האתגר של וולמארט בימי הקורונה: להשאיר את החנויות פתוחות

מנהלי הרשת שמחזיקה 4,700 חנויות מנסים להתמודד עם פרישת של 10% מכוח העבודה, 150 אלף איש, במקביל לזינוק של 20% בהיקף מכירות החברה בחודש מרץ

וולמארט / צילום: shutterstock
וולמארט / צילום: shutterstock

בתמונה שתלויה במשרדו של דאג מקמילן, מנכ"ל וולמארט, נראות משאיות של החברה נכנסות לניו אורלינס אחרי ההוריקן קתרינה, וזו מעין אינדיקציה לגאווה של הקמעונאית הזו בכך שהיא חידשה במהירות את הסחורה בחנויותיה גם בנסיבות הקשות ביותר.

וולמארט נבחנת כפי שמעולם לא נבחנה בעבר על-ידי מגפת הקורונה שסגרה חלק גדל מארה"ב, שלחה לחופשה עשירית מעובדיה והרגה לפחות 18 עובדים שלה. השמירה על בריאות העובדים והלקוחות, הרגעת הרשויות המקומיות ושמירה על חנויות ומחסנים מאוישים הפכו למאמץ מסיבי, כאשר הלקוחות מסתמכים יותר מאי פעם על הקמעונאית הגדולה בארה"ב.

"אנחנו אחד המקומות המעטים במדינה שבהם נאספים מספרים גדולים של בני אדם", אמר דן ברטלט, לשעבר עובד בבית הלבן של ג'ורג' בוש וכיום בכיר בוולמארט. החברה מקיימת תקשורת עם "כל ראש עיר ומושל שאתה יכול לחשוב עליו", הוא אומר.

וולמארט היא המעסיקה הגדולה ביותר בארה"ב עם 1.5 מיליון עובדים ומכירות עולמיות של מעל 500 מיליארד דולר בשנה. הנהלת החברה דנה בנושאים כמו אם לחלק לכל עובד מסכות וכפפות הגנה, מתי לסגור ולנקות חנויות, ואיך לשלוט בקונים שמתקרבים יותר מדי לעובדים ואחד לשני, ואפילו אם לנתק את מערכות גילוי הגניבות (סחיבות) שקשורות לשערי הבדיקה האלקטרוניים.

מהשבוע החברה מתכננת לחייב את כל העובדים לעטות מסכות, מסר הדובר שלה, כדי להתאים את עצמה לגל חדש של חוקים מקומיים, ובציפייה לנורמה החדשה בעסקים כאשר הנגיף ידעך.

היעדרות העובדים עלתה בגלל המחלה, החשש מהנגיף והמדיניות של בדיקות בריאות אגרסיביות יותר ומדיניות עזיבה נדיבה, לפי שיחות עם מנהלים ועובדי חנויות. כ־150 אלף עובדים נמצאים בחל"ת, לפי מקור יודע דבר, ופחות מאלפיים עובדים אובחנו כנשאי קורונה.

"הבריאות של העובדים שלנו נוטה להתחקות אחרי הבריאות של המדינה כולה", מסרה החברה. "אנחנו מאמצים את ההנחיות המשתנות של מומחי בריאות הציבור, ונקטנו צעדים מהירים לשמירה על לקוחותינו ושותפינו".

אנשים מגיעים לוולמארט יותר מאי פעם, לקניית דברים נחוצים או לחיפוש עבודה. המכירות ב־4,700 חנויות החברה בארה"ב עלו בקרוב ל־20% במרץ, לפי מסמכים שנחשפו לעיני וול סטריט ג'ורנל. יותר ממיליון בני אדם פנו לחברה בבקשת עבודה בחודש שעבר. היא שכרה 150 אלף מהם, ומתכננת לשכור עוד 50 אלף.

וולמארט התחילה להגדיל את גיוס העובדים במחצית מרץ, כאשר מכירות המזון וחומרי הניקוי גאו. צוות של 12 איש בנה מערכת קליטה של עובדים חדשים בתוך 24 שעות, במקום השבועיים הרגילים, מסר דרו הולר, סגן נשיא בכיר בחברה. המטרה היא לשכור 5,000 עובדים ביום. רבים מהמגויסים החדשים באים ממגזרי האירוח ושירותי המזון.

דון מונגאן, בן 26, תושב ניאגרה פולז בניו יורק, ניהל את המטבח במסעדה משפחתית כשהמדינה הורתה לכל העסקים הלא-חיוניים להיסגר. כעת הוא עובד במעדנייה של וולמארט ב־16 דולר לשעה, יותר משהרוויח במסעדה. "רובנו פשוט שמחים שיש לנו היכן לעבוד", הוא אמר.

תחילה דנו מנהלי החברה בסגירת כמה חנויות כדי שיהיו להם די עובדים בחנויות האחרות, ולא תחסר סחורה על המדפים. במקום זאת הם החליטו לסגור חנויות בלילות לניקוי וחידוש סחורה, לשכור עוד עובדים ולהעניק בונוסים במזומנים לעובדים קיימים. שכר המינימום לעובד מתחיל, 11 דולר לשעה, לא עלה.

ג'יימי סקסטון, ראש עיריית אברגרין פארק באילינוי, שלל זמנית את רישיון מכירת האלכוהול של וולמארט המקומית בתחילת החודש בעקבות מותם של שני עובדים מקורונה. מנהל החנות לא מסר הרבה פרטים על מצבם של עובדים חולים בסוף מרץ, אמר סקסטון, ולכן הוא הופתע כשהחנות דיווחה על שני מקרי המוות באפריל.

הוא קיבל טלפון מעורך דין, שארגן לו שיחת ועידה עם שני בכירים בוולמארט בשבת בבוקר. הרישיון הוחזר אחרי ששני המנהלים הבטיחו שהחנות חוטאה פעמיים, שהעובדים המנוחים לא שהו בה יותר משבוע, והתנצלו על הסתרת המידע מהעירייה.

"איבדנו כמה שותפים (עובדים), וזה כואב, כמובן", כתב המנכ"ל מקמילן במזכר לכל העובדים ב־9 באפריל. "המספרים שראינו עד כה לא מצביעים על אפקט לא מידתי של המחלה אצלנו, אך אנחנו חייבים לעמוד על המשמר". הוא הוסיף שהחברה סגרה זמנית מחסן להזמנות אינטרנט וכמה חנויות".