הריון | דעה

דעה: למרות החשש מהקורונה – אסור לוותר על בדיקות רפואיות הכרחיות בהריון

חשוב להבין - ההריון הוא תקופה מיוחדת, ולכל בדיקה בהריון יש "חלון הזדמנות" בו ניתן לבצע אותה

בדיקות בהריון / צילום: shutterstock
בדיקות בהריון / צילום: shutterstock

בתקופת הסגר שהוטלה עלינו עקב נגיף הקורונה, נשים רבות חששו להגיע למרפאות ולבתי החולים ולמעשה נמנעו ממעקב הריון בשגרה וחמור מכך, מטיפול רפואי במצבים דחופים.  תקופת הקורונה טרם חלפה וענני החשש עדיין מרחפים מעל ראשינו, ולכן עלינו להיערך בהתאם.

היום יותר מתמיד, עדיף להימנע מביקורים מיותרים אצל הרופא, אך אין זה אומר שצריך לוותר על בדיקות רפואיות הכרחיות, בפרט לא בהריון. גם בתקופת הסגר הנוקשה - חדרי הלידה, מחלקות אשפוז אם ועובר ויולדות, מרפאות הריון בסיכון, מרפאות גנטיות, דיקורי מי שפיר, יחידות האולטראסאונד וכו', נותרו פתוחות וטיפלו בנשים תוך הקפדה מלאה על הנחיות המיגון. ולמרות זאת, שמנו לב למגמה מטרידה של ירידה בשיעור הנשים אשר הגיעו למרפאות ואף לחדרי המיון. היו גם נשים שלמרות ההמלצה לאשפוז, העדיפו לקחת סיכון ולהשתחרר לביתן.

חשוב להבין - ההריון הוא תקופה מיוחדת, ולכל בדיקה בהריון יש "חלון הזדמנות" בו ניתן לבצע אותה. כך לדוגמה בירור גנטי לעובר הכולל שקיפות עורפית וסקר ביוכימי ראשון ושני יכול להתבצע רק בשבועות ייעודיים. לאחר שבועות אלה לא ניתן עוד לבצע בדיקות אלה והאפשרות היחידה לבירור גנטי עוברי תהיה על ידי בדיקת דם אימהית פרטית ויקרה או על ידי דיקור מי שפיר, עם כל הסיכון הכרוך בו.

אז נכון, לא צריך לזלזל, הקורונה בהחלט מסוכנת וצריך להפעיל שיקול-דעת בעת יציאה מהבית ולהקפיד על ההנחיות של שמירת מרחק, היגיינה ומסכה. ככל הידוע לנו כיום, עצם ההריון אינו מעלה את הסיכון להדבקה או למחלה אימהית קשה יותר ביחס לנשים אחרות באותה שכבת גיל. לגבי העובר, הנתונים עדיין לא ברורים במלואם, בפרט במקרים של הדבקה אימהית בשלבים הראשונים של ההריון והשפעתה על העובר. עם זאת, ככל שעובר הזמן אנו למדים יותר ויותר על הנגיף ורוכשים ניסיון ממדינות אחרות וגם מהקורה בארצנו. ככל הידוע לנו היום, הסבירות להדבקה עוברית בנגיף היא נמוכה, וגם במידה שיש הדבקה - הסיכון למחלה משמעותית לילוד נמוך מאוד. עם זאת נראה כי הדבקה בקורונה, בעיקר בטרימסטר השלישי להריון, עלולה להביא להשלכות מילדותיות, כגון לידה מוקדמת, בין אם יזומה או עצמונית.

לשמחתנו, היה לנו מספיק זמן להיערך. בתי החולים ומרפאות קופות החולים ערוכים כיום, יותר מתמיד, על מנת להעניק לנשים הרות טיפול אחראי, בטוח וללא חשש להדבקה. אנו ממליצים לכל הרה לסמוך על הרופא המטפל, ויחד עמו לתכנן את מעקב ההריון התפור למידותיה תוך התחשבות במציאות הלא פשוטה שלנו. בהחלט ניתן לוותר על חלק מהמפגשים ואת חלקם לבצע בעזרת הטלרפואה - שיחות טלפון ווידאו, ולא לוותר על הקשר עם הרופא המטפל.

מרבית בתי החולים פתחו מתחמים ייעודים לנשים הריוניות שפונות עקב תסמינים חשודים לקורונה. במרכז הרפואי הלל יפה, עם פרוץ המגפה, הקמנו מתחם מופרד לחלוטין מחדר מיון נשים ויולדות. המתחם הייעודי- "יהלום" כולל בתוכו חדרי מיון גינקולוגי/מילדותי, חדרי שהייה ואפילו חדר לידה ויחידת התאוששות לאחר לידה- כולם מופרדים לחלוטין מחדרי המיון הרגילים, המרפאות ובפרט ממחלקות האשפוז וחדרי הלידה.

כל יולדת שחשודה להדבקה תשהה במתחם עד לקבלת תשובה שלילית לנגיף. בנוסף, כל הצוות הרפואי נוקט בכל אמצעי המיגון הנדרשים - החל ממדידת חום בשער הכניסה לבית החולים וכלה בלבישת מיגון מלא- בגדי חדר ניתוח, חלוקים, מסכות וכפפות על מנת להעניק לכל יולדת את תחושת הביטחון סביב חווית הלידה. מרפאות מעקב הריון פועלות כסדרן על מנת להעניק לכל הרה את הטיפול המלא לו היא זקוקה עם ההתאמות הדרושות, קרי - ריווח בין התורים, הימנעות מישיבה משותפת של מספר נשים בחדרי הקבלה והקפדה על עטית מסכה לכל מי שמגיע לבית החולים. בנוסף, פתחנו שירות חדש של טלרפואה, ובהתאם למעקב ההריון ניתן לחסוך ביקורי רופא פיזיים עם המשך מעקב בווידאו מול הרופא המטפל, כשאת נמצאת בביתך.

נראה כי איש אינו יודע כמה זמן תימשך "תקופת הקורונה" ואין ספק כי הימנעות ממעקב רפואי עלולה לגבות מחיר כבד בהמשך. בסופו של דבר יש לשמור על האיזון - יש להישמר ולהקפיד על הנחיות משרד הבריאות, אך בוא בעת לזכור את חשיבות המעקב הרפואי בהריון, עבורך ועבור העובר.

זכרי - בדיקות שגרה הן חשובות. צרי קשר עם הרופא המטפל שלך ויחד קבעו מסגרת מעקב המתאימה לך. ועל אף המצב, במידה שבמהלך ההריון יש לך צירים, דימום, ירידת מים או שאת חשה הפחתה בתחושת תנועות העובר או שהופנית על ידי רופאך המטפל, עליך להגיע לבדיקה בבית החולים. אנחנו ערוכים לכך. בריאות שלמה! 

הכותבת היא מנהלת מחלקת אם ועובר, המרכז הרפואי הלל יפה