"אנחנו רואים עכשיו שהמערכת עירומה, ושלנו לא השאירו כלום"

דניאל רפאל, הבעלים של מסעדת "לוויתן" באילת, ממתין לשובם של התיירים לעיר, ובינתיים המסעדה סגורה • "העסק שלנו מחובר למערכת תשתיות של בית מלון וברגע שהמלון נסגר, נאלצנו לסגור גם" • פרויקט מיוחד

מסעדת ליוויתן, אילת / צילום: ליאור רפאל, גלובס
מסעדת ליוויתן, אילת / צילום: ליאור רפאל, גלובס

בזמן שעסקים ברחבי הארץ חוזרים בהדרגה לפעילות, בעיר הדרומית אילת התושבים ממתינים לשובם של התיירים. עד אז, אומר דניאל רפאל, הבעלים של מסעדת "לוויתן" בעיר, האילתים ימשיכו לראות את המינוס בחשבון הבנק גדל. "אנשים לא מבינים את המשמעות של עיר שתלויה בתיירות ב-100%", הוא אומר, "אילת היא דוגמה קלאסית למצב של 'כל הביצים בסל אחד'. בוקר אחד, כולם פשוט הפסיקו לעבוד. כולנו מתפרנסים מהתיירות, וכשהיא פסקה, זה הפך להיות עניין של זמן עד שיתר אבני הדומינו ייפלו. אין היום פרנסה באילת, באיזשהו שלב ייגמר לאנשים גם הכסף לקנות במכולת".

לכתבות נוספות בפרויקט:

תכף נשוב? 30 שלטים שהם משל לכלכלה הישראלית בעידן הקורונה 
הסטודיו ליוגה בירושלים שמאפשר לתלמידים להחליט כמה לשלם
חנות הממתקים בבאקה אל גרבייה שמחלקת מתוקים למי שידם אינה משגת
המסעדה באילת שהחליטה לצלול למעמקי הים עד שהסערה תחלוף

רפאל נאלץ לסגור את העסק שהוקם לפני חמש שנים ולהוציא לחל"ת יותר מ-20 עובדים. "הבנו שאנחנו הולכים לקראת משהו גדול. חשבנו שנצליח לשמר שגרה של משלוחים ולרדת למינימום תפעולי לפני שאנחנו קורסים. העסק שלנו מחובר למערכת תשתיות של בית מלון וברגע שהמלון נסגר, נאלצנו לסגור גם".

אתם עדיין משלמים שכירות?
"הציעו לנו הקלה בשכירות, ואנחנו אמרנו שזה לא ריאלי שנשלם בכלל. לצערי הרב, אין כרגע עם מי לדבר כי המערכת יצאה לחל"ת. אנחנו צריכים למצוא את הפורמט שבו נחזור לעמוד על הרגליים, וכרגע אנחנו רק חוטפים אגרופים. אנחנו עם שני ילדים בבית, מסתכלים קדימה ורואים איך הכול מתפרק חתיכה אחרי חתיכה. אנחנו שורפים חסכונות עכשיו כדי לממן את המשבר שהממשלה יצרה. אנשים נמדדים בזמני במשבר, איך אתה מנהל את עצמך בדרך למטה. אני מסתכל על ההתמודדות של המדינה מולנו ואני רואה שזו לא נפילה מבוקרת, זו מכירת חיסול".

קיבלת סיוע מהמדינה?
"מענק בגובה 6000 שקל, שאת חלקו המדינה תיקח בחזרה במסים. התשלומים הקבועים עולים על זה, חברות הביטוח לא הפסיקו לגבות כסף. בעניין ההלוואה, כל ערב אמרו: 'תקבלו ככה וככה', ולמחרת הבנקים לא ידעו על מה מדובר. נגררנו חודש וחצי. בסוף קיבלנו הלוואה של 50% ממה שביקשנו. המדינה גלגלה את כל האחריות למשבר על הבנקים, ולא אמרה: 'אנחנו נגבה אתכם', אלא שהבנקים יחליטו מי ישרוד את המשבר. המדינה העבירה את ההתמודדות לגופים פרטיים".

מה דעתך על ההתמודדות הממשלה עם המשבר?
"אנשים ששכרם מובטח, מקבלים החלטות עבור אנשים רעבים. הם לא ייפגעו מהמשבר במשק, המשכורת שלהם בטוחה. הם פשוט מקריבים משפחות ועסקים. אנחנו לא בסדר עם זה. אתם יודעים איזה שיעור לימדתם אותנו? זה ברמה של מרי אנטואנט. אתם ממשיכים להתנהג כאילו הכול כרגיל, ומחלקים בונוסים במשרדי הממשלה, כשאנשים מדברים על 'מאיפה אני מביא אוכל'. העמותות באילת קורסות. אנשים שמעולם לא היו תלויים בחסדים נכנסו למעגל. חשבתי והתנהלתי כאילו יש כאן ערבות הדדית, אנחנו רואים עכשיו שהמערכת עירומה, ושלנו לא השאירו כלום. אחרי המשבר הזה נצטרך לעשות חשבים על מערכת היחסים שלנו עם המדינה".

צברתם כסף בצד ליום סגריר?
"בוודאי, אבל זה לא בור בלי תחתית".