הקפיצה של ענקית הפרופטק קומפאס: גדלה וגדלה עד הקורונה

קומפאס אמנם דורגה בשבוע שעבר במקום השלישי בקרב חברות התיווך, אולם לפי דיווח ב-Real Deal היא צפתה ירידה של 50% בהכנסות בתוך שישה חודשים - וצריך יהיה לראות איך תצא ממנו

משבר הקורונה שינה באחת את האופן שבו שוק עסקאות הנדל"ן מתנהל כיום, ואילץ חברות רבות לשנות את הנהלים ואת הרגלי העבודה שלפיהם פעל מאז ומעולם.
דוגמה טובה לכך מענף הנדל"ן היא ענקית הפרופטק Compass, שעלתה לכותרות כשנאלצה לפטר 375 עובדים בעקבות המשבר - 15% מכלל העובדים בחברה. זאת, לאחר שבשנה שעברה סגרה החברה 11,200 עסקאות בשווי כולל של 88 מיליארד דולר.
Compass היא חברת תיווך נדל"ן המשלבת אפליקציות ייעודיות וטכנולוגיות שאמורות לעזור לסוכני הנדל"ן שלה: לקבל החלטות מושכלות יותר, מבוססות נתונים רלוונטיים כמו גם מידע על מגמות תמחור ותנודות השוק בזמן אמת; להגדיל את היקף מכירות הנדל"ן שלהם; לצמצם את זמני הפעילות לפי נכס.

עם שלל השירותים של החברה נמנים Compass Markets המציע, בין היתר, דוחות נתוני מאקרו וכן אפליקציית "סוכן" דיגיטלי.

הסיפור של Compass מתחיל ב-2012, החברה הוקמה בניו יורק, שם יושב מטה החברה, על ידי רוברט ריפקין המשמש כמנכ"ל החברה עד היום, וד"ר אורי אלון, שזהו הסטארט-אפ השלישי שהקים בעשור האחרון. את האקזיט הראשון עשה כשמכר לגוגל ב-2006 את מנוע החיפוש Orion שפיתח בעבודת הדוקטורט שלו במדעי המחשב. לאחר מכן, הקים את הסטארט-אפ Julpan, שאותו מכר ב-2011 לטוויטר תמורת כ-40 מיליון דולר. אלון היה גם הבעלים של קבוצת הכדורסל הפועל ירושלים.

המוצר הראשוני של קומפאס היה פלטפורמה אינטרנטית לתיווך בין שוכרים לבעלי דירות בניו יורק. המודל העסקי הראשוני שלה העסיק מתווכים שכירים במשרה מלאה, אשר היה ניתן לתאם איתם פגישות בצורה מקוונת על גבי הפלטפורמה.

בתחילת 2014, לאחר שני סבבי גיוס ראשונים בסך של 28 מיליון דולר, הודיעה החברה כי היא משנה את המודל העסקי שלה באמצעות התקשרות עם סוכני נדל"ן עצמאיים וחלוקה בעמלות שלהם. כיום יש לחברה 15 אלף סוכני נדל"ן במודל הזה - מתוך כ-2 מיליון סוכני נדל"ן בארה"ב כולה.

ב-2016 השיקה החברה אפליקציה מבוססת ביג דאטה, המציעה נתונים בזמן אמת על שוק הנדל"ן, ומספקת מידע מקומי מעמיק. בקיץ האחרון הגיע שווי החברה ל-6.4 מיליארד דולר, לאחר שסגרה סבב גיוס נוסף של 370 מיליון דולר. בין משקיעיה SoftBank ומשקיעי הון סיכון.

במקביל השיקה Compass סדרת פיתוחים טכנולוגיים חדשים המתיימרים לייצר פתרונות מתקדמים לסוכנים וללקוחות שלהם, כמו כלי שיווק מתקדמים ועורך וידאו חדשני לסיורים וירטואליים. היו בעבר לא מעט ניסיונות לטעון כי החברה היא לא יותר מחברת תיווך נדל"ן מתקדמת ללא בסיס יציב של טכנולוגיה - בדומה לדיון המוכר לגבי ענקית חללי העבודה המשותפים WeWork.

בזכות הגיוסים המכובדים של החברה (עד כה 1.6 מיליארד דולר) רכשה החברה לא מעט חברות נדל"ן, מהלכים שעזרו לה להתרחב בצורה מסיבית.

כיום היא מתפרסת על פני על 20 שווקים בארה"ב, ובחלקם היא מחזיקה בנתח שוק משמעותי. בסן פרנסיסקו, למשל, היא מחזיקה למעלה מ-40% משוק התיווך. כמו כן, החברה קידמה את תוכנית 2020 עד 2020, שלפיה תשיג לפחות 20% נתח שוק ב-20 שווקים מובילים עד שנת 2020, אך בינואר 2019 הודיעה החברה כי תפסיק את ההתרחבות.

אבל כאמור, הקורונה הנחיתה עתה מכה כואבת על החברה. היא אמנם דורגה בשבוע שעבר במקום השלישי בקרב חברות התיווך, אולם לפי דיווח ב-Real Deal היא צפתה ירידה של 50% בהכנסות בתוך שישה חודשים - וצריך יהיה לראות איך תצא ממנו.

הכותבת עובדת עם חברות נדל"ן על אסטרטגיות מבוססות חדשנות ומרצה בתחום. מנטורית בחממת ה-Proptech של המכללה למנהל, הטכניון והמרכז הבינתחומי הרצליה