הגרף היומי - זמן זה כסף: מספר שעות העבודה בעולם יקטנו ב-10.5%

לפי ההערכות, צפוי הפסד של שעות עבודה של 12.4% ברבעון השני באמריקה (בהשוואה לרמות טרום המשבר), ו-11.8% עבור אירופה ומרכז אסיה • ההערכות לשאר האזורים, כולן נמצאות מעל 9.5 אחוזים

אמן מצייר על לוחות שחוסמים מסעדות סגורות בסיטאל, ארה"ב / צילום: Elaine Thompson, AP
אמן מצייר על לוחות שחוסמים מסעדות סגורות בסיטאל, ארה"ב / צילום: Elaine Thompson, AP

משבר הקורונה הוא גם משבר חברתי-כלכלי. ברגע אחד, איבדו בני אדם רבים את מקור פרנסתם, ומשרתם של רבים שנותרו במקום עבודתם - קוצצה. כעת, מעריך ארגון העבודה העולמי של האו"ם כי אובדן התעסוקה הגלובלית שנגרם כתוצאה מהתפרצות הנגיף יהיה גרוע בהרבה מהצפוי. על פי ההערכה, שעות העבודה הגלובליות ברבעון השני של 2020 יהיו נמוכות ב-10.5% לעומת רמתן לפני המשבר, באופן המשתווה לאובדן של 305 מיליון משרות במשרה מלאה. מוקדם יותר החודש, העריכה הסוכנות כי הצפי הוא לירידה של 6.7%, שווה ערך ל-195 מיליון משרות של עובדים במשרה מלאה.

לפי ארגון העבודה העולמי, ההידרדרות המשמעותית מדורבנת בעיקר על ידי הרחבת הצעדים לבלימת הקורונה, גם הסוכנות מזהירה כי גם לאחר שיוסרו ההגבלות, השיבוב בשרשראות האספקה העולמיות יהיה מתמשך, בעוד שעסקים יידרשו לפעול תחת אמצעי בטיחות חדשים, ויידרשו להתאמות משמעותיות עם השלכות על מבנה העלויות שלהם. ברחבי העולם, למעלה מ-436 מיליון עסקים וארגונים מתמודדים עם סיכונים גוברים לשיבושים קשים. עסקים אלו פועלים בענפים שנפגעו כלכלית באופן הקשה ביותר, כולל כ-232 מיליון בענף הסיטונאות והקמעונאות, 111 מיליון בתעשייה, 51 מיליון בשירותי אירוח ומזון, ו-42 מיליון בתחום הנדל"ן ופעילויות עסקיות אחרות.

הזמן הזול
 הזמן הזול

לפי ההערכות, צפוי הפסד של שעות עבודה של 12.4% ברבעון השני באמריקה (בהשוואה לרמות טרום המשבר), ו-11.8% עבור אירופה ומרכז אסיה. ההערכות לשאר האזורים, כולן נמצאות מעל 9.5 אחוזים. 2 מיליארד בני אדם מתוך כוח עבודה גלובלי של 3.3 מיליארד, ספגו נזק אדיר כתוצאה מהקורונה.

לפי הממצאים החדשים, משבר הקורונה עלול להשפיע באופן חריף במיוחד על 1.6 מיליארד בני אדם, העובדים בתחומי הכלכלה הבלתי פורמלית (מבלי חוזה מוסדר וללא רגולציה ממשלתית משמעותית). אלה עלולים להידרדר למצב של עוני חמור. ההערכה היא כי החודש הראשון למשבר הביא לירידה של 60% בהכנסות העובדים הבלתי פורמליים ברחבי העולם. ללא מקורות הכנסה אלטרנטיביים, לעובדים אלה ולמשפחותיהם אין אמצעים לשרוד. "עבור מיליוני עובדים אין הכנסה פירושה אוכל, אין ביטחון ושום עתיד", אומר גיא ריידר, מנכ"ל ארגון העבודה העולמי. "מיליוני עסקים ברחבי העולם בקושי נושמים. אין להם חסכונות או גישה לאשראי. אלה הפנים האמיתיות של עולם העבודה".