דן שפירו: "ביידן יתרכז בלתקוף את התנהלות טראמפ בתקופת הקורונה"

דן שפירו, שגריר ארה"ב בישראל לשעבר, מתארח לשיחה על סיפורו של המועמד הדמוקרטי המיועד לנשיאות, הממשל בימי הקורונה, יחסי ביידן-נתניהו, המפלגה הדמוקרטית והסיפוח • האזינו

מהפך במפלגה הדמוקרטית: "יום שלישי הגדול" של ג'ו ביידן / צילום: Marcio Jose Sanchez, AP
מהפך במפלגה הדמוקרטית: "יום שלישי הגדול" של ג'ו ביידן / צילום: Marcio Jose Sanchez, AP

"זה רגע שבו כל העולם מסתכל ומצפה מארה"ב להנהיג, להוביל את הדרך, ואפילו לעזור למדינות אחרות", אומר שגריר ארה"ב בישראל לשעבר דניאל שפירו, על תפקוד הבית הלבן בימי משבר הקורונה. "במקום זה רואים כאוס. רואים תכנית לא מסודרת, נשיא שאכפת לו מפוליטיקה יותר מהבריאות. זה לא רגע שבו אני מתגאה במה שאני רואה מארה"ב" .

שפירו, שמתגורר כיום בישראל, ומשמש עמית בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב, מתארח השבוע בפרק של פודקאסט 'המדריך לטראמפיסט' של "גלובס". טרם מינויו לשגריר, שפירו שימש בכיר במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן בתקופת הנשיא אובמה. באותה תקופה, כך מספר שפירו, תהליך קבלת ההחלטות היה שונה בעליל. "אני רגיל לתהליך מאוד מסודר. הנשיא אובמה דרש מאיתנו, מהצוות שלו, מכל אחד בממשל, להביא אליו את כל המידע, את כל האינפורמציה, העובדות, המומחים, על כל נושא. למשל בשאלה האם לחסל את אוסמה בן לאדן. היה תהליך של חודשים כדי לקבוע אם זו ההחלטה הנכונה". 

"עכשיו אני רואה משהו אחר לגמרי, אני רואה ממשל שמנסה להביא לנשיא מה שהוא רוצה לשמוע. לא מעניינים אותו עובדות ומומחים. מעניין אותו איך הוא יעבור את מסיבת העיתונאים הבאה. איך הוא אולי ישיג איזה יתרון פוליטי, את מי הוא יכול להאשים - אם זה סין, מושלים דמוקרטיים בכמה מדינות או הקונגרס. יש לו תמיד את מי להאשים, במקום לקחת אחריות ולדרוש מהממשל שלו לתת לו את כל העובדות והאינפורמציה שהוא צריך. זה תהליך שונה לגמרי ממה שאני רגיל אליו".

עקבו אחר הפודקאסט בספוטיפייאפל פודקאסטס, גוגל פודקאסטס או באפליקציית הפודקאסטים האהובה עליכם

שגריר ארה"ב לשעבר, דן שפירו / צילום: כדיה לוי, גלובס
 שגריר ארה"ב לשעבר, דן שפירו / צילום: כדיה לוי, גלובס

סין לא סיפקה מידע

הראיון עם שפירו מתמקד בג'ו ביידן, המועמד המיועד של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב. שפירו, המכיר את ביידן כבר יותר משני עשורים, ותומך במועמדותו עוד מראשית הפריימריז, אומר כי קמפיין ביידן יתקוף את הנשיא טראמפ על תפקודו במשבר הקורונה. "ביידן ידגיש את ההנהגה הלא איכותית של טראמפ והשגיאות שהוא עשה, חוסר הבדיקות, היחסים עם סין בינואר־פברואר - הוא נתן קרדיט לנשיא שי ג'ינפינג, כאשר סין לא סיפקה לעולם את כל האינפורמציה שהיינו צריכים".

 ביידן, מספר שפירו, מכיר את ראש הממשלה נתניהו עוד משנות השמונים, מימי שליחותו הדיפלומטית בוושינגטון. בשלהי ממשל אובמה, אומר שפירו, ביידן "רצה להשתמש ביחסים שלו עם נתניהו ובהיסטוריה האישית שלו עם ישראל כדי להסתכל קדימה, ולהגיד 'לא הסכמנו על הסכם הגרעין אבל יש לנו המון במשותף'".

ערכים משותפים: בסיס ליחסים אסטרטגיים

שפירו התייחס גם לסוגיה העשויה לעמוד בלב סדר היום בחודשים הקרובים: האפשרות לסיפוח ישראלי חד־צדדי של חלקים בגדה. "כל מועמד דמוקרטי בפריימריז, וכמעט כל חבר קונגרס וסנאטור דמוקרטי שאני מכיר אמרו שסיפוח הוא שגיאה חמורה והם יתנגדו לזה. ביידן אמר את זה בווידאו בכנס איפא"ק. הוא קורא לפלסטינים למלא את האחריות שלהם נגד ההסתה, השכר למחבלים, והדברים שהם צריכים לעשות כדי לאפשר חזרה למו"מ לשתי מדינות. והוא קרא גם לישראל לא להתקדם עם בנייה בהתנחלויות או עם איומים של סיפוח, ואפילו יותר, ביצוע של סיפוח שיפגע באפשרות לחזור למו"מ על שתי מדינות". 

"לדעתו, לדעתי, ואני חושב שלדעת כולם במפלגה הדמוקרטית, (מו"מ כזה הוא) הדרך היחידה שישראל תוכל להישאר מדינה יהודית ודמוקרטית, זה הבסיס של הערכים המשותפים של ארה"ב וישראל, וערכים משותפים זה הבסיס של היחסים האסטרטגיים והיכולת שלנו תמיד לחזק ולהעמיק את שיתוף הפעולה הביטחוני שלנו. ברגע שנסתכל על עצמנו ולא נראה את הערכים המשותפים, הכול יהיה הרבה יותר קשה".