"חשבתי שזה יקרה מוקדם יותר; ככל שהתארך הזמן אז כן - היו יותר חששות"

איל וולדמן, מייסד ומנכ"ל מלאנוקס, מחזיק מניות החברה בשווי 238 מיליון דולר, ובידיו מצנח זהב של 32 מיליון דולר: "אמשיך בחברה לפרק זמן מסוים, אולי קצר ואולי יותר ארוך, עובדים על זה" • מודה כי "אם היינו נשארים עצמאיים, שווי החברה היה יותר גבוה היום, אבל העסקה הייתה המהלך הנכון"

איל וולדמן, מייסד ומנכ"ל מלאנוקס / צילום: שלומי יוסף
איל וולדמן, מייסד ומנכ"ל מלאנוקס / צילום: שלומי יוסף

האישור המיוחל של הרגולטור הסיני למכירת מלאנוקס  לאנבידיה  התקבל סוף-סוף ביום חמישי, לאחר עיכובים, והמשמעות היא שהשלמת העסקה צפויה ב-27 באפריל. "הרגשות מעורבים", אומר היום (א') איל וולדמן, מייסד ומנכ"ל חברת הטכנולוגיה מלאנוקס, בשיחה עם "גלובס". "אנחנו שמחים מאוד על העסקה שהיא טובה מאוד לעובדים, לבעלי המניות ולכל מי שקשור למלאנוקס, אבל אני גם קצת עצוב כי זה סוף פרק של 21 שנה של בניית חברה מדהימה, צוות מדהים. אני בטוח שנמשיך לבנות באנבידיה חברה גדולה, טובה ובריאה".

כלומר, אתה תישאר בחברה ותהיה חלק מאנבידיה לאחר השלמת העסקה?

"אני אמשיך לפרק זמן מסוים, אולי קצר ואולי יותר ארוך. ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה, ואני עובדים על זה". נזכיר, שכשהחברות דיווחו על העסקה לפני כשנה, הואנג הביע תקווה שוולדמן ימשיך להוביל את מלאנוקס גם לאחר השלמת העסקה.

מלאנוקס, המפתחת ומשווקת ציוד תקשורת להעברת נתונים מהירה, נמכרת ב-6.9 מיליארד דולר, או 7.36 מיליארד דולר כולל המניות החסומות, האופציות והתגמול ההוני שבידי העובדים. המכירה מתבצעת במחיר של 125 דולר למניית מלאנוקס במזומן. העסקה הייתה כפופה לאישור בעלי המניות של מלאנוקס (שהתקבל ברוב גורף) ולאישורים רגולטוריים ברחבי העולם. האישור מהרגולטור הסיני התעכב, והעיכוב יוחס בתחילה למלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, ולאחר מכן במידה מסוימת גם להתפרצות הקורונה בסין. כך העסקה, שהייתה אמורה להיסגר בסוף 2019, תיסגר בסופו של דבר כארבעה חודשים מאוחר יותר.

האמנתם תמיד שהאישור יגיע, או שהיו ספקות לאורך הדרך?

"חשבתי שזה יקרה מוקדם יותר, וחשבנו שזה יקרה. ככל שהתארך הזמן אז כן, היו יותר חששות".

מה אומרים לך היום העובדים בחברה?

"גם הרגשות שלהם מעורבים. הם מצפים לפרק החדש של מלאנוקס בתוך אנבידיה, עם הרבה הזדמנויות והרבה יותר משאבים, ומצד שני, מקווים שהאהבה, עבודת הצוות והמשפחה המדהימה תישאר גם בתוך אנבידיה".

"יחד עם אנבידיה ניקח את רוב שוק הבינה המלאכותית"

מלאנוקס, שהוקמה ומנוהלת על-ידי וולדמן, מפתחת ומשווקת ציוד תקשורת להעברת נתונים מהירה. בעלי המניות הגדולים במלאנוקס הם פידליטי, עם כ-4.5% מהון המניות, כלל ביטוח עם כ-3.7%, והגופים MFS ו-Alpine Associates עם כ-3.6% כל אחד. וולדמן מחזיק ב-3.5% ממניות החברה, ששוויין בעסקה כ-238 מיליון דולר. "מצנח הזהב" שיקבל וולדמן במקרה שיעזוב לאחר שינוי הבעלות בחברה יגיע עד כ-31.6 מיליון דולר.

מלאנוקס תוכל לשמור על המאפיינים האלה, או שתיבלע בתוך התאגיד?

"אני חושב שמלאנוקס בהחלט תוכל לשמור על האופי שלה, בגלל המרחק הגיאוגרפי, האופי והעובדה שהתחומים של מלאנוקס ושל אנבידיה נוגעים אמנם, אבל טיפה שונים. אנבידיה במעבדים גרפיים ודברים דומים, ומלאנוקס בקישוריות".

לדברי וולדמן, "ההזדמנויות מדהימות, התוצאות שלנו מאוד טובות, אנו גדלים בעשרות אחוזים, מעבר למה שציפינו, ואני מעריך שזה יימשך גם בתוך אנבידיה". לשאלה מהן ההזדמנויות הח דשות שעומדות בפני מלאנוקס היום, הוא משיב כי יש סינרגיות בין החברות בשוק האוטומוטיב (רכב) - שם מלאנוקס כבר פעלה, אך כעת תיכנס הרבה יותר עמוק, וכן בשוק הבינה המלאכותית: "אנחנו מאוד חזק שם, אבל יחד עם אנבידיה ניקח את רוב השוק", הוא אומר . הזדמנויות נוספות קיימות לדבריו בשוק ה-HPC (מחשבים בעלי ביצועים גבוהים). "הסינרגיה יוצרת חברה עם המון טכנולוגיות וכוח להשפיע בתחומים שהכי גדלים בעשורים הקרובים", הוא מדגיש.

אחרי התוצאות החזקות מאוד של מלאנוקס ל-2019, נוצרה תחושה שייתכן כי אם הייתם נמכרים מאוחר יותר, יכולתם לקבל יותר.

"אני חושב שלאור התוצאות, אם היינו נשארים עצמאיים, השווי של החברה היה יותר גבוה".

גם על רקע משבר הקורונה?

"גם על הרקע הזה".

אז יש תחושת פספוס?

"לא. צריך להיות מציאותיים. העסקה הייתה המהלך הנכון".

"להיעזר בחברות הטק לניהול משבר הקורונה"

 איך משפיעה עליכם מגפת הקורונה, בהקשר של שרשרת האספקה ושל ביקושים מצד הלקוחות?

"אנחנו לא רואים האטה מבחינת הלקוחות, להפך, אנחנו רואים גידול מאוד חזק. בנושא הספקים, כל פעם נתקלנו בנושאים שצריך לטפל בהם, אז העברנו בהתחלה ייצור מסין להודו וטייוואן, ואחר כך כשהודו נסגרה העברנו לישראל, ואז החזרנו חלק לסין. היינו ערוכים למקרי אסונות, וגם עכשיו אנחנו ערוכים. אז עכשיו כשאנחנו רואים שמקסיקו נסגרת, אנחנו עובדים לפי תוכנית מגירה. לא עיכבנו אף משלוח ללקוחות, לא ברבעון הראשון ולא ברבעון השני".

 נראה שחברות הטכנולוגיה ערוכות טוב יותר למשבר מאשר המדינות.

"אוקיי".

 אתה מסכים עם הקביעה הזאת?

"אני חושב שהניהול של חברות טכנולוגיה הוא ניהול טוב, ושאפשר לנהל יותר טוב את המשברים במדינה".

מלאנוקס סייעה במאבק בקורונה, ו-וולדמן מספר: "עזרנו להטיס חלק מהישראלים שנתקעו בחו"ל לארץ, תרמנו מכונות הנשמה לבתי חולים, תרמנו מעל 1.5 מיליון שקל לציוד רפואי ודאגנו להביא ציוד מכל העולם, כי אנחנו פרוסים בכל העולם. זה היה ציוד רפואי בקרוב ל-100 מיליון דולר שהטסנו לישראל. השתתפנו במאמץ ותרמנו הרבה מאוד למלחמה בקורונה. כשהמדינה 'התאפסה' והתחילה לעבודה, יצאנו ועברנו לטפל בעסקים שלנו. אנחנו עדיין מעורבים, אבל בהתחלה עזרנו מאוד".

  איך מתבצע התפעול היומיומי של מלאנוקס בזמן המשבר?

"עד לפני שבוע הפחתנו ל-10% עובדים במשרדים, היום עלינו ל-15%-20%. אנחנו מסתדרים, עובדים יפה מהבית. היינו ערוכים מראש כי יש לנו 3,200 עובדים בעולם, והעבודה ממשיכה בצורה טובה".

לדברי וולדמן, "חובה לבנות את היציאה מהמשבר, וגם פה אפשר לאמץ הרבה מודלים של חברות עסקיות. הגופים הפוליטיים לא נעזרים מספיק בגופים מקצועיים ורואים את זה בהרבה החלטות כמעט כל יום. יש פה משאבי ניהול טובים מאוד. לדוגמה בתחום ניהול הכספים שחושבים להעניק לכל מיני מוסדות, במקום שיחלקו למי שהם מכירים - ואני לא אומר שנוהגים כך, אבל לפוליטיקאים יש שיקולים שקשורים לבוחרים שלהם - לעשות את זה בצורה הרבה יותר מקצועית".

מלאנוקס תפרסם את הדוחות האחרונים שלה כחברה ציבורית עצמאית ביום חמישי הקרוב. אנליסטים צופים הכנסות רבעוניות של 344 מיליון דולר, צמיחה של כ-15% ביחס לרבעון המקביל, ורווח נקי של 1.71 דולר למניה. את 2019 כולה סיימה החברה עם הכנסות של 1.3 מיליארד דולר - עלייה של 22% לעומת 2018. 

מלאנוקס נסחרת בנאסד"ק משנת 2007 אז הונפקה בשווי של 510 מיליון דולר. ב-2017 החל במלאנוקס מאבק אקטיביסטי של בעלת מניות מיעוט, קרן סטארבורד, שדרשה להחליף את חברי הדירקטוריון ונתקלה בהתנגדות של החברה. לאחר מספר חודשים, הגיעו הצדדים לפשרה. זמן קצר לאחר מכן, החל תהליך תחרותי שבו מספר חברות הביעו עניין ברכישת מלאנוקס, עד שלקו הסיום הגיעו אנבידיה ואינטל, ואנבידיה ניצחה. 

מניית אנבידיה הכפילה עצמה מאז דיווחה על הרכישה

לרוכשת בעסקה, אנבידיה (Nvidia), ולמלאנוקס יש מאפיין משותף, והוא ששתיהן מנוהלות מאז הקמתן בידי מייסדי החברות. אנבידיה נוסדה בשנת 1993 על ידי המנכ"ל ג'נסן הואנג, ומלאנוקס הוקמה ב-1999 על ידי וולדמן.

אנבידיה מפתחת ומשווקת מעבדים גרפיים, הכוללים רכיבי בינה מלאכותית ופונים לתעשיות הגיימינג, הרכב האוטונומי, שוק הקריפטו ועוד. כשהודיעה על רכישת מלאנוקס במרץ 2019 שווי השוק שלה היה 91.3 מיליארד דולר, לאחר שאיבדה עשרות אחוזים מערכה בשל התנודתיות של ענף הקריפטו.

אולם מאז השתנתה המגמה ומניית אנבידיה זינקה ב-95% מאז הדיווח על הרכישה, ובפברואר, רגע לפני שהשפעות מגפת הקורונה הדביקו את וול סטריט, המניה אף נסחרה בשיא של כל הזמנים והתקרבה ל-315 דולר.

כיום מחיר המניה הוא כ-292 דולר, ומשקף לאנבידיה שווי של 179 מיליארד דולר. בשנת הכספים 2020 שלה, השנה שהסתיימה בסוף ינואר האחרון, הכנסות אנבידיה הסתכמו ב-10.9 מיליארד דולר, ירידה של 6.8% לעומת שנה קודמת, והרווח הנקי שלה על בסיס Non-GAAP (בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים) הסתכם ב-3.6 מיליארד דולר, ירידה של 13.6%. למרות הירידה, מדובר על תוצאות גבוהות מאלה שצפו האנליסטים.

בסוף ינואר היו לחברה בקופה 10.9 מיליארד דולר, לאחר שייצרה כ-4.8 מיליארד דולר מפעילות שוטפת במהלך השנה.