הברק היכה פעמיים: הקרן שהניבה תשואה של 65% מתחילת השנה

קרן ברק אסטרטגיות, שמנהל שי ברק, נכנסה לפוזיציית שורט לפני מפולת הקורונה בשווקים • בהמשך, כשזיהתה אפשרות לרגיעה לאחר הירידות החדות, חזרה הקרן לפוזיציית לונג - והצליחה להרוויח גם מההתאוששות

ברק שי / צילום: תמר מצפי, גלובס
ברק שי / צילום: תמר מצפי, גלובס

הרבעון הראשון של השנה, ובעיקר חודש מרץ, התאפיין בבריחה ההמונית משוק קרנות הנאמנות, שהאיצה את הצלילות החדות שנרשמו בבורסות בישראל ובעולם, בעקבות התפשטות וירוס הקורונה. על רקע זה, בולטת קרן הנאמנות ברק אסטרטגיות - קרן ממונפת, שאותה מנהל שי ברק, המציגה מתחילת השנה תשואה חיובית של כ-65%.

תשואה זו מציבה את הקרן, הקטנה יחסית בהיקפה - עם שווי נכסים שאחרי העליות עומד כיום על כ-111 מיליון שקל -  בפער ניכר מעל למתחרות המקומיות בקטגוריית קרנות ממונפות (הנחשבת למסוכנות), שהטובות בהן הציגו בתקופה זו תשואה חיובית חד-ספרתית.

בחינת מודל ההשקעה של הקרן מגלה כי היא מתבססת על אסטרטגיית לונג-שורט בשוק האמריקאי, כך שהיא מנסה לייצר רווחים גם בשוק עולה וגם בשוק יורד. כך, ככל הידוע, כבר בדצמבר 2019, עם תחילת הידיעות על הופעתו של וירוס הקורונה בסין, וזמן קצר לאחר מכן במדינות סמוכות, זיהתה הקרן אפשרות לירידות חדות שיגיעו לשווקים בעקבות כך.

תשואה של 312% מהקמת הקרן

בהתאם, החליטה קרן ברק להיכנס לפוזיציית שורט - מה שייצר לה בתוך זמן קצר תשואות נאות, עם קריסת השווקים. בהמשך, כשזיהתה הקרן אפשרות לרגיעה בשווקים אחרי הירידות החדות, היא חזרה לפוזיציית לונג - והצליחה להרוויח גם מההתאוששות שנרשמה בבורסות בשבועות האחרונים. הקרן קיימת כבר ארבע שנים, ומציגה תשואות נאות מאוד - כ-89% שנה אחורה וכ-312% מיום הקמתה.

את הקרן הקים שי ברק (49), הפעיל בשוק ההון המקומי זה 25 שנים, שבמהלכן החזיק בכמה תפקידים משמעותיים, ובהם מנהל מחלקת השקעות בחברת הפניקס, מנכ"ל חברת אילנות-דיסקונט, יו"ר איגוד קרנות הנאמנות בישראל ומנכ"ל קבוצת גאון בית השקעות.

משנת 2014 משמש ברק בעלים ומנכ"ל של ברק בית השקעות - חברה העוסקת בניהול תיקי השקעות וקרנות נאמנות. אחרי לא מעט שנים שבמהלכן עסק בניהול תיקים ללקוחות פרטיים, הוא החליט להיכנס גם לתחום קרנות הנאמנות. 

קרן ברק פועלת בשוק האמריקאי ומשקיעה במגוון של נכסים פיננסיים מורכבים, כמו חוזים עתידיים, אופציות על מניות ועוד מכשירים לא סטנדרטיים, הדורשים רמת ידע גבוהה, וגם מגלמים בתוכם סיכונים גבוהים, בהתאם להגדרותיה של הקרן. מאז הקמתה מציגה קרן ברק תשואה עודפת משמעותית על מדד הייחוס שלה - מדד המניות האמריקאי S&P 500.

הקרן, כאמור, בולטת בתשואות שלה על רקע השנה הקשה שחווה שוק קרנות הנאמנות המקומי, בדומה למתרחש בעולם. כל זאת, בעקבות התפרצות וירוס הקורונה והחששות מההשלכות השליליות מכך על המשך הצמיחה הכלכלית בעולם.

מרץ נחשב לחודש הגרוע ביותר שידעה תעשיית קרנות הנאמנות בישראל אי-פעם, עם פידיונות שהתקרבו ל-42 מיליארד שקל. כך, בתוך שלושה חודשים, מתחילת השנה ועד סוף מרץ, איבד שוק קרנות הנאמנות המקומי נכסים בשווי כולל של כ-80 מיליארד שקל - כמעט רבע משוויו, כך שבסוף מרץ שווי הנכסים בו הסתכם בכ-272 מיליארד שקל. זאת, לעומת שווי נכסים של כ-352 מיליארד שקל בסוף 2019.

מאז, ככל הידוע, נרשמה ירידת מדרגה דרמטית בהיקפי הפידיונות בקרנות בישראל ובעולם, שתמכה בהתאוששות מסוימת שנרשמה בשווקים, אבל נראה כי על רקע חוסר הוודאות בשווקים, יידרש עוד זמן לא מועט עד שתעשייה זו תחזור להיקפיה טרם המשבר.