משרד המשפטים האמריקאי צפוי לתבוע את גוגל על ניצול מעמדה בשוק הפרסום

קבוצת תובעים של מספר מדינות בארה"ב צפויה להצטרף לתביעת ההגבלים העסקיים של משרד המשפטים האמריקאי • במרכז החקירה עומד החשד כי החברה ניצלה את מעמדה כדי להחניק את התחרות בשוק הפרסום המקוון

סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל (מימין) / צילום: רויטרס, HANNIBAL HANSCHKE
סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל (מימין) / צילום: רויטרס, HANNIBAL HANSCHKE

משרד המשפטים האמריקאי וקבוצת תובעים של מדינות בארה"ב צפויים להגיש תביעות הגבלים עסקיים נגד גוגל מקבוצת אלפאבית, והם מצויים בשלב מתקדם של היערכות להתדיינות בבית משפט בעניין זה.

משרד המשפטים נע קדימה במטרה להגיש תביעה נגד גוגל כבר בקיץ הקרוב. לפחות כמה תובעי מדינות - בהובלת התובע הרפובליקני של טקסס, קן פקסטון - צפויות להגיש תביעה, כנראה בסתיו, לפי מקורות אחרים.

חלק גדול מהחקירה של המדינות מתמקד בעסקי הפרסום של גוגל. החברה מחזיקה בכלי הדומיננטי בכל קישור בשרשרת הסבוכה של הקשרים בין מו"לים של אינטרנט ומפרסמים. גם משרד המשפטים הפך את טכנולוגיית הפרסומת של גוגל לאחת מנקודות ההתמקדות שלו, אך הוא מתמקד גם באופן רחב יותר בחששות שגוגל מנצלת את עסקי החיפוש הדומיננטיים שלה להחנקת תחרות.

למרות שמשבר הקורונה סיבך את עבודת משרד המשפטים, התובע הכללי וויליאם בר הקדיש מאמצים ניכרים לחקירת גוגל, והוא ממשיך לייחס לה עדיפות גבוהה. בר אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" במרץ כי הוא רוצה שמשרד המשפטים יגיע להחלטה סופית בעניין גוגל בקיץ. "אני מקווה שנביא את זה להבשלה בתחילת הקיץ", הוא אמר אז, "ובהבשלה אני מתכוון למועד הכרעה".

התובע פקסטון מטקסס אמר כי הקורונה לא מאטה את מאמצי המדינות. "פרסמנו צווי הבאת מסמכים לגוגל ולצדדים שלישיים שהושפעו ממנה. אנחנו מקווים לסכם את החקירה הזו בסתיו", מסר פקסטון בהודעה כתובה. "אם נקבע שיש מקום להגשת תביעה, נלך לבית המשפט זמן קצר לאחר מכן".

דוברת גוגל מסרה בתגובה: "אנחנו ממשיכים להיות מעורבים בחקירות שמובילים משרד המשפטים והתובע הכללי פקסטון, ואין לנו עדכונים או הערות לספקולציות. ההתמקדות החזרה שלנו היא באספקת שירותים שעוזרים לצרכנים, תומכים באלפי עסקים ומאפשרים יותר בחירה ותחרות".

הממשל הפדרלי בארה"ב משתף במידע שהוא מקבל מגוגל את טקסס ואת המדינות האחרות, לפי כמה מהמקורות של העיתון. משרד המשפטים ממשיך לאסוף מידע עם גוגל, וכל הסימנים מראים שהכוונה היא להגיש נגדה תביעה, לפי המקורות, אך שתי החקירות, הפדרלית והמדינתית, נמשכות, ועדיין לא התקבלו החלטות סופיות. לעתים חקירות מסתיימות ללא הגשה תביעה, אם כי לא ברור אם אפשר להשיג הסכם בין גוגל לבין הצדדים החוקרים שיסיים את החקירות ללא התדיינות בבתי משפט.

שאלה אחת שלא נפתרה היא אם המדינות יגישו תביעה משלהן, או פשוט יצטרפו לתביעה הפדרלית כשהיא תוגש. ייתכן אפילו שקבוצות נפרדת של מדינות יגישו תביעות נפרדות. טקסס מתמקדת בעיקר בנושאי טכנולוגיית הפרסום בגוגל, ואילו כמה מדינות אחרות מתעניינות יותר בפונקציית החיפושים של גוגל, לדוגמה.