נדל"ן, ליסינג, תחנות כוח ואיכות הסביבה: מבול של עסקאות לרכישת נכסים ירד על הבורסה בת"א

במסגרת מכירת החיסול של נכסי דלק פועלת הקבוצה למכירת הקרקעות של מסופי פי גלילות ב-720 מיליון שקל, ומוכרת שתי תחנות כוח לקרן ג'נריישן קפיטל ב-400 מיליון שקל • ג'נריישן רוכשת גם את GES מעזריאלי ב-105 מיליון שקל ונתח מפעילות אחים יעקובי ב-61 מיליון שקל

ארז בלשה (מימין) ויוסי זינגר / צילום: תמוז רחמן
ארז בלשה (מימין) ויוסי זינגר / צילום: תמוז רחמן

על רקע הכיוון החיובי שבו נמצאת כבר כמה שבועות הבורסה המקומית והניסיון לחזור לשגרת פעילות לאחר "סגר הקורונה", דווחו בימים האחרונים עדכונים על אודות מספר עסקאות רכישה משמעותיות בהיקף מצרפי של כמה מיליארדי שקלים, בהנחה שכולן ייצאו לפועל כמתוכנן.

במרכז העסקאות הגדולות שמקודמות בימים אלה ניצבת מכירת החיסול של נכסי קבוצת דלק של יצחק תשובה, הנתונה במצוקה תזרימית, ובהצד השני בולטים מהלכי רכישה משמעותיים של קרן התשתיות ג'נריישן קפיטל.

החברות בבורסה חוזרות לשגרה, עם רצף עסקאות בימים האחרונים
 החברות בבורסה חוזרות לשגרה, עם רצף עסקאות בימים האחרונים

אחת מאותן רכישות של ג'נריישן היא זו של חברת איכות הסביבה GES מידי ענקית הנדל"ן המניב עזריאלי, שדיווחה היום על השלמתה.

בתמורה שילמה ג'נריישן קפיטל  105 מיליון שקל - 50 מיליון שקל מהסכום כעת והיתרה (55 מיליון שקל) בשני תשלומים תוך שלוש שנים, ובכפוף להתאמות. כמחצית מסכום הרכישה מומן באמצעות הלוואת מוכר שהעמידה עזריאלי.

GES עוסקת בטיפול במים, שפכים, אוויר, פסולת וכימיקלים לתעשייה, והיא מתכננת, מקימה ומתפעלת מתקני טיהור וטיפול במים ובשפכים, וכן מייצרת ומפיצה כימיקלים שונים לטיפול במים ולשימושים תעשייתיים. מכירתה היא השלב האחרון של עזריאלי במימוש פעילויות שאותן הגדירה שאינן בליבת עסקיה - המתרכזות בתחום הנדל"ן המניב - ובמרכזן משרדים וקניונים, אחרי שב-2019 מכרה את חברת סופרגז לחברת אלקו תמורת כ-750 מיליון שקל.

קרן ג'נריישן קפיטל, שהוקמה ב-2018 על-ידי יוסי זינגר וארז בלשה, עדכנה בימים האחרונים על שתי עסקאות נוספות העומדות על הפרק, העשויות, אם יושלמו כמתוכנן, להרחיב משמעותית את פעילותה, המתמקדת בהשקעות בתחומי התשתיות והאנרגיה - ובהם חשמל, גז טבעי, תחבורה, סביבה, מים ועוד.

באמצעות החברה הבת רפק אנרגיה מנהלת ג'נריישן מו"מ לרכישת שתי תחנות כוח מידיה של קבוצת דלק, תמורת כ-400 מיליון שקל, בכפוף להתאמות ולבדיקות. בג'נריישן הדגישו בעניין עסקה זו, כי "הגם שחלה התקדמות במו"מ, טרם התגבשו הסכמות סופיות על אודות מבנה העסקה ותנאיה".

שתי התחנות, הממוקמות בשורק ובאשקלון ומופעלות במודל של BOT, הן בעלות יכולת אספקה מצרפית של עד 227 מגוואט ומכירתן, הנמצאת על הפרק, נעשית כחלק מצעדיה של קבוצת דלק למימוש נכסים מרכזיים שבהם היא מחזיקה.

מימוש נכסיה של קבוצת דלק נעשה בניסיון להגדיל את יתרות המזומנים שלה, לנוכח התחייבויות עתק של כ-6 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, וכדי להימנע מהסדר חוב שמשקפות התשואות של האג"ח כיום, ובמקביל למימוש נכסים פרטיים שמבצע גם בעל השליטה בקבוצה, יצחק תשובה.

כחלק מכך, פועלת דלק גם למכירת החזקותיה של החברה הבת דלק ישראל בקרקעות שבידיה במסופי הדלק של חברת פי גלילות בחיפה, באשדוד, בבאר שבע ובירושלים, תמורת כ-720 מיליון שקל.

מדובר בקרקעות המשמשות לאחסון בנזין, בשטח כולל של מאות דונמים, ובמסגרת העסקה תמשיך פי גלילות לספק לדלק ישראל את השירותים המסופקים על-ידיה באותם מסופים, לתקופה של עשר שנים, באותם תנאים הקיימים כיום, עם אופציה להארכת ההסכם בחמש שנים נוספות, בכפוף למינימום הכנסות בכל מסוף.

הרוכש הוא ככל הידוע הקבלן האשדודי יחיאל אבו, שחתם על מזכר הבנות מחייב, שבמסגרתו הוא יידרש לאחר אישורי הדירקטוריון הנדרשים להפקיד 100 מיליון שקל בנאמנות. השלמת העסקה כפופה לכמה תנאים.

מניית יעקובי הגיבה בזינוק של 40%

קרן ג'נריישן גם דיווחה בימים האחרונים על חתימת הסכם לרכישת נתח מפעילותה של חברת הפרויקטים אחים יעקובי תמורת כ-61 מיליון שקל, בכפוף להתאמות.

מדובר בחברת דקל תשתיות, בבעלותה המלאה של יעקובי, העוסקת במיחזור וטיפול בפסולת באמצעות מפעל הממוקם בעטרות שבסמוך לירושלים, ובפעילות יזמית בתחום הטיפול באדמות מזוהמות, ואשר מכירת מחצית מהזכויות בה עומדת על הפרק.

בחודש פברואר האחרון העניקה ג'נריישן הלוואה של 15 מיליון שקל ליעקובי, המהווה מקדמה של התמורה בעסקה בין הצדדים, שהשלמתה דורשת קיום כמה תנאים, וצפויה לייצר לעקובי רווח של כ-77 מיליון שקל אחרי מס.

מנייתה החבוטה של יעקובי הגיבה ביום חמישי האחרון בזינוק של יותר מ-40% לעדכון על אודות העסקה, ובתחילת שבוע המסחר הנוכחי עברה להיסחר בכיוון שלילי.

כך, בסך הכול מתחילת השנה היא מציגה שינויים מתונים בערכה, ומהנפקתה בדצמבר 2017 מציגה צלילה של כ-80% בערכה ומשקפת לחברה שבשליטת האחים פיני ואמיר יעקובי שווי נוכחי של כ-60 מיליון שקל.

העדכונים על אודות העסקאות של ג'נריישן נמסרו על רקע הנפקת אג"ח שהחברה מקדמת, ושבמסגרתה היא נהנתה מביקושים גבוהים שנרשמו בשלב המוסדי, שבו הבטיחה סכום של כ-120 מיליון שקל, בריבית שנתית שקלית של 3.9%, נמוך מריבית המקסימום שהוצעה, של יותר מ-5%.

מיזוג מנרב-ישראל קנדה בדרך לסגירה

עסקה גדולה נוספת שהתעכבה על רקע "בהלת הקורונה", וכעת חלה התקדמות לקראת סגירתה, היא רכישתה של חברת מנרב פרויקטים על-ידי ישראל קנדה, בדרך של מיזוג, ובתמורה כוללת של יותר מ-560 מיליון שקל (כולל מימוש כתבי אופציה).

ביום חמישי האחרון דיווחו הצדדים על תיקון להסכם המיזוג, שבמסגרתו הופחת שווי מנרב פרויקטים לצורך העסקה ל-530 מיליון שקל, והתמורה בעסקה, הכוללת גם מימוש כתבי אופציה, הופחתה ל-563 מיליון שקל, סכום שישולם במועד השלמת המיזוג.

עוד במסגרת העסקה, חברת מנרב אחזקות, בעלת השליטה הנוכחית במנרב פרויקטים, התחייבה להעמיד לרוכשת הלוואת מוכר של 70 מיליון שקל, שתשמש לתשלום חלק מהתמורה בעסקה, ותיפרע בתשלום אחד שנתיים מהשלמת המיזוג, שהמועד האחרון עבורו נדחה מהשבוע הנוכחי לאמצע חודש יולי. בעדכון בנושא שפרסמה החברה שבשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר היא הדגישה, כי "טרם התקיימו מלוא התנאים המתלים להשלמת המיזוג ואין כל ודאות בדבר התקיימותם".

עוד בנדל"ן, חברת אפריקה מגורים עדכנה על חתימת הסכם לרכישת מגרש ב"סמל צפון" (סומייל) שבמרכז תל אביב, לאחר קבלת אישור ביהמ"ש שניתן במסגרת הליך פירוק שיתוף למגרש. זאת אחרי שהחברה זכתה בתחילת השנה במכרז על המגרש לפי שווי של כ-425 מיליון שקל לקרקע, שעליו מתאפשרת הקמת יותר מ-170 דירות.

חברת הנדל"ן המניב ויתניה עדכנה על השלמת רכישת קרקע ברחוב המרפא שבאזור התעשייה הר חוצבים בירושלים, תמורת יותר מ-100 מיליון שקל, רכישה שעליה סיכמה לראשונה כבר לפני יותר משנה (מרץ 2019).

התקדמות ברכישת קל אוטו בידי קרסו

גם יבואנית הרכב קרסו מוטורס פרסמה בסוף השבוע האחרון עדכון על אודות רכישה העומדת על הפרק. במקרה שלה מדובר ברכישת חברת הליסינג קבוצת קל אוטו, אחרי שחתמה על ההסכם לרכישתה כבר בסוף שנת 2019.

במסגרת העסקה צפויה קרסו מוטורס לקבל את קל אוטו לידיה, ללא תמורה במזומן, מידיהם של שמואל קליין ואלה קליין, ולשחרר את המוכרים מערבויות אישיות שהעמידו להבטחת התחייבויותיה של קל אוטו, לגבש הסדר מול הבנקים והגורמים המממנים האחרים, לדאוג כי המממנים לא יעמידו את חוב החברה הנמכרת לפירעון מיידי ועוד.

כעת עדכנה קרסו מוטורס, כי גיבשה יחד עם קל אוטו הסכמות מול הגורמים המממנים את פעילותה של קל אוטו, להקטנת חובות החברה הנרכשת בכ-180 מיליון שקל.

בקרסו מוטורס הדגישו, כי התנאים המתלים להשלמת העסקה, שהאורכו ונדרשים עד להמשך השבוע, טרם התקיימו, וכי "אין ודאות כי העסקה תושלם".

העדכון על אודות העסקה מול קל אוטו התקבל ימים ספורים לאחר שקרסו מוטורס השלימה גיוס הון של כ-105 מיליון שקל, לפי מחיר מניה הקרוב ל-10 שקלים, נמוך בכ-7% משווייה הנוכחי, שחצה רף של 10 שקלים. מתחילת השנה מציגה מניית קרסו מוטורס צניחה של יותר מ-30%, ומחירה משקף ליבואנית רכבי ניסאן ורנו שבשליטת משפחת קרסו שווי נוכחי של כ-930 מיליון שקל.

התקדמות במכירת נכסים של אול-יר 

חברת האג"ח האמריקאית  אול-יר עדכנה על "הסכם המסדיר את התנאים למו"מ" הנדרש לפתרון מחלוקות שהתעוררו בינה לבין רוכש פוטנציאלי של פורטפוליו נכסים מניבים, תמורת קרוב ל-350 מיליון דולר. זאת, אחרי שבשבוע שעבר נודע על ביטול העסקה, שהייתה אמורה להניב לאול-יר תזרים נטו של קרוב ל-60 מיליון דולר. אג"ח אול-יר הגיבו בחיוב לעדכון, אחרי שירדו בחדות בשבוע שעבר בעקבות ההודעה על ביטול העסקה.