אושרה להפקדה תוכנית ההתחדשות העירונית הגדולה ביותר בפתח תקווה

תוכנית ההתחדשות של שכונת רמת ורבר מציעה תוספת של 3,420 יח"ד בפרוייקטי פינוי בינוי, 300 בתמ"א 38 ו-20,000 מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה

מתחם ורבר, פתח תקווה / הדמיה: מייזליץ כסיף אדריכלים
מתחם ורבר, פתח תקווה / הדמיה: מייזליץ כסיף אדריכלים

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז שבמינהל התכנון, אישרה להפקדה תוכנית מתאר כוללת להתחדשות עירונית בשכונת 'רמת ורבר' בפתח תקווה. מדובר בתוכנית להתחדשות עירונית הגדולה ביותר שקודמה עד היום בעיר. ייחודה של התוכנית הוא בכך שהיא מציעה שימור של חלק ממרקם השכונה, כולל השטחים הירוקים וכמה מבנים, ומצד שני, פיתוח אינטנסיבי לאורך הצירים הראשיים. התוכנית הינה ביוזמת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ובתיאום עם עיריית פתח תקוה ונערכה ע"י מייזליץ כסיף אדריכלים.

שכונת רמת ורבר, ששטחה הוא כ-560 דונם, ממוקמת במרכז העיר פתח תקווה, במתחם הרחובות ז'בוטינסקי מצפון, ארלוזורוב מדרום, טרומפלדור ואהרון יחבוב ממזרח וציר קפלן ממערב וסמוכה לאזורי התעשייה קרית אריה ורמת סיב וכן למתחם רפואי רבין (בי"ח בלינסון). מדובר בשכונה וותיקה, שהוקמה בין אמצע שנות ה-50 לשנות ה-70. כ-60% מהתושבים בשכונה הם ילידי הארץ ו-25% ילידי בריה"מ לשעבר.

ניתוח החוזקות והחולשות של השכונה, שנעשה כחלק מהכנת התוכנית, מגלה שכמחצית מיחידות הדיור בשכונה במצב פיזי ירוד, שיש הזנחה של השטחים הפתוחים המשותפים של מבני המגורים ושקיים מחסור בשטחי ציבור פתוחים ביחס לכמות תושבי השכונה. בעבר נעשו נסיונות לקידום פרוייקטי תמ"א 38, אך הם לא צלחו משום שיש יחס גבוה בין מספר יח"ד לשטח המגרש וזה מקשה על מתן פתרונות התחדשות כדאיים כלכלית בצפיפות סבירה.

מבחינה תכנונית, עמוד השידרה של התוכנית החדשה הוא ציר ירוק ומוטה הולכי רגל, החוצה את השכונה בכיוון צפון-דרום וכולל בתוכו גם את ב"ס אחד העם, מוזיאון האדם והסביבה ואת בית יד לבנים. במתחמים המוצעים לאורך ציר ז'בוטינסקי התוכנית מציעה שימושים מעורבים למגורים, מסחר ותעסוקה ושטחי ציבור בבינוי של עד 32 קומות; במתחמים לאורך רחוב ארלוזורוב, מציעה התוכנית שימושים מעורבים למגורים ומסחר בבינוי של עד 28 קומות; ובמתחמים לאורך יצחק שדה מגורים ומסחר בבינוי עד 31 קומות. במרכז השכונה, התוכנית מציעה תוספת בניה לצורך חיזוק ועיבוי מבנים קיימים והוראות בניה לפי סעיף 23 לתמ"א 38, מבלי צורך בהכנת תוכנית בניין עיר מפורטת.

סך כל כמות יחידות הדיור בשכונה בהווה עומד על 3,880. התוכנית החדשה מציעה תוספת של 3,420 יח"ד במתחמי פינוי בינוי ועוד 300 במסגרת תמ"א 38. התוכנית מציעה תוספת של 20,550 מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה. 15,440 מ"ר לאורך ציר ז'בוטינסקי, 1,350 מ"ר לאורך רחוב יחבוב ו-38,000 מ"ר לאורך ציר ארלוזרוב.

קידום התוכנית מבוסס על מערכות להסעת המונים קיימות ומתוכננות. הראשון הוא"הקו האדום" של הרכבת הקלה שעובר בסמוך לשכונה ולאורך רחוב ז'בוטינסקי. וכן שתי תחנות מטרו עתידיות: קו M2 במפגש הרחובות טרומפלדור וארלוזורוב וקו M3 שצפוי לעבור בתחום בית החולים "בילינסון".