עתירה לבג"ץ נגד הממשלה: מדוע לא שולבו נשים בצוות משבר הקורונה?

הארגונים פנו בתחילה ליועץ המשפטי לממשלה ולראש הממשלה כדי שירכיבו צוות מאוזן מגדרי, ומשלא קרה הדבר, עתרו לבג"ץ

מאיר בן שבת, משה בר סימן טוב, בנימין נתניהו ושי באב"ד / צילום: צילום מסך
מאיר בן שבת, משה בר סימן טוב, בנימין נתניהו ושי באב"ד / צילום: צילום מסך

שופט בית המשפט העליון יצחק עמית הורה הערב (א') לממשלת ישראל להשיב תוך 10 ימים לעתירה של 13 ארגוני חברה אזרחית נגד שיבוץ צוות מומחים הכולל כמעט רק גברים בנושא הכנת מתווה חילוץ ממשבר הקורונה.

הארגונים פנו בתחילה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ולראש הממשלה בנימין נתניהו כדי שירכיבו צוות מאוזן מגדרי, ומשלא קרה הדבר, עתרו לבג"ץ. בעתירה הם מבקשים לחייב את נתניהו ואת ראש המל"ל מאיר בן שבת לשנות את הרכב צוות העבודה, כך שיכלול נשים, כולל נשים מן החברה החרדית והערבית.

הארגונים מצטטים בעתירה את יו"ר צוות המומחים, פרופ' אלי וקסמן, אשר אמר: "הצוות התארגן באופן ספונטני", בתשובה לשאלה מדוע לא נכללו בצוות נשים וקשת ענפה יותר של בעלי ובעלות מקצוע.

בין העמותות שעתרו, עמותת "איתך מעכי - משפניות למען צדק חברתי", מרכז רקמן לקידום מעמד האישה ועוד 11 ארגונים.

כאמור, בעתירה יש התמקדות בנושא ייצוג נשים חרדיות וערביות, וזאת בשל ההשלכות כבדות-המשקל שיש למשבר הקורונה על קבוצות אלה. וכך נכתב בעתירה: "שעה שלמשבר הקורונה השלכות קשות על נשים - הן כלכליות, הן בריאותיות ונפשיות והן הקשורות בביטחון האישי, יש צורך אקוטי, מלבד החובה בחוק, כי בצוות הממונה על-ידי המדינה להתמודדות עם מגפת הקורונה, יינתן ייצוג ראוי לנשים ממגוון האוכלוסיות. ללא ייצוג שוויוני ומגוון לא תתאפשר התמודדות מקצועית וראויה עם הצרכים והקשיים הייחודיים לנשים מאוכלוסיות שונות בעת הזו".