאלצה החברה של וורהיס להתמודד עם לא מעט קשיים עסקיים וגם עם השפל שאליו נקלע שוק הקריפטו במחצית השנייה של 2018, ובשנה האחרונה היא עברה תהליך של מיתוג מחדש.

"עסקה מצוינת בהתחשב בקורונה"

במסגרת העסקה שהושלמה היום, תמוזג הפעילות של פורטיס אל תוך שייפשיפט. פרטים אודות תנאי העסקה והתמורה הכספית על רכישת החברה נותרו חסויים. עם זאת, ל"גלובס" נודע ממקורות המקורבים לחברה כי במסגרת העסקה קיבלו ארבעת עובדי פורטיס מענקי העסקה ובונוסים, שהוענקו באמצעות מניות ומטבעות דיגיטליים של החברה הרוכשת. לדברי אותם מקורות, "מדובר בעסקה מצוינת עבור פורטיס, בהתחשב במשבר הקורונה". בעקבות העסקה צפויה שייפשיפט לגייס עובדים נוספים לפעילותה בישראל.

מהחברה הרוכשת נמסר כי גרלניק, מייסד שותף והמנהל העסקי של פורטיס (שהצטרף לסטארט-אפ בסוף 2018), ימלא תפקיד של מנהל שיתופי פעולה גלובליים בשייפשיפט, ואילו המנכ"ל והמייסד השותף טמאן ימלא בחברה תפקיד ניהולי בכיר, שהגדרתו טרם נקבעה באופן סופי.

פעילותה של פורטיס נשענה על מימון בהיקף של 1.5 מיליון דולר שגייסה בסבב Pre-Seed בספטמבר 2018 מקרן ההון סיכון הישראלית F2 Capital, שבה שותפים ג'ונתן סאקס וברק רבינוביץ'. מקורות המעורים בעסקי החברה מסרו ל"גלובס" כי הקרן אישרה את עסקת המכירה של פורטיס לשייפשיפט.

קרן F2, שמתמחה בהשקעות בחברות סטארט-אפ בשלבי Seed, משקיעה בחברות גם במסגרת The Junction - תוכנית האצה לסטארט-אפים שבה היא שותפה. ב-2017 השלימה F2 גיוס של 60 מיליון דולר לקרן הראשונה שלה, ובאוגוסט 2019 דיווחה על גיוס קרן חדשה, בהיקף של 54 מיליון דולר.

שליש מעובדי שייפשיפט פוטרו ב-2019

ב-2018 חשף תחקיר של "וול סטריט ג׳ורנל" כי שירותיה של שייפשיפט נוצלו לצורך הלבנת הון על ידי האקרים, שהחליפו באמצעותם ביטקוין למטבעות Monero בשווי הקרוב ל-9 מיליון דולר. בעקבות פרסום התחקיר, הודיעה החברה כי התחילה לדרוש מלקוחותיה לעבור תהליך זיהוי לפני שיוכלו להשתמש בשירותיה.

בינואר 2019 דיווח וורהיס כי שייפשיפט נאלצה לקצץ כשליש מכוח האדם שלה ולפטר 37 עובדים, כחלק מגל קיצוצים בתעשיית הקריפטו באותה תקופה, שזכתה לכינוי "חורף הקריפטו". בבלוג שפרסם אז מייסד שייפשיפט, הודה כי החברה הפסידה לקוחות רבים לאחר שהתחילה לדרוש מלקוחותיה לעבור תהליכי זיהוי. ביולי 2019 השיקה שייפשיפט את פלטפורמת מסחר הקריפטו החדשה שלה, כחלק מתוכנית למיתוג חדש של החברה. כיום מעסיקה החברה כ-70 עובדים.

בעקבות העסקה לרכישת פורטיס, מסרה היום שייפשיפט: "משמעות הרכישה היא שעשרות אלפי המשתמשים של פורטיס ייראו בחודשים הקרובים שהיכולות של הארנקים הדיגיטליים שלהם מתרחבות, תוך יצירת חוויה 'שקופה' של מסחר בין מטבעות קריפטו, יחד עם אפשרות רכישה מיידית של ביטקוין, את'ר ו-USDC (מטבע קריפטו צמוד-דולר)". לדברי וורהיס, "פורטיס בנו משהו באמת מיוחד, שהופך משמורת-עצמית לפשוטה מאוד. ככל שהיחסים בינינו התפתחו, רכישת פורטיס נהפכה לצעד טבעי עבורנו".

טמאן, מנכ"ל ומייסד שותף של פורטיס, מסר בעקבות העסקה כי "שתי החברות, שייפשיפט ופורטיס, מאמינות כי יצירת איזון בין משמורת-עצמית, אבטחה ושימושיות היא הדבר החשוב ביותר כדי להביא בלוקצ'יין להמונים. אנו נרגשים מהאפשרויות שעומדות בפנינו".

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.