אושרה להפקדה תוכנית למגדל בצורת משושה בגובה 30 קומות במרכז ירושלים

המגדל ייבנה באתר שבו ממוקם היום בניין המשרדים של חברת פזגז, בין הרחובות קינג ג'ורג' ומבוא המתמיד • "מתחם זה מהווה שנים רבות חצר אחורית ומשמש כחניה פתוחה ברובו. התוכנית מציעה לשנות את המצב הקיים, תוך יצירת מתחם בעל איכות אדריכלית וציבורית"

מגדל פזגז בירושלים / הדמיה: פיי-קוב-פריד אדריכלים
מגדל פזגז בירושלים / הדמיה: פיי-קוב-פריד אדריכלים

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים החליטה להפקיד תוכנית למגדל בצורת משושה שייבנה באתר שבו ממוקם היום בניין המשרדים של חברת פזגז, בין הרחובות קינג ג'ורג' ומבוא המתמיד במרכז העיר ירושלים. התוכנית היא ביוזמת חברת מרומי כנען בע"מ וחברת סברגית החזקות.

הפרויקט, שמתוכנן בשטח שגודלו 3 דונם, כולל תוספת של 7 קומות למבנה ישן הפונה כלפי רחוב המלך ג'ורג' ומגדל בצורת משושה, בן 30 קומות, שישלב 250 יחידות דיור להשכרה בקומות העליונות, ותעסוקה ומסחר בקומות התחתונות. סה"כ מדובר בכ-800 מ"ר עבור שטחי מסחר ובכ-6,500 מ"ר עבור שטחי תעסוקה.

כמו כן, התוכנית תקצה שטחים מבונים לצרכי ציבור, וביניהם 260 מ"ר עבור שני גני ילדים, 350 מ"ר עבור שירותי מנהל קהילה עבור טיפת חלב, מרכז הדרכה וייעוץ ו-1,210 מ"ר עבור שימושי קהילה.

התוכנית שמה דגש מיוחד גם על שיפור המרחב הציבורי. מגרשי החניה המצויים במתחם היום יהפכו להיות תת-קרקעיים, ובמקומם יוקמו מרחבים ציבוריים פתוחים לציבור וכן יוקם חיבור של המתחם עם מדרחוב ש"ץ ועם תחנות הרכבת הסמוכות של הקו הכחול של הרכבת הקלה.

במסמך ההחלטות של הוועדה המקומית מסבירה מתכננת המחוז, שירה תלמי באבאי, את ההחלטה בכך שמדובר במתחם גדול, נדיר יחסית באזור מרכז העיר המאופיין בחלקות קטנות ושהתוכנית מחזקת את ציר רחוב קינג ג'ורג' ומציעה שטח פתוח בין הבניינים.

"מתחם זה מהווה שנים רבות 'חצר אחורית' ומשמש כחניה פתוחה ברובו. התוכנית מציעה לשנות את המצב הקיים, תוך יצירת מתחם בעל איכות אדריכלית וציבורית, המייצר מופע איכותי של בנייה חדשה אינטנסיבית ומרובת שימושים, המשתלבת במרקם ההיסטורי הקיים ומעניקה לו פרשנות חדשה".

התוכנית נערכה ע"י האדריכל האמריקאי איאן באדר ממשרד האדריכלים הבין-לאומי פיי-קוב-פריד אדריכלים. באדר, יהודי חרדי המחלק את חייו בין ניו יורק וירושלים, היה שותף לתכנון מבנה הפירמידה בלובר, בפריז ובית הספר למנהל ע"ש אנדרסון ב-UCLA.

בארץ הוא מתכנן לא מעט פרויקטים בקנה-מידה גדול. ניתן לציין את הפרויקטים של קרן JTLV בחצר היקב בראשל"צ, מתחם כי"ח (עץ חיים), ליד מגדל כלל במרכז העיר ירושלים. בימים אלה מקודם גם המגדל במתחם בניין, שיכלול בין היתר תחנה לרכבת כבדה בתת הקרקע, גם הוא במרכז ירושלים.