פרופ' ירון זליכה ישמש כיועץ הכלכלי של עובדי חדשות 13

בעקבות הפרסום ב"גלובס" על ההנחיה לקצץ 35% מתקציב חברת החדשות, פנו העובדים לבית הדין לעבודה בתביעה לצרף את רשת להליך ולנקוט בתוך 48 שעות את הצעדים הארגוניים שהוקפאו על רקע ההסכמות הקודמות

פרופ' ירון זליכה. מייעץ לעובדי חדשות 13 / צילום: שלומי יוסף
פרופ' ירון זליכה. מייעץ לעובדי חדשות 13 / צילום: שלומי יוסף

פרופ' ירון זליכה משמש כיועץ כלכלי לוועד עובדי חדשות 13 ולארגון העיתונאים, והוא האדם שאמור לעבור על הנתונים הכספיים שהעבירה אתמול (א') הנהלת רשת לוועד העיתונאים כחלק מהמאבק על תוכנית הקיצוצים. זליכה, המשמש כראש החוג לחשבונאות בקריה האקדמית אונו, גויס בהתנדבות לסייע לעובדי חדשות 13 ואמור לגבש תוכנית כלכלית שתוצג ביום רביעי הקרוב לדירקטוריון רשת, בה ינסו העובדים להוכיח כי הבעיה הכלכלית אליה נקלעה רשת אינה נובעת ממשבר הקורונה, וכי חברת החדשות היא הגוף היעיל והרווחי ביותר לצורך הפקת רצועות האקטואליה והחדשות.

נזכיר כי לפני ימים ספורים, במסגרת ההסכמות אליהן הגיעו עובדי חדשות 13 והנהלת רשת בבית הדין לעבודה, נקבע כי הנהלת רשת תעביר לעובדים את הנתונים הכספיים של הערוץ, ולעובדים תינתן ארכה של יומיים כדי להגיב עליהם ולגבש תוכנית.

כפי שנחשף אתמול ב"גלובס", הנהלת רשת מעוניינת להביא לצמצום של 35% מהוצאות חברת החדשות, ולאחר ישיבת דירקטוריון שנערכה ביום שישי האחרון הועבר הכדור אל ישראל טויטו, מנכ"ל חדשות 13, שאמור לקבוע באיזה אופן יתבצע הקיצוץ - אם יאושר.

בעקבות הפרסום ב"גלובס" על היקף הקיצוץ שברשת מבקשים לעשות, ארגון העיתונאים והוועד פנו אתמול בדחיפות אל בית הדין לעבודה, עדכנו אותו על הפרסומים וביקשו ממנו לצרף את רשת באופן רשמי אל ההליך המשפטי שהתנהל עד עתה אל מול הנהלת חברת החדשות. 

בעדכון לעובדים הודיע הבוקר (ב') הוועד: "אתמול פורסם בתקשורת כי מנכ"ל רשת אבי בן טל הנחה את מנכ"ל חברת החדשות להכין קיצוץ בהיקף של 35% מתקציב חברת החדשות - זאת לכאורה בניגוד לסיכומים בבית הדין שקיבלו תוקף של החלטה, לפיהן לרשת אסור לקדם שום מהלך ואפילו לא לאשר אותו בדירקטוריון, עד שימסרו לנו את מלוא הנתונים ויקבלו מאיתנו את חוות-הדעת הכלכלית שלנו - דבר שטרם קרה". 

לדברי הוועד, לאחר שרשת לא הכחישה את הפרסומים, נעשתה פנייה לבית הדין לעבודה, "והודענו כי אם העובדות אכן נכונות, הרי שאנחנו שומרים לעצמנו את הזכות לנקוט בתוך 48 שעות את הצעדים הארגוניים שהקפאנו על רקע ההסכמות בבית הדין".

בהמשך, סמוך לחצות, השופטת פרסמה החלטה ובה ביקשה מרשת להגיב על הדברים ובתוך כך להתייחס לדרישה לצירופה להליך.

עתה, כאמור, עומדים לרשות העובדים יומיים בהם יגבשו באמצעות זליכה טיעונים שעימם ינסו למזער באופן דרמטי את תוכנית הקיצוצים.

זליכה עצמו מסר היום בתגובה: "ישנה חשיבות עצומה בקיומה של חברת חדשות עצמאית ואיכותית שתתחרה בחברת חדשות 12 ותמנע מונפול בענף התקשורת. הקיצוץ שמבקשת הנהלת רשת על-פי הפרסומים השונים נראה כניסיון לנצל את משבר הקורונה לשינוים פרמננטיים ומסוכנים באופי הפעילות של חברת החדשות. אני מאמין שעובדי הערוץ צריכים להיכנס מתחת לאלונקה, אך לא לשאת את כולה. ההתייחסות של הנהלת הערוץ לעובדים צריכה להיות אחרת, לראות בהם כשותפים ולא כתשומות וחומר גלם".

ואילו מנכ"ל ארגון העיתונאים, אלי גרשנקרוין, מסר בתגובה: "אנחנו בטוחים שחוות-הדעת תוכיח מעל כל ספק כי ההחלטה בדבר קיצוץ כל-כך רחב בתקציב החדשות איננה קשורה למשבר הקורונה ומשוללת כל היגיון כלכלי".