כלל ביטוח | ניתוח

אולטימטום או ביצועי חסר? מה עומד מאחורי ניסיון ההדחה של מנכ"ל כלל ביטוח

סערה נוספת בשוק הביטוח כשיו"ר כלל ביטוח דני נוה מנסה להדיח את המנכ"ל יורם נוה • בצל חלופת האשמות בין הצדדים, ועד העובדים בחברה מצדד במנכ"ל והממונה על רשות שוק ההון משה ברקת ביקש לא לקדם את ההליכים עד שילמד את הנושא

יורם נוה ודני נוה / צילום: כדיה לוי ושלומי יוסף, גלובס
יורם נוה ודני נוה / צילום: כדיה לוי ושלומי יוסף, גלובס

כשנה ו-10 חודשים לאחר שיורם נוה נכנס לתפקיד מנכ"ל קבוצת כלל ביטוח וכחמישה חודשים לאחר שהפכה לקבוצת הביטוח הראשונה בישראל שפועלת ללא גרעין שליטה, נקלעת החברה לסערה, שכבר מביאה למאבק בין יורם נוה לבין היו"ר דני נוה.

ביום ב’ בערב נודע כי היו"ר פועל להחלפתו של המנכ"ל, שהחל בכהונתו ביולי 2018 בתום הליך איתור ארוך שספג ביקורת. המועמד המוביל לתפקיד הוא רונן אגסי, ראש חטיבת שוקי הון בבנק לאומי ובעבר מנהל הכספים של קבוצת הביטוח הראל, ושקודם לכן היה במגדל ובכלל ביטוח. מניית כלל ביטוח הגיבה לחדשות בעליות חדות של כ-8% נכון לצהריים, הגבוהות בהרבה מהמגמה החיובית ביתר מניות הביטוח.

מהלך ההדחה הפתיע רבים והוא התפרסם זמן קצר לאחר שנעשו גישושים בנושא בין היו"ר למנכ"ל, אך בלי שנעשה דיון קונקרטי וביקורתי בדירקטוריון החברה. עתה נראה כי הצדדים נערכים למאבק.

"יורם נוה יילחם בזה ולא ברור אם יש לדני נוה רוב בדירקטוריון", העריך גורם מעורה, שציין כי "היו"ר דני נוה פירגן לו בדירקטוריון לא פעם ולא פעמיים, ופתאום, ללא התרעה מוקדמת וללא דיון, הוא מנסה לדחוק אותו להתפטר, מהיום למחר. אבל, להעיף מנכ"ל זה אירוע חריג ולא עושים זאת מהיום למחר בנסיבות שבהן מדובר פה. בכל מקרה, דני נוה שותף מלא של יורם נוה בכל הצעדים שנעשו מאז מינויו, כשהיו"ר היה בחברה עוד קודם מינויו של המנכ"ל".

מנגד, גורם אחר בסביבת החברה הסביר כי "בעלי המניות הביעו חוסר שביעות רצון מהמנכ"ל ורצו בהחלפתו במנכ"ל חזק. יורם נוה פגוע, בצדק, אבל הזזתו נדרשת ולא נובעת מאיומים שלא היו בכלל. במבחן התוצאה כלל ביטוח לא מזנקת גם אחרי שנתיים שיורם נוה מנהל את החברה".

ירידה במעמד החברה

בדברים אלה הוא מכוון לכך שכלל ביטוח הייתה קבוצת הביטוח הגדולה היחידה שהפסידה ב-2019, כשבשנה זו ובשנה שקדמה לה הפסידה 338 מיליון שקל ו-148 מיליון שקל, בהתאמה. החברה נשארה הרחק מאחורי המתחרות שעד לפני כעשור היא הסתכלה עליהן מלמעלה. בעבר נחשבה כלל ביטוח לחברה השנייה בענף. היום היא חולקת את המקומות 4 ו-5, עם מי שנחשבה אז כמובילה השוק - מגדל.

התוצאות והמעמד של שתי החברות הללו נשחקו בשנים האחרונות, בצל החלטות ניהוליות שהתבררו כלא טובות ובצל צעדים רגולטוריים, שהכבידו על השתיים יותר מאשר על המתחרות.

תשואות ענף הביטוח מתחילת יולי
 תשואות ענף הביטוח מתחילת יולי

כך, המהלך להדחת יורם נוה נעשה, ככל הידוע, אגב ביקורת שהשמיעו בעלי מניות בחברה ביחס לביצועיה. כל זאת בצל מאבק חריף על זהות יו"ר מגדל חברה לביטוח, ניר גלעד, שההליך להדחתו ביוזמת בעל השליטה בקבוצה, שלמה אליהו, הוקפא לאחרונה בשל התערבות הרגולטור. בכלל ביטוח המקרה ייחודי גם משום שהיא חברת הביטוח הראשונה שאין בה גרעין שליטה.

את המהלך מוביל היו"ר, שמונה לתפקידו עוד במאי 2013 על ידי נוחי דנקנר, רגע לפני שאיבד השליטה באי.די.בי, והוא מעורר אמוציות רבות מצד מקורבים משני הצדדים.
כך, גורם שחושב שהדחת המנכ"ל שגויה אומר כי "דני נוה ויורם נוה עבדו יחדיו בהתאמה ועשו את הצעדים יחדיו, כאשר השינוי ביחסיהם נעשה בין לילה, וגם יש להתחשב בירושה הלא פשוטה שיורם קיבל מקודמו". לדבריו, "מה שדני נוה עושה זה מעשה לא ראוי. הוא אחראי על הכל כבר שנים רבות, הוא יו"ר פעיל והוא שותף לכל הדברים והוא זה שצריך ללכת". אותו גורם אף האשים את היו"ר כי "הוא בוחר בהדחת המנכ"ל לאחר שבעלי מניות בחברה לכאורה "איימו" עליו באולטימטום, לפיו זה מי שיילך זה הוא או המנכ"ל. זה לא ראוי ומאוד בעייתי", טען.

בעלי המניות כועסים

מנגד, גורם אחר טוען כי "מותר לבעלי המניות להשמיע את דעותיהם וזה מה שנעשה. איש לא איים. הטענות האלה הן הבל הבלים, שטויות שגויות מייסודן".

בהקשר זה נציין כי בשוק מדברים על כך שרבים מבעלי המניות בחברה, בהם אלפרד אקירוב, אייל לפידות ומורי ארקין, אינם שבעי רצון מביצועי החברה, בלשון המעטה. לכך מוסיפים כי ישנה ביקורת רבה נגד צמרת כלל ביטוח, גם משום שבדצמבר הם דוללו בכ-20% בהנפקת מניות שביצעה החברה.

עם זאת, בסביבת אקירוב הבהירו כי אין לו חלק בדבר ואינו מעורב בהליך כשלא התקבלה תגובה מסביבת לפידות וארקין.

ועד העובדים בכלל ביטוח לקח צד כשהוא נעמד, כצפוי, לצד המנכ"ל כשהוא ומתריע מפני הרעה ביחסי העבודה אם יודח. הוועד גם יוצא נגד הצנחת מנכ"ל מחוץ לחברה.
במכתב ששלח יו"ר הוועד רוני רז ליו"ר החברה הוא כותב כי "כל החלפה של מנכ"ל - ובוודאי מינוי של מנכ"ל חדש, צריכה להיעשות תוך תיאום ושיתוף פעולה מלא עם ועד העובדים... יחסי העבודה בחברה משפיעים באופן ישיר וברור על יציבות החברה כולה, על תוצאותיה ועל ההישגים שלה לטווח הרחוק". עוד הוסיף, כי "אנו רואים טעם ממשי לפגם בניסיון למנות אדם חיצוני כמנכ"ל החברה".

מדירקטוריון כלל נמסר בתגובה למכתב של יו"ר הוועד, כי "דירקטוריון החברה מחויב אך ורק רק לטובת החברה והשאת תשואות לבעלי מניותיה ומפעיל שיקול דעת עצמאי ואחראי לטובת החברה וכל בעלי העניין שלה, כולל עובדיה המסורים של החברה, ודוחים על הסף את כל האמירות והרמיזות האחרות".

גורמים בחברה הוסיפו כי "המכתב של יו"ר ועד העובדים למעשה ממחיש חלק מהבעיות של יורם נוה כמנכ"ל, ובכללן שנדמה שלפעמים הוא מייצג את הוועד ולא מתנהג לפי מה שמצופה ממנכ"ל".

הרגולטור בוחן

הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת, ביקש מהדירקטוריון פרטים וביקש גם לא להתקדם בינתיים עם כינוס ישיבת דירקטוריון בעניין ההדחה, "עד שילמד את הנושא", כשהוא טרם גיבש עמדה בנושא.

אפילו שהנסיבות בכלל ביטוח שונות מהמאבק במגדל - שבו התערב ברקת - הרי שעדיין הממונה נדרש לבחון את מה שקורה בכלל ביטוח.

בשוק הביטוח מעריכים כי אם יורם נוה לא יילך, אז היו"ר דני נוה יידרש לעשות מעשה וללכת.

ברקת היה בעבר הבוס של יורם נוה, בתקופתם בצמרת מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך. כמו כן, קודם שמונה לתפקידו הנוכחי, ברקת עשה עבודת מחקר השוואתית על כלל ביטוח, בהזמנת דירקטוריון כלל בהובלת היו"ר דני נוה. לפי הערכות, העבודה תרמה לעזיבה של איזי כהן, המנכ"ל הקודם של כלל ביטוח.

כמו כן, יורם נוה וברקת היו ברשות ני"ע כשמשה טרי היה היו"ר. טרי, נזכיר, היה ועודו הנאמן למניות אי.די.בי בכלל ביטוח - ומי שהיה בפועל הנאמן על מניות השליטה בכלל ביטוח בעת מינויו של יורם נוה.

ועוד היבט: אגסי בכיר ומקורב מאוד למנכ"ל לאומי חנן פרידמן, שנמצא בתחילת כהונתו. תזוזה של אגסי מלאומי תצריך שינוי, שכנראה לא עמד על הפרק, גם בבנק. עד כה פרידמן ביטל שתי חטיבות בלאומי - את זו שניהל בעצמו ואת חטיבת הדאטה, כשכמעט כל הפעילויות הבכירות לא שונו על ידו כשהבנק חווה יציבות והמשכיות. הליכתו של חברו ויד ימינו תהיה השינוי המשמעותי הראשון בחטיבה מרכזית שהוא יידרש להוביל.