החוק הנורבגי הורד מסדר היום לאחר שנחשפה עלותו לציבור

החוק אמור לאפשר לכחול לבן להוסיף לסיעתם כ 4-5 ח"כים נוספים  • לפי חישוב של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, כל ח"כ חדש יעלה לציבור כ-1.7 מיליון שקל בשנה לצד הוצאה חד פעמית בהיקף 1.5 מיליון שקל עבור בניית לשכות חדשות

בני גנץ נואם בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
בני גנץ נואם בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

החוק הנורבגי הוסר באופן מפתיע מסדר יום החקיקה במליאה. מדובר תיקון לחוק יסוד הממשלה האמור לאפשר לכחול לבן להוסיף לסיעתם כ 4-5 ח"כים נוספים.

החוק הוכן לקריאה טרומית, שאחריה צריכים להתקיים עוד דיונים בוועדת הכנסת וקריאות נוספות. בכחול לבן ציפו להשלים את החקיקה הזו תוך כשבועיים, וזאת כדי לאפשר לצוות הח"כים המועט שלהם, אלה שלא מונו לשרים, לעבוד כמחוקקים.

הסיבה להסרת החוק מסדר היום, הנה העדר הסכמות בתוך הקואליציה בנוגע לניסוחי החוק.ברקע עומד מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהוכן לבקשת ח"כ מיקי לוי מיש עתיד-תל"ם, בנוגע לעלות הציבורית של הוספת ח"כים.

לפי החוק הנורבגי, שרים שמונו על ידי בני גנץ, או בסיעות האחרות, יכולים להתפטר מתפקידם כחברי כנסת ולהישאר חברי ממשלה בלבד. בכך הם מאפשרים לבאים בתור ברשימה להיכנס ולעבוד כח"כים. בכחול לבן קיוו שעד חמישה שרים יתפטרו כאשר הבאים בתור ברשימה לכנסת, לפחות אחד מהם, יהיה ח"כ של יש עתיד-תל"ם.

מבחינה תקציבית, המשמעות העיקרית של קבלת החוק הנורבגי הינה התוספת התקציבית עקב תשלום עבור פעילותם של חברי הכנסת החדשים כאשר השרים אשר יתפטרו מהכנסת ימשיכו לקבל אותו שכר עקב היותם שרים, כך נכתב בדו"ח של מרכז המידע.

בעלויות שנספרו, נלקח בחשבון השכר עצמו, העסקת 3 יועצים פרלמנטריים, תקציב לשכה, עלויות רכב ותקורות. בנוסף, עשויות לכלול עלויות עקיפות הנובעות מהצורך בבניית לשכות חדשות לחברי הכנסת (הכוללות שירותים, מקלחת ומטבחון), שכן גם לשרים ולסגני שרים יש לשכות בכנסת, ונדרשת תוספת של לשכות.

לפי החישוב כל ח"כ חדש יעלה עוד 1.7 מליון שקל בשנה. כ-700 אלף שקל עבור עלויות השכר של חבר הכנסת, כ-680 אלף שקל עבור העסקת שלושה יועצים פרלמנטריים, כ-93 אלף שקל עבור תקציב הלשכה הכולל בין היתר את תקציב הקשר עם הציבור, כ-85 אלף שקל עבור רכב וכ-156 אלף שקל בגין תקורות. בנוסף, ח"כ שמקום מגוריו מרוחק מירושלים זכאי לעיתים גם להוצאות לינה במלון בירושלים.

העלות של בניית לשכות חדשות נאמדות על ידי חשבות הכנסת בכ-1.5 מיליון שקל עבור כל לשכה, בהוצאה חד פעמית.

מסיעת יש עתיד-תל"ם נמסר בתגובה: "בין אם היו אלו חילוקי הדעות בקואליציה ובין אם מישהו בממשלה המנותקת הזו ראה את קשיי הציבור, טוב שהחוק הנורבגי עף משולחן הכנסת. בשבוע בו הממשלה מחלקת לעצמה ג'ובים כאילו אין בישראל משבר כלכלי חמור אסור להמשיך בחגיגות הבזבוזים. ישנם מעל מיליון מובטלים, עצמאים ועסקים שקורסים שהיו שמחים לקבל את 100 מיליון השקלים שיעלה החוק הנורבגי לקדנציה הקרובה".