קומקאסט, ויולה ואמדוקס השקיעו 18 מיליון דולר בסטארט-אפ ג'וגאנו

שליש מסכום ההשקעה של קומקאסט, ויולה צמיחה ואמדוקס בחברה שימש לרכישת מניות מבעלי מניות קיימים •  החברה פיתחה עמודי תאורה שמחוברים זה לזה ברשת אלחוטית

מייסדי הסטארט-אפ ג'וגאנו / צילום: מיכה לובטון
מייסדי הסטארט-אפ ג'וגאנו / צילום: מיכה לובטון

חברת ג'וגאנו ( Juganu ), המפתחת פתרונות תקשורת ותאורה לערים חכמות, הודיעה היום כי הושקעו בה 18 מיליון דולר בהובלת הקרן התאגידית של חברת Comcast , ובהשתתפות המשקיעים הקיימים - קרן ויולה צמיחה וחברת אמדוקס. 12 מיליון דולר נכנסו לקופת החברה ושאר הסכום שימש לרכישת מניות ממשקיעים קיימים. הגיוס הושלם לפני כמה שבועות, כשהמשבר העולמי היה בתחילתו. בסך הכל גייסה החברה עד כה 46 מיליון דולר.

גיוס ההון מגיע פחות משנה לאחר שהחברה ביצעה סבב גיוס בהיקף של 23 מיליון דולר. ערן בן שמואל, מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה, מספר כי קומקאסט, ויולה צמיחה ואמדוקס רצו להגדיל את האחזקות בחברה לאחר שראו כי יש ביקוש חזק בעולם לפתרונות של החברה וכי ההכנסות שלה בשנה האחרונה היו גבוהות מהציפיות ולכן ביקשו להשקיע סכום כסף נוסף. למעשה, הם רצו להשקיע סכום גבוה יותר, אך זה היה מוביל לדילול של בעלי המניות הקיימים (שנשארו בחברה). בן שמואל ציין כי הכנסות החברה עומדות על עשרות מיליוני דולרים.

החברה הוקמה ב-2011 על ידי בן שמואל ואלכס בילצ'נסקי, שהקימו בעבר חברה שפיתחה תנור בישול מהיר, אך עזבו אותה בעקבות חילוקי דעות עם המייסד השלישי. החברה פיתחה מערכת תאורה LED חכמה, שכוללת גם תשתית טכנולוגית לעיר חכמה, בהן מצלמות ותקשורת אלחוטית. הפתרונות גם רלוונטיים למבנים, למשל למרכזי קניות וסופרמרקטים. בחברה מציינים כי התאורה עצמה מדמה את אור השמש והיא מעניקה תאורה איכותית וחסכונית מהפתרונות הנפוצים בשוק. גופי התאורה שהחברה מתקינה מחוברים זה לזה ברשת אלחוטית רחבת פס שאינה תלויה ברשתות הקיימות. החברה משתפת פעולה עם קוואלקום כדי להתאים את השבבים שלה למערכת.

בן שמואל אומר ל"גלובס" כי "פריסה של רשת 5 G היא יקרה מאוד ויכולה להיות לא משתלמת מבחינה כלכלית. אנחנו מאפשרים את היתרונות אבל מבלי לפרוס רשת כזאת". בן שמואל התייחס גם לחיבור בין התאורה המתוחכמת למערכות של העיר החכמה: "תאורת ה- LED המיוחדת זה כי רצינו לתת ערך ללקוחות, שהם ירצו להתקין את המערכת שלנו. האינטרס של יצרנים אחרים הוא לייצר בזול ולמכור בזול, אבל אנחנו רוצים שהתשתית תהיה טובה. כדי לעשות זאת המערכת צריכה לכלול את התאורה והמצלמות, כמערכת אחת שלמה". 

החברה עובדת בדרך כלל מול גופים שמתכללים פרויקטים של ערים חכמות, וההכנסות שלה מורכבות משני רכיבים: בעת ביצוע הפרויקט ודמי מנוי בהתאם לכמות הפיצ'רים שהלקוח משתמש בהם. למשל, הוא יכול לבחור אם להשתמש בתוכנה של זיהוי פנים ותוכנות אחרות, שחלקן מפותחות על ידי החברה וחלקן של חברות חיצוניות.

לגבי ההשפעות של המשבר הכלכלי על פעילות החברה אמר בן שמואל כי "המשבר מלמד אותנו שצריך להשתמש בצורה נכונה יותר במשאבים שלנו, כך שתאורה יותר בריאה וחסכונית זה משתלב היטב בכך. בנוסף, גופים ירצו יותר שליטה על דברים וגם להבין טוב יותר איזה דאטה יש להם ומה לעשות איתו. אנחנו גם מאפשרים לחסוך השקעות ראשוניות גבוהות על פריסה 5 G , כך שזאת הזדמנות בשבילנו. מבחינת ההשפעה על כוח האדם - לא עשינו שום צעדים דרמטיים בחברה. אנחנו מנסים להתנהל בצורה נכונה וזאת חובה שלי למשל להקפיא גיוסים".