ממשלת ניו זילנד מצטרפת לממשלות אחרות שקיצצו שכר בגלל הקורונה

ראשת ממשלת ניו זילנד הודיעה כי הממשלה תספוג קיצוץ של 20% בשכר למשך חצי שנה • בכך הצטרפה המדינה למדינות נוספות בעולם שממשלותיהן עשו כך ובהן דרום אפריקה וסינגפור • בינתיים בישראל - שכר נבחרי הציבור רק עלה בינואר

ראשת ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן / צילום: Mark Baker, AP
ראשת ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן / צילום: Mark Baker, AP

ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, הודיעה הבוקר כי תקצץ 20% משכרה ומשכר השרים בממשלתה באופן מידי, מתוך הזדהות עם נפגעי משבר הקורונה בארצה. הקיצוץ יחל באופן מיידי, ותוקפו הינו חצי שנה. במסיבת עיתונאים שערכה היום, הבהירה ארדרן כי מטרת הקיצוץ היא לגלות מנהיגות וסולידריות עם העובדים שאיבדו את פרנסתם.

בעקבות הקיצוץ, שכרה של ארדרן יפחת ב-47,104 דולר ניו זילנדי. שרי הממשלה יאבדו 26,900 דולר משכרם, ואילו שכרו של סגן ראש הממשלה ווינסטון פיטרס יופחת ב-33,473 דולר. "אם אי פעם היה רגע לצמצם את הפערים בין קבוצות שונות של אנשים ברחבי ניו זילנד הנמצאים בתפקידים שונים, זה עכשיו", אמרה ארדרן. "למרות שהצעד הזה לא ישנה את המצב הפיסקלי, זה עניין של מנהיגות. הרבה אנשים סופגים פגיעה קשה עכשיו. אני לא רוצה שמי שיהיה הראשון להרגיש את הפגיעה הם האנשים שבחזית, בעלי השכר הבינוני-נמוך".

בכך, מצטרפת כעת ניו זילנד למדינות אחרות בעולם שממשלותיהן החליטו לקצץ בשכר בגלל המגפה ובהן דרום אפריקה, הודו, סינגפור. בגרמניה, ויתרו החודש נבחרי הציבור על העלאת שכרם; נכון להיום, משכורת הברוטו הקבועה של חבר פרלמנט גרמני עומדת על 10,083 אירו (39,500 שקל) בחודש. לעומת זאת, בישראל, שכרם של חברי הכנסת דווקא עלה בחודש ינואר ב-2.8%, וכעת הוא עומד על 45,251 שקל בחודש.

ממשלת ניו זילנד הטילה סגר מלא לפני יותר משלושה שבועות, כאשר תושביה אינם מורשים לצאת מבתיהם אלא לצרכים חיוניים ולהתאווררות קצרה. ההתמודדות המהירה של ניו זילנד עם המגפה, נחשבת לאחת המוצלחות בעולם. עד כה, כ-1,300 בני אדם נדבקו בנגיף במדינה, ותשעה בני אדם מצאו את מותם - כולם בני הגיל השלישי. ואמנם, לצד צעדי הסגר, גם למאפייניה היחודיים של ניו זילנד - אוכלוסייה קטנה המתפרסת על פני שטח גדול ואוכלוסייה צעירה יחסית, ישנו חלק במספר החולים הנמוך במדינה.

בשל הסגר שבו נתונה המדינה, כמיליון איש כבר פנו לסיוע הממשלה בשל אובדן הכנסות. התוכנית הכלכלית של ניו זילנד לחילוץ המדינה ממשבר הקורונה, נחשבת לנדיבה, כאשר בבסיסה עומד הרצון להותיר את העובדים במקומות העבודה ולהקל על העסקים הקטנים. כדי להפחית את דאגותיהם הכלכליות של התושבים בזמן הסגר, המדינה שבה רמת האבטלה בימי שגרה עומדת על 3.7% (מהנמוכות בעולם), הכריזה גם על חבילת סיוע כלכלית, כאשר היא מעריכה ששיעור האבטלה עלול לטפס לגובה של 25%.

שורת של צעדים תקציביים בהיקף של 12 מיליארד דולר ניו זילנדי (כ-27.6 מיליארד שקלים), שמהווים 5.4% מהתוצר, כבר הושתו. בין היתר, עסקים שירשמו ירידה במחזור של 30% לעומת השנה הקודמת יוכלו לזכות בסבסוד של שכר העובדים מטעם המדינה, ויוכלו לקבל עד ל-15,000 דולר ניו זילנדי לחודש (כ-34.5 אלף שקלים) במענקים. דמי האבטלה, גם הם עלו, סבסוד השכר על ידי הממשלה חל גם על עצמאים שנאלצים להפסיק לעבוד, ולמערכת הבריאות הוזרם חצי מיליארד דולר.