צ'ק פוינט עקפה את התחזיות ברבעון הראשון אולם לראשונה בתולדותיה לא מפרסמת תחזית רבעונית

החברה גם משעה את התחזיות השנתיות • הציגה ברבעון הראשון הכנסות של כ-486 מיליון דולר, בהשוואה לתחזית האנליסטים לכ-480 מיליון דולר • הרווח הנקי Non-GAAP עמד על 1.42 דולר למניה, גבוה ב-4 סנטים מהתחזיות • המנכ"ל שויד: "עלייה דרמטית במתקפות סייבר"

גיל שויד, מייסד ומנכ"ל צ'ק פוינט / צילום: שלומי יוסף
גיל שויד, מייסד ומנכ"ל צ'ק פוינט / צילום: שלומי יוסף

על רקע מגפת הקורונה, חברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט  סיכמה רבעון ראשון חזק - אך משעה את התחזיות השנתיות שלה ולא מספקת תחזית רבעונית, לראשונה בתולדות החברה.

"המצב השתנה מבחינת היכולת לתת תחזיות", הסביר מייסד ומנכ"ל צ'ק פוינט, גיל שויד, במסיבת עיתונאים שנערכה באמצעות Zoom. "היכולת לתכנן תרחישים נעלמה לנו. למרות שהצלחנו ברבעון הראשון לעמוד בכל המדדים הפיננסיים, חווינו שינויים שרק מדגימים איזה אפקט יכול להיות. שנית, משבר הקורונה הגיע לארה"ב רק בסוף הרבעון, וגם לארצות אירופה לא בתחילת הרבעון, כך שאני לא יודע עד כמה אפשר להסיק מהרבעון הראשון לשני. כל המאקרו כלכלה משתנה - הצמיחה, כוח הקנייה של האזרחים שמניע את כל הכלכלה, והולך להיות לזה אפקט. מה יהיה וכמה, קשה מאוד לדמיין ולכן כמעט בלתי אפשרי לתת תחזיות. אני לא יכול לדמיין אם עוד חודשיים נראה עצירה גדולה של הביזנס, או שכמו היום כולם ינסו לתפקד כמה שאפשר כרגיל, או שתהיה עלייה באזורים מסוימים. לכן יהיה ממש לא נכון לתת תחזית".

שויד וסמנכ"לית הכספים טל פיין הדגישו עם זאת כי 75% מהכנסות הרבעון הן ממנויים ורובן כבר נמצאות בחברה, כך שיש מידה מסוימת של ודאות. כמו כן, לדבריהם חודש אפריל נראה טוב בינתיים, אם כי רוב העסקאות בחברה נסגרות בשבוע האחרון של הרבעון. כמו כן הם הוסיפו שרמת ההוצאות של צ'ק פוינט נשארה די קבועה. "הסימנים הם טובים, אבל הרבה מהדברים תלויים במה שיקרה עם הלקוחות שלנו ומה תהיה ההשפעה עליהם", אמרה פיין. "לתת תחזיות בתרחישים כאלה קיצוניים זה חסר ערך. נהיה יותר חכמים כשהמצב יתפתח".

ברבעון הראשון, צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים. החברה פרסמה היום את הדוחות, שבהם הציגה הכנסות של כ-486 מיליון דולר, בהשוואה לתחזית האנליסטים לכ-480 מיליון דולר; ורווח נקי Non-GAAP בגובה 1.42 דולר למניה, גבוה ב-4 סנטים מתחזיות האנליסטים. שויד ציין כי למרות המגפה החברה שמרה על רמות הפעילות העסקית והציגה תוצאות ברף העליון של התחזיות שלה, כשהחוזק הגיע מאמריקה. צ'ק פוינט זיהתה ברבעון ביקוש גובר לפתרונות Network security gateways במטרה לתמוך בקיבולות גבוהות יותר ולהרחיב את השימוש בפתרונות VPN לגישה מרחוק.

"במהלך הרבעון, העבודה שלנו השתנתה לחלוטין", אמר שויד. "התוצאות ברבעון יפות בכל קנה מידה, בטח בסביבה מטורפת כמו שחווינו ברבעון האחרון", אמר שויד. "התחלנו את הרבעון עם שלושה כנסים גדולים בבנגקוק, ניו אורלינס ווינה. היום, לדמיין 9,000 איש באולם אחד מצטופפים ומדברים על חדשנות, נשמע כמו מדע בדיוני או היסטוריה רחוקה. שניים ממרכזי הכנסים האלה הפכו אחר כך לבתי חולים חירום לחולי קורונה".

שויד תיאר כיצד צ'ק פוינט החלה לחוות את נושא הקורונה בסוף ינואר-תחילת פברואר, כשהסגר בסין השפיע על שרשרת האספקה. בהמשך ישראל הטילה מגבלות על טיסות ובידוד על השבים מחו"ל, ובעוד שעד סוף פברואר הכנסים והטיסות התנהלו כמעט כסדרם, בתחילת מרץ הם ירדו כמעט לאפס. באמצע מרץ צ'ק פוינט צמצמה את כוח העבודה שלה במשרד ל-50% והמשיכה לצמצם בהתאם להנחיות. "במשך שבועיים בנינו סביבות עבודה שמאפשרת לעובדים לעבוד מהבית ולתמוך בלקוחות. בסוף הרבעון 99% מכוח העבודה שלנו תפקד היטב מהבית", אמר שויד. נכון להיום, לאור ההקלות האחרונות, כ-14% מעובדי צ'ק פוינט בישראל עובדים מהמשרדים והיתר מהבית.

ההכנסות ברבעון הסתכמו כאמור בכ-486 מיליון דולר, עלייה של 3.1% לעומת הרבעון המקביל. ההכנסות ממוצרים ורישיונות ירדו ב-2.3% לכ-110 מיליון דולר, בעוד שההכנסות ממנויי אבטחה גדלו ב-10.3% לכ-159 מיליון דולר. ההכנסות מתחום עדכוני התוכנה והתחזוקה הסתכמו בכ-218 מיליון דולר, עלייה של 1.2% מהרבעון המקביל.

לפי כללי החשבונאות המקובלים בארה"ב (GAAP), הרווח התפעולי ירד ב-2.6% לכ-201 מיליון דולר, והרווח הנקי הסתכם ב-179 מיליון דולר, ירידה מינורית לעומת הרבעון המקביל. בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים וביניהם התגמולים ההוניים לעובדים, הרווח הנקי Non-GAAP הסתכם ברבעון בכ-206 מיליון דולר, ללא שינוי בהשוואה לרבעון הקודם, אך הירידה במספר המניות על רקע הרכישה העצמית שצ'ק פוינט מבצעת הגדילה את הרווח למניה ב-10 סנטים לעומת הרבעון הקודם, ל-1.42 דולר. במהלך הרבעון צ'ק פוינט רכשה כ-3 מיליון מניות של עצמה ב-325 מיליון דולר, כלומר לפי מחיר ממוצע של כ-108.3 דולר למניה שגבוה מעט מהמחיר הנוכחי, כ-104.4 דולר. שווי השוק של צ'ק פוינט הוא 14.9 מיליארד דולר.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ברבעון ב-359 מיליון דולר לעומת כ-379 מיליון דולר ברבעון המקביל. בסוף הרבעון היו לצ'ק פוינט בקופה קרוב ל-4 מיליארד דולר במזומנים והשקעות לטווח קצר וארוך.

שויד מזהה "עלייה דרמטית בהתקפות סייבר: אתרים שמנסים לייצר התקפות פישינג מנסים למשוך אנשים לאינפורמציה על המגפה. יצירת דומיינים שאנשים יחשבו שייכנסו לזום אבל למעשה יורידו Malware. אפליקציות שמדמות את ה-WHO. המון התקפות שמתחזות למידע וקשר סביב הקורונה. לביזנס שלנו זה בהחלט ייצר ביקוש, ראינו עלייה של 20% לשירותים טכניים שלנו כתוצאה מחיבור אנשים מרחוק, זה משהו שאנחנו עושים כבר 20 שנה ופתאום יש עלייה מטורפת".

לדבריו, "אני לא חושב שהגענו לשיא בהתקפות. האקרים מבינים את הפוטנציאל האמיתי וגם להם לוקח זמן לפתח כלים, הם לומדים סביבות חדשות. לדוגמה, מדינות נותנות סיוע כספי מרחוק, אונליין. זה מכרה זהב לפשע פיננסי בהיקפים עצומים. יש סט חדש של כלי עבודה וזהו כר נרחב להאקרים - אני מפרגן לזום וחושב שהם עושים עבודה פנטסטית, אבל הם תחת מתקפה מטורפת. עניין נוסף, אני לא אפשרתי לעובדים לבצע פיתוח מהבית כי רצינו לשמור על הקניין הרוחני של החברה. היום אנחנו וחברות אחרות יותר פתוחים בנושא. רבים מוטרדים מהפתיחות של עבודה מרחוק. למומחי הסקיוריטי תהיה עבודה מאוד גדולה. יש בהחלט אתגרים חדשים".

כדוגמה לפעילות של צ'ק פוינט ברבעון שויד מציין לקוח, בית חולים גדול שבו רופאים נחשפו לחולי קורונה ונכנסו לבידוד בבית. בעזרת צ'ק פוינט נוצר פתרון שמאפשר לרופאים לנטר מהבית את חולי הקורונה שמאושפזים בבית החולים.

שויד מזכיר גם את הפעילות הקהילתית של צ'ק פוינט בתקופה האחרונה. "אנחנו עוברים תהפוכות ואתגרים, אבל מסביבנו יש אנשים שהחיים שלהם הרבה יותר קשים. היינו חלק ממייסדי עמותת 'ושמרת', שהבינה שהנקודה הכי רגישה היא בתי האבות ובפרט הסיעודיים, בהם אנשים בסיכון נמצאים יחד ואין יכולות וציוד להתמודד עם המחלה. העמותה התגייסה לנהל את המשבר בהיקף פעילות מאוד גדול. המדינה התגייסה לעניין כמעט חודש אחרי ולשמחתנו אנחנו עובדים נהדר עם פרופ' גמזו. תרמנו לעוד 80 עמותות שונות סביב הקורונה, שלחנו ממתקים לבתי חולים. התגייסנו לעזור לעסקים קטנים: העובדים שמגיעים למשרדים מקבלים כמעט כל יום מתנה שמגיעה מעסקים קטנים - קנינו זרי פרחים, תפוזים, עוגות, ערכת משחקים לילדים. זה מחמם את הלב לעובדים ותומך בעסקים קטנים סביבנו".

בסך הכול, לדברי שויד, "היה רבעון מאוד מעניין ומאתגר, אולי אחד הזמנים הכי מעניינים בימי חיינו. יש לנו עובדים באיטליה, ספרד, סין ואנגליה - מדינות שסבלו מאוד במשבר, וזה השפיע על התוצאות העסקיות בחלק מהן. למרות כל זאת ייצרנו הכנסות ורווח בתחום העליון של התחזיות ויצאנו עם קו מוצרים חדש".

על הפעילות בארה"ב שהציגה חוזק ברבעון, שויד אומר כי "בארה"ב היה רבעון טוב מאוד בכל קריטריון, ואני רוצה לקוות שהיה יכול להיות עוד יותר טוב בלי הקורונה. צריך לזכור שהשינויים הדרמטיים שם החלו רק בסוף הרבעון, ארה"ב פעלה עד 20 במרץ בצורה פתוחה ובסוף שבוע אחד עברו ממאה לאפס. ההשפעה ברבעון הייתה עדיין קטנה. זכינו לכמה לקוחות חדשים בארה"ב - אחת מלקוחות המזון הגדולות בעולם, קמעונאי מהגדולים בעולם. יש לנו הצלחות יפות בארה"ב ואנחנו מקווים שזה ימשיך".