ניתוח

האם ערב הבחירות נסוגו בכחול לבן מההבטחה לא להישען על המשותפת?

יאיר גולן אמר כי "כחול לבן הבטיחה שלא תקבל תמיכה מהרשימה המשותפת לפני סבב 2, אבל לא לפני סבב 3" • האם ממשלה בתמיכת המשותפת הייתה מתיישבת עם הבטחות כחול לבן? חזרנו לארכיון • המשרוקית של גלובס

יאיר גולן, מרצ / צילום: כדיה לוי, גלובס
יאיר גולן, מרצ / צילום: כדיה לוי, גלובס

בראיון בקשת 12 שיגר עמית סגל עקיצה לאיש מרצ יאיר גולן. אתה צודק שבני גנץ הפר הבטחה לא לשבת עם בנימין נתניהו, הוא הודה. מצד שני, "אתה בוחר להתעלם מהבטחה לא-פחות משמעותית, שניתנה מאות - אני לא מגזים! - מאות פעמים בבחירות של כחול לבן, ואמרה: 'אנחנו לא ניתמך ולו פעם, גם לא בהימנעות, של הרשימה המשותפת".

"אולי יש לי בעיית זיכרון", ענה גולן, "אבל ממה שאני זוכר לפחות, מה שאתה אומר היה נכון לפני סבב שתיים. הוא לא היה נכון לפני סבב שלוש". "מאות פעמים!" התעקש סגל. "אני מוכן להתווכח על העניין הזה", פסק גולן.

הבטיחו או לא הבטיחו? כדי להכריע בין בעלי הזיכרון הניצים, לא הסתמכנו על הזיכרון הרעוע שלנו, אלא פנינו לארכיון.

חלק מהראיות שמצאנו מתעתעות. בכנס בבענה בפברואר 2020, כשגנץ נשאל אם בעת השבעת הממשלה יקבל תמיכה מחברי המשותפת בלי לתת להם תפקידים בממשלה או בוועדות בכנסת, הוא ענה בפשטות: "לא צריך". ב-15 בפברואר, כשאטילה שומפלבי שאל אותו בראיון ב-ynet אם הוא פוסל תמיכה או היעדרות של הרשימה המשותפת מהמליאה כדי להקים ממשלת מיעוט, הוא השיב: "אני לא עוסק בשיקולים שלהם. אני עוסק בצרכים שלי, שהם שותפות של מפלגות ציוניות, או שמכירות במדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית". על היעדרות של המשותפת אמר שוב: "לא יהיה בכך צורך".

אבל בראיון לסגל עצמו ב-26 בפברואר, גנץ כבר היה נחרץ יותר: "אמרנו שלא נשב ולא ניתמך, אלא נחבור למפלגות אחרות", הוא הדגיש. סגל שאל אם הוא מבקש מחברי הרשימה המשותפת להצביע נגדו. "אני לא צריך שיצביעו נגדי", הוא אמר. "אני לא נשען על הרשימה המשותפת; אני פונה לשותפים האחרים".

סגל גם הפנה אותנו להצהרה לוחמנית שהשמיע משה (בוגי) יעלון. בראיון למיכאל טוכפלד ב"מקור ראשון", ב-20 בפברואר, יעלון אמר על חברי הרשימה המשותפת: "לא ניעזר בהם בשום צורה, לא בהימנעות מבחוץ ולא בהיעדרות סיעתית. הם לא מדברים על מדינה יהודית, הם לא מטיפים להשתלבות אלא לבדלנות. במה הם עסקו, בייעוץ לערפאת? בתמיכה בקדאפי?"

למרות ההכרזות האלה, שבוע אחרי הבחירות פרסם חבר אחר בהנהגת כחול לבן, יאיר לפיד, פוסט בפייסבוק שבו הביע נכונות להיעזר בחברי הרשימה המשותפת לשם הקמת ממשלה: "הם יצביעו פעם אחת מבחוץ, ובזה זה ייגמר", כתב לפיד. "ביבי עשה איתם שיתופי פעולה כאלה אלף פעם".

בשורה התחתונה: דברי גולן לא נכונים. לפחות שניים מראשי כחול לבן, גנץ ויעלון, אמרו ערב הבחירות במרץ שלא יישענו על תמיכה מבחוץ של הרשימה המשותפת, ושהממשלה שיקימו תישען על שותפים אחרים.

תחקיר: ארן רונדל