התפרצות בסין מעלה את השאלה: אפשר להידבק מבגדים במכבסה?

עובדת בת 45 במכבסה משטרתית במחוז ג'ילין הסיני נדבקה בקורונה, אך נסיבות ההידבקות נותרו לא ברורים • אחת הסברות היא שהעובדת נדבקה ממדי השוטרים, שבאו במגע עם חולים

מכבסה בבייג'ין / צילום: Ng Han Guan, Associated Press
מכבסה בבייג'ין / צילום: Ng Han Guan, Associated Press

ב-6 במאי עלה החום לעובדת בת 45 במכבסה משטרתית במחוז ג'ילין בצפון-מזרח סין. יום לאחר מכן היא אובחנה כחולה בקורונה. מאז ועד יום רביעי השבוע אובחנו 20 תושבים נוספים במחוז ג'ילין ותושב אחד ממחוז סמוך כחולים בקורונה, כולל בעלה, שלושת אחיותיה וקרובי משפחה נוספים של הכובסת. אלו היו המקרים הראשונים של הדבקה מקומית באזור מזה יותר מחודשיים.

כדי לעצור את ההתפרצות, הוכנסה ג'ילין סיטי, העיר השנייה בגודלה במחוז, לסגר חלקי כולל סגירת בתי הספר וביטול הרכבות והאוטובוסים היוצאים. מחוז ג'ילין נחשב כרגע למקום המסוכן והרגיש ביותר מבחינת קורונה בסין, אף שנסיבות ההידבקות של הכובסת נותרו עדיין תעלומה לא פתורה.

אנשי עסקים סינים רבים שעובדים ברוסיה הסמוכה חזרו הביתה למחוז ג'ילין במהלך אפריל וחלקם אף אובחנו כחולים עם שיבתם. אולם כל השבים מרוסיה הוכנסו מיידית לבידוד וככל הידוע עובדת המכבסה לא באה במגע עם אף אדם שהגיע מחוץ למחוז ולא יצאה בעצמה ממנו. אחת הסברות שהועלתה היא שהעובדת נדבקה במהלך העבודה במכבסה עם מדי שוטרים, שבעצמם באו במגע עם השבים מרוסיה.

בראיון שנתן האפידמיולוג הראשי של המרכז הסיני לבקרת מחלות השבוע בטלוויזיה המקומית הוא לא שלל אפשרות של הדבקה דרך בגדים. לדבריו, מחקר סיני מצא כי ריכוז נגיפי הקורונה באוויר החדר שבו החליפו אנשי צוות רפואי שטיפלו בקורונה את בגדיהם היה גבוה מהריכוז באוויר המחלקה עצמה, מה שמרמז לאפשרות שהנגיפים נשארים על הבגדים. אולם האפידמיולוג ציין כי עדיין מוקדם להסיק מסקנות כל עוד הבדיקות טרם הושלמו. אופציה שנייה שאי אפשר לשלול היא שעובדת המכבסה נדבקה מאדם אחר, שבעצמו לא פיתח סימפטומים ולכן לא אובחן מעולם.