כבר לא מסתפקים בחל"ת: שיעור המפוטרים כמעט שהוכפל באפריל

שיעורי אבטלה גבוהים נרשמו בקרב צעירים, באילת ובערים חרדיות וערביות

מובטלים בלשכת התעסוקה / צילום: איל יצהר
מובטלים בלשכת התעסוקה / צילום: איל יצהר

כ-12% מהנרשמים בשירות התעסוקה באפריל פוטרו - כמעט כפול מהנתונים במרץ, אז רוב מכריע הוצא לחל"ת ורק 6.3% פוטרו. באפריל נרשמו 177.4 אלף מובטלים חדשים, נוסף על מספר חסר תקדים של כ-850 אלף עובדים שנוספו למעגל האבטלה במרץ. מדובר ב-6,000 מובטלים בממוצע ביום.

בסוף אפריל ניצבנו בפני תמונה של 1.15 מיליון מובטלים בישראל - שיעור מבהיל של 27.6% מכלל העובדים. חודשיים קודם עמד שיעור האבטלה על 3.9%. בימים האחרונים של אפריל החלה מגמת חזרה לעבודה: 17,986 ישראלים הספיקו לדווח לשירות כי חזרו לעבוד באפריל או שהחל"ת שלהם התבטל לגמרי. במהלך החודש נרשמה מגמה שבה יותר עובדים הודיעו על חזרה מחל"ת מאשר עובדים שהוצאו משוק העבודה. הערכת השירות היא כי מספר האנשים שחזרו לעבודה בפועל היה גבוה יותר, עם זאת בשירות התעסוקה מעריכים שרבים מדורשי העבודה בחל"ת צפויים להיות מפוטרים.

פחות חלת יותר פיטורים
 פחות חלת יותר פיטורים

שיעורי האבטלה הגבוהים של הצעירים ממשיכים גם באפריל. שתי קבוצות הגיל הצעירות יותר (עד גיל 34) היוו יחד באפריל 47.8% מכלל הנרשמים בשירות התעסוקה - גבוה משיעורם מבין דורשי העבודה בשגרה. "היעדר מענה מתאים לצעירים[...] עלול לפגוע בשוק העבודה הישראלי בשנים הבאות", נכתב בדוח.

בתמונת המגדר דווקא היה שינוי: אם במרץ רוב הנרשמים בשירות התעסוקה היו נשים (57.2%), באפריל עמד שיעור הנרשמות על 48.7% בלבד. שירות התעסוקה מתריע כי "עידוד חלקי בלבד להחזרת נשים לשוק העבודה, עלול להקשות על שילובן מחדש".

כמו במרץ, גם באפריל שיעור האבטלה הגבוה ביותר נרשם באילת, בשל שיתוק ענף התיירות, ועמד באפריל על 45.6% (לעומת 41% במרץ). גם היישובים החרדיים - בית"ר עילית, מודיעין כילית, בני ברק ובית שמש - סובלים משיעור אבטלה סביב ה-40%, וגם הערים הערביות, נצרת ואום אל פאחם ממוקמות בראש הרשימה. 

מבחינה ענפית רואים שבמהלך אפריל חלה עלייה קלה בשיעור דורשי העבודה ממקצועות התעשייה, האחזקה והאדמיניסטרציה. הערכת שירות התעסוקה היא כי ענפים נוספים יחוו פגיעות נוספות בחודשים הבאים. בענף המסעדות, המזון והאירועים שיעור דורשי העבודה החדשים עמד על 5.8% באפריל לעומת 6.3% במרץ. הירידה בשיעור דורשי העבודה במקצועות הללו נבעה ממיצוי הוצאות עובדים לחל"ת.

לדברי מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור: "שירות התעסוקה נערך עם תוכנית מקיפה הכוללת סיוע לחזרה מהירה של יוצאי החל"ת למעגל העבודה, היערכות לגלי אבטלה נוספים בקרוב, ומענה להימשכות האבטלה לאורך זמן על ידי חיזוק כישורי העובדים בשוק העבודה המשתנה". 

רמי גראור / צילום: שלומי אמסלם, לע"מ
 רמי גראור / צילום: שלומי אמסלם, לע"מ