הרפורמה בתקנות סדר הדין האזרחי מגיעה: שר המשפטים אוחנה לא צפוי לחתום שוב על דחייה

הרציונל שעומד מאחורי אי-הדחייה הוא שגם כך הרפורמה תיכנס לתוקף רק בעוד ארבעה חודשים, ובינתיים יוכלו להתבצע השינויים וההתאמות שבלב המחלוקת, ושר המשפטים הנכנס אבי ניסנקורן יוכל לדחות במידת הצורך את הרפורמה בעצמו

שר המשפטים אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ
שר המשפטים אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ

אמיר אוחנה צפוי לסיים ביום חמישי את כהונתו בת השנה כשר המשפטים, ובמקומו ייכנס לתפקיד ח"כ אבי ניסנקורן מכחול לבן. ל"גלובס" נודע כי אוחנה צפוי שלא לחתום על דחייה נוספת של כניסתה לתוקף של רפורמת תקנות סדר הדין האזרחי. 

התקנות החדשות נחתמו על-ידי שרת המשפטים לשעבר איילת שקד עוד בספטמבר 2018 והיו אמורות לחולל מהפכה בניהול סדרי הדין בתיקים אזרחיים. ימים אחדים לפני הבחירות לכנסת ה-21, שקד החליטה לדחות את תחולת התקנות לפברואר 2020. יום לפני הבחירות לכנסת ה-22 החליט שר המשפטים אוחנה לדחות את תחולת התקנות לספטמבר 2020. בלשכת עורכי הדין, אשר מתנגדים נחרצות לרפורמה, קיוו כי אוחנה ידחה בשלישית את יישום הרפורמה מתוך רצון לבטלה בהמשך, אולם השר אוחנה צפוי שלא לעשות כן.

הרציונל שעומד מאחורי אי-הדחייה הוא שגם כך הרפורמה תיכנס לתוקף רק בעוד ארבעה חודשים, ובינתיים יוכלו להתבצע השינויים וההתאמות שבלב המחלוקת, והשר הנכנס ניסנקורן יוכל לדחות במידת הצורך את הרפורמה בעצמו.

מלשכתו של שר המשפטים אמיר אוחנה נמסר כי הוא טרם החליט בעניין. 

מכתב חריף לשר המשפטים 

לפני פחות מחודש, שופט בית המשפט העליון יצחק עמית, המכהן כיו"ר הוועדה לבחינת התקנות החדשות לסדר הדין האזרחי, שיגר מכתב חריף לשר המשפטים אמיר אוחנה. במכתבו טען השופט עמית כי ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, מנסה שוב לבצע מחטף ברגע האחרון על-מנת להכשיל את כניסתן לתוקף של תקנות סדר הדין האזרחי החדשות.

במכתבו ציין עמית כי לשכת שר המשפטים העבירה לו העתק ממכתבו של עו"ד חימי לאוחנה, שבו הוא מבקש לדחות את הרפורמה בשנה נוספת, לספטמבר 2021.

לדברי עמית, "תהא זו לשון המעטה לומר כי הופתעתי מתוכן המכתב שנשלח במהלך חד-צדדי ללא היוועצות מוקדמת עם הח"מ או כל גורם רלוונטי אחר ברשות השופטת, ואף מבלי שהעתקו נשלח למכותבים רלוונטיים נוספים".

לטענת חימי, יש לדחות את תחולת התקנות בשל מצב החירום במשק וחוסר היכולת להטמיע את התקנות החדשות בקרב עורכי הדין שעסוקים בימים אלה בהישרדות יומיומית.

חימי כתב לשר אוחנה כי "גם המגעים של הלשכה עם הנהלת בתי המשפט טרם הושלמו, וקיים צפי להמשך המגעים, ובניגוד לתכנון, בשל המצב החדש לא יוצגו מסקנות סופיות באפריל".

עו"ד חימי סיים את מכתבו באמירה כי "במטרה להקטין את אי-הוודאות המרחפת מעל עולמם של עורכי הדין ולאפשר לעורכי הדין להיערך, נודה לכבוד השר על דחייה דחופה של כניסת התוקף של התקנה בשנה נוספת, עד ל-6 בספטמבר 2021, כך שבתקופה זו תתאפשר התאוששות המגזר הפרטי, ואף יימשכו המגעים עד למתן החלטה סופית בנושא".

השופט עמית כתב כי הוא לא רואה כל מקום לדחיית הכניסה לתוקף של התקנות. "בשלב זה לא ניתן לדעת עד מתי יימשך המצב, והחלטה בעניין דחייה אפשר לקבל גם בשלב מאוחר יותר, אם בכלל". 

"עיתוי בעייתי" 

השופט עמית המשיך וכתב כי "בקשתו של עו"ד חימי אינה אלא ניסיון למחטף, ולא בפעם הראשונה, ממש ערב סיום עבודת הוועדה ובעיתוי בעייתי מסיבות נוספות. אני מקווה שלא תיתן יד למהלך מעין זה".

העיתוי הבעייתי אליו רמז עמית הוא ההסכם הקואליציוני, במסגרתו בתוך ימים אמור אוחנה לסיים את תפקידו כשר המשפטים, והמשרד אמור לעבור כאמור לידיו של ח"כ אבי ניסנקורן ממפלגת כחול לבן.

יש לציין כי עמדתו העקרונית של עו"ד חימי היא כי מדובר בתקנות רעות לציבור ולציבור עורכי הדין בפרט, אשר מעניקות כוח רב מדי לשופטים. לטענת חימי, מהפכה כה משמעותית בתקנות צריכה לעבור באמצעות חקיקה ראשית של הכנסת, ולא דרך חקיקת משנה של תקנות שר המשפטים. מדובר אם כן בדרך נוספת של חימי לקבור את התקנות ולהביא לאי-יישומן.

עו"ד דוד פורר, נציג לשכת עורכי הדין בוועדת עמית לבחינת התקנות החדשות לסדר הדין האזרחי, מסר בתגובה: "מדובר ברפורמה מעוותת שמטרתה היא הסרת אחריות מהשופטים והעברת נטל עבודה מוגבר לעורכי הדין. הרפורמה תמנע משכבות חלשות גישה להליכים משפטיים ותגרום לפגיעה קשה באמון הציבור במערכת המשפט. אני קורא לשר המשפטים להורות על דחיית הרפורמה עד שיוכנסו בה שינויים שיקטינו את הפגיעה באזרחים".