הגרף היומי: מחקר קובע כי אף ישראלי לא נדבק ב"גרסה הסינית" של הקורונה

מחקר גנטי של הקורונה מגלה שרוב החולים בישראל נדבקו בווירוס שמקורו בארה"ב • על פי הערכות, לא יותר מ-1% מהאוכלוסייה בישראל נדבקו בנגיף

מחלקת מונשמי קורונה / צילום: ראובן קסטרו, וואלה !NEWS
מחלקת מונשמי קורונה / צילום: ראובן קסטרו, וואלה !NEWS

מחקר גנטי של הקורונה מגלה שרוב החולים בישראל נדבקו בווירוס שמקורו בארה"ב. מדובר במחקר שהובילה ד"ר עדי שטרן מהמחלקה למיקרוביולוגיה מולקולרית וביוטכנולוגיה בפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל אביב. צוות המחקר הצליח לרצף את הגנום של נגיף הקורונה שאובחן בישראל. הריצוף אפשר לחוקרים לזהות מוטציות, שמעידות על שרשראות הדבקה ועל נתיבי תנועתו של הנגיף מחו"ל לארץ וגם בתוך ישראל.

לפי ד"ר שטרן, הווירוס מאופיין בכך שהוא צובר מוטציות, שלא משפיעות על ההתנהגות שלו, אך מאפשרות להתחקות אחרי שרשרת ההדבקה ממדינה למדינה. למשל, בתחילת המגפה בסין נוספה מוטציה אחת עד שתיים. נגיף עם מוטציה אחת כזו נדד לאירופה וצבר עוד מוטציות, ומשם עבר לארה"ב וכך הלאה. המוטציות מהוות סוג של 'ברקוד' שמאפשר מעקב אחרי נתיב הנגיף. מהמחקר עלה שכ-70% מהחולים בישראל נדבקו בנגיף שמקורו בארה"ב. 26% מהחולים משתייכים ל"שרשראות הדבקה" שמקורן במדינות אירופה.

7 מתוך 10 חולים זרים נדבקו באמריקה
 7 מתוך 10 חולים זרים נדבקו באמריקה

למרות שבכל הרצפים הגנומיים מזהים את סין כנקודת הפתיחה, אין בישראל הדבקות שמקורן ישירות בסין או במדינות אסיה האחרות.

ריצוף הגנום מספק נתונים מדויקים בנוגע לנדידת נגיף הקורונה בתוך ישראל ומוסיף נדבך חשוב לחקירה האפידמיולוגית של חולים, שמתבססת עד עכשיו על תשאול סובייקטיבי של נשאים וחולים - "איפה הייתם ועם מי?".

המודל מאפשר לגלות אחוזי הדבקה במסגרות, כמו במשפחה, בבניין, בבית ספר וכו'. כמו כן הוא מאפשר לגלות "מדביקי-על". במהלך המחקר התגלו למשל נגיפים זהים בדגימות מחולים במקומות מרוחקים זה מזה, כמו טבריה וירושלים, דבר המצביע כנראה על נשא שנסע מעיר אחת לשנייה. כמו כן ניתן לזהות אירועים שיצרו הדבקה המונית.

באוניברסיטת תל אביב מציינים שהיבט נוסף של המחקר הוא פיתוח של מודל מתמטי-סטטיסטי מורכב, שבוחן נתונים אפידמיולוגים מהמגפה. ראשית, המודל מראה שמקדם ההדבקה של הנגיף (כלומר מספר החולים שכל חולה הדביק) ירד משמעותית בעקבות הסגר. שנית, המודל הראה ששיש שונות גדולה בין חולים במספר האנשים שכל חולה מדביק - בסופו של יום המודל מעריך שמעל 80% מההדבקות מקורן רק בכ-10% מהחולים או פחות. המשמעות היא שרוב ההדבקות בארץ קרו בגלל "מדביקי-על".

נכון להיום, על סמך המודל והריצוף ניתן להעריך שלא יותר מ-1% מהאוכלוסייה בישראל נדבקו בנגיף, כך שישראל רחוקה מאוד מחסינות עדר.

ד"ר שטרן מציינת כי "כי במחקר זה פיתחנו כלים שיאפשרו לנו להתמודד טוב יותר, בזמן אמיתי, עם ההתפרצות הבאה של הקורונה ו/או עם כל מגפה אחרת שעלולה להופיע".