וויז אייר חזרה ללוח הטיסות של נתב"ג; מי עוד על הכוונת?

אחרי ששורה של חברות תעופה הודיעו על חידוש הקווים לת"א, ולנוכח הודעת המדינה כי עד ל-16 למאי לפחות לא תותר כניסת זרים לישראל, מועדי הטיסות המשובצות בלו"ז נדחים ברובם • אבל יש כמה חריגים

הכול דינמי גם בתעופה, והבלבול וחוסר הוודאות מובילים לשינויים תדירים בהצהרות או בכוונות של חברות התעופה הצמאות לחזור לשגרה: אחרי ששורה של חברות הודיעו על חידוש הקווים לתל-אביב, ולנוכח הודעת המדינה כי עד ל-16 למאי לפחות לא תותר כניסת זרים לישראל, מועדי הטיסות המשובצות בלו"ז נדחים ברובם.

מנגד, וויז אייר, חברת הלואו קוסט ההונגרית, החזירה את קו תל-אביב לונדון כמתוכנן. הקו יפעל בתדירות של פעמיים בשבוע, בימים ראשון וחמישי, והוא צפוי להתחיל היום (א').

נזכיר כי הנכנסים לישראל (בעלי דרכון ישראלי בלבד) מחויבים להיכנס לבידוד של 14 ימים. במקביל מותרת הכניסה של ישראלים ללונדון, שגם שם הם יידרשו ל14 ימי בידוד.

בריטיש איירוויז, שמוקדם יותר כיוונה להחזרת הטיסות שלה בקו תל-אביב לונדון לתחילת חודש מאי ולאחר מכן לאמצע החודש, לא תחדש את הקו לפני תחילת חודש יוני - כך לפי היצע הטיסות המופיע באתר האינטרנט שלה.

לאור ההנחיות המחייבות בידוד של הנוחתים, יש להניח כי שיעורי התפוסה במטוסים יהיו נמוכים במיוחד. עולה השאלה מדוע להפעיל טיסות במצב כזה?

"אפשר להעריך כי רוב המושבים בטיסות הללו נמכרו לפני כחצי שנה, בהתאם לאופי ההתנהלות של חברות הלואו קוט הנשענת על הזמנות מוקדמות", אומר יוסי פישר, מומחה בתיירות ובתעופה. "לאור זאת יכול להיות שהשיקול של וויז אייר היא להפעיל את הטיסות, ובכך להימנע מהשבת כספים לנוסעים שרכשו את הכרטיסים, ושיש להניח שרובם לא מתכננים לממשם.

"מעבר לזה יש גם פן שיווקי. וויז אייר היא חברת התעופה הזרה החזקה בישראל, מעמד שהיא הגיעה אליו בפרק זמן של 6 שנים בלבד, כשעקפה חברות תעופה שפועלות בישראל הרבה יותר שנים ממנה. השוק הישראלי חשוב לוויז אייר, והיא מעבירה כאן מסר שהיא חזרה לפני החברות המתחרות בה, וזאת בדרך לפתיחה של עוד יעדים בהדרגה".

בלוח הטיסות של נתב"ג ממשיכה להופיע גם יונייטד איירליינס, המפעילה טיסה יומית בקו ניוארק-תל-אביב. החברה דחתה את מועד החזרת טיסות נוספות בקווים לתל-אביב וממנה: עד 6 ביולי, במקום עד 4 ביוני, היא תמשיך להפעיל טיסה יומית אחת בקו. במועד הזה היא תוסיף מושבים באמצעות החלפת המטוס המשמש לקו יחד עם החזרת הקו לסן פרנסיסקו. מ-24 באוקטובר מתעתדת החברה להוסיף טיסה יומית שנייה מניוארק, ויום למחרת היא תפעיל שלוש טיסות שבועיות בקו לוושינגטון.

עוד ברשימה של חברות התעופה שכבר מסתכלות קדימה נמצאת גם חברת התעופה הפורטוגלית TAP, שמתכננת להפעיל שלוש טיסות שבועיות בקו ליסבון תל-אביב מ-3 ביוני.

גם לופטהנזה מציבה תאריך יעד חדש להחזרת הפעילות בקווים מנתב"ג: מ-31 למאי מתוכננות טיסות לברלין או לפרנקפורט. הקווים למינכן, לבריסל ולווינה צפויים לחזור ב-1 ביוני.

בחברה מציינים כי "נוסעים שטיסותיהם בוטלו זכאים לשמור את הכרטיס ולהזמין מחדש למועד חדש - עד 30 באפריל 2021 לכל המאוחר. במקרה שירצו לשנות יעד, יוכלו לעשות זאת עד 31 אוגוסט 2020. במקרה שיבחרו לטוס לפני 31 בדצמבר 2020, יהיו זכאים להפחתה נוספת של 50 אירו בגין רישום מחדש בצורה של שובר טיסה מקוון דרך אתרי חברות התעופה".

בדומה לחברות אחרות, עלופטהנזה לא מציעה לנוסעים החזר כספי כאלטרנטיבה עבורם על טיסה שבוטלה, למרות שכך מחייב החוק.

הקווים חוזרים ועמם החובה לעטות מסכות, לצוותים ולנוסעים - שיידרשו להביא עמם מסכה. בזו אחר זו מודיעות החברות כי הנוסעים, בדומה לצוותים, יחויבו לעטות מסכה לכל אורך הטיסה, כך לפי אמריקן איירליינס, לופטהנזה, וויז אייר ואחרות.