סין בדרך לגל נוסף? הצעירה שאחראית להדבקה של 89 אנשים

89 בני אדם בחרבין נדבקו בנגיף הקורונה בהתפרצות בחרבין מאז 9 באפריל, ובעקבות זאת הוכנסו לסגר ארבעה רבעים בעיר ופעילות שני בתי חולים הושהתה • הרשויות הסיניות מתעקשות כי הצעירה הסינית נדבקה כבר בארה"ב ולא בסין

טקס פרידה מהצוותים הרפואיים שהגיעו לווהאן כדי לעזור בהתמודדות עם הקורונה / צילום: NG Han Guan, AP
טקס פרידה מהצוותים הרפואיים שהגיעו לווהאן כדי לעזור בהתמודדות עם הקורונה / צילום: NG Han Guan, AP

תוצאות חקירה גנטית ואפידמיולוגית שפרסמו השבוע הרשויות בעיר חרבין בצפון-מערב סין מאששות לדבריהם כי צעירה אחת שחזרה לעיר מארה"ב היא האחראית היחידה להתפרצות המחודשת של מגיפת הקורונה בה. 89 בני אדם בחרבין נדבקו בנגיף הקורונה בהתפרצות בחרבין מאז 9 באפריל, ובעקבות זאת הוכנסו לסגר ארבעה רבעים בעיר ופעילות שני בתי חולים הושהתה.

לטענת הרשויות, "החולה אפס" של חרבין היא צעירה בת 22 בשם חאן, שחזרה לחרבין ב-19 במרץ מלימודיה באוניברסיטת ניו יורק. חאן שהתה בבידוד עד 3 באפריל בדירתה ובמהלך התקופה עברה מספר בדיקות קורונה שיצאו שליליות. היא מעולם לא הראתה סימפטומים של חולי. עם סיום תקופת הבידוד שלה, אכלה הצעירה ארוחת ערב עם משפחתה וטסה לשנחאי לצורך ביצוע ניתוח פלסטי.

ההתפרצות התגלתה בחרבין רק מאוחר יותר, ב-9 באפריל, אז תושב מקומי בעיר בשם גוואו אובחן כחולה. לגוואו היה קשר קרוב עם צאו, שגר מעל הסטודנטית חאן. גם צאו לא הראה מעולם סימפטומים. צאו וחאן לא נפגשו מעולם אבל ההערכה היא שההדבקה התרחשה כתוצאה מחשיפה לנגיף בחלל משותף, כנראה מעלית.

צאו השכן השתתף במספר אירועים וארוחות משפחתיות וחברתיות כולל ארוחה של שבעה בני אדם שהתקיימה ב-29 במרץ. כך נדבק קרוב משפחה של צאו והדביק אדם נוסף, גבר בן 87. אותו הגבר הגיע לבדיקות בשני בתי החולים בחרבין, מה שהוביל להדבקה של מספר חולים ובני משפחתם. בעקבות המקרה הודחו בכירים בבתי החולים.

העובדה שחאן חלתה בקורונה התבררה רק בדיעבד לאחר שעברה בדיקת נוגדנים, שמצאה כי בעבר היה נגיף קורונה בגופה. הרשויות הסיניות מתעקשות כי הצעירה הסינית נדבקה כבר בארה"ב ולא בסין כיוון שהמבנה הגנטי של נגיף הקורונה שנמצא אצל הנדבקים החדשים בחרבין, שנדבקו כאמור ממנה, היה מעט שונה מהמבנה הגנטי של הנגיף משאר הערים מסין, כך שמקורו מיובא ולא מקומי. כלומר לטענת הרשויות הנגיף עבר מוטציה קלה מול הגרסה הסינית המקורית.