בפעם ה-11 מאז 2005: אבו מאזן מאיים להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל

"אש"ף ומדינת פלסטין סיימו היום את כל ההסכמים עם ממשלות ישראל וארה"ב וכל המחויבויות הקשורות בהם, ובתוכם גם ההסכמים הביטחוניים", כך לשון הודעת הוועד הפועל של אש"ף

אבו מאזן / צילום: רנין סוואפטה, רויטרס
אבו מאזן / צילום: רנין סוואפטה, רויטרס

זו הפעם ה-11 מאז שנת 2015, עת בנימין נתניהו הקים ממשלת ימין, שאבו מאזן יושב ראש הרשות הפלסטינית מאיים להפסיק את התיאום הבטחוני עם ישראל ולבטל את ההסכמים עמה. אתמול (ג') בשעת לילה מאוחרת בתום ישיבה של הוועד הפועל של אש"ף פורסמה הודעה ולפיה: "אש"ף ומדינת פלסטין סיימו היום את כל ההסכמים עם ממשלות ישראל וארה"ב וכל המחויבויות הקשורות בהם, ובתוכם גם ההסכמים הביטחוניים".

הסיבה היא כמובן כוונת בנימין נתניהובגיבוי אמריקאי, להחיל ריבונות על ההתנחלויות כחלק מישומה של תוכנית השלום של דונלד טראמפ המוכרת בכינוי "תוכנית המאה". התוכנית הכלכלית הוצגה לפני שנה ואף הביאה לכינוס כלכלי בבחריין. התוכנית המדינית הוצגה בוושינגטון בתחילת 2020 לפני הבחירות בישראל ועיקריה פתיחת מו"מ להקמת מדינה פלסטינית, אבל השארת כל ההתנחלויות ביהודה ושומרון והחלת הריבונות הישראלית עליהן.

משמעות ההודעה היא שהרשות הפלסטינית לא מחויבת להמשיך בהסכמים. "על רשות הכיבוש הישראלית לשאת מעכשיו בכל המחויבויות שלה ככוח כובש של אדמות פלסטין. עליה לשאת בכל ההשלכות לכך, וגם בדין הבינלאומי ההומניטארי ואמנת ז'נבה המטילה על רשות כובשת את האחריות לדאוג לתושבים תחת כיבוש. אנו מטילים על הממשל האמריקני את האחריות המלאה לעושק של העם הפלסטיני, ומחשיבים אותה כשותפה מרכזית בצעדים ובהחלטות של ישראל נגד זכויות העם הפלסטיני. אנו מברכים את כל הגורמים האמריקנים המגנים את הצעדים הללו", נאמר בהודעה. והמשפט האחרון נוגע לאמירה של המועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן המתנגדת לסיפוח חד צדדי.

וכאן נעוצה מהות ההחלטה. פתיחת קרב התשה והשהיה שמטרתו, דחיה של הסיפוח בפועל עד לאחר הבחירות בארצות הברית, מתוך תקווה כי ביידן יבחר וישים למהלך קץ. גורם פלסטיני בכיר אמר ל"גלובס" כי כל המהלכים יכוונו לנסיונות עיכוב, כולל הפעלת לחץ ומגעים על גורמים ישראלים המעורבים בהחלטה. הוא סירב לומר אם הכוונה היא לכחול לבן ומנהיגיו בני גנץ וגבי אשכנזי, אך הרמזים מובילים לכך. "ביידן לפי הערכתנו ישיב את המדיניות האמריקנית המסורתית, אולי לא כמו אובמה אבל ביטולה של תוכנית טראמפ ודאי אם הוא יבחר ואז המשחק חדש ואנחנו נוכל לחזור לשולחן המשא ומתן מעמדה מאוזנת יתר", אומר הבכיר.

בהודעה שנסרה בתום הישיבה יש לכך הכוונה ברורה וגם לשיתוף עוד מדינות במשא ומתן עתידי: "אנחנו נגד אלה שעומדים נגדנו, אנחנו לא נגד כל האמריקאים. אנו מדגישים את מחויבותינו לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני על בסיס פתרון שתי המדינות ולקיום מו"מ בחסות בינלאומיות מגוונת - לא ארצות הברית לבדה. אנחנו לא נקבל רק את ארה"ב, הסכמנו לערוך ועידה בינלאומית במוסקבה". הפלסטינים הוסיפו איום על המשך מסע ההכרה הבינלאומית בהם בעולם: "נשלים את החתימה על האמנות וההצטרפות לארגונים הבינלאומיים. אנו מחדשים את מחוייבותינו ללגיטימיות הבינלאומיות ולהחלטות הערביות", אבל מבהירים כי לא תהיה שיבה לדרך הטרור והמאבק המזויין: "אנו מדגישים את מחויבותינו למאבק בטרור העולמי. אנחנו נגד הטרור העולמי, בכל צורה שהיא".

בהודעה קריאה לעולם להטיל עיצומים על ישראל אם אכן תממש את הסיפוח:  "אנו קוראים למדינות שהתנגדו לעסקת המאה ולמדיניות הישראלית-אמריקנית, שלא יסתפקו רק בגינוי ושינקטו בצעדים בשטח ויטילו עיצומים על ישראל אם תיישם את מזימותיה. הן לא חוקיות, ישראל עבריינית וזכאית לעונש".

ביטול ההסכמים אומר לכאורה גם ביטול של התיאום הבטחוני עם ישראל, עוד הצהרה שבעבר התגלתה כלא נכונה. בפועל ההערכה היא כי יפסקו מפגשים פומביים בדרגים הגבוהים, אך זרועות הבטחון של הרשות לא ימנעו מצה"ל המשיך ולפעול בשטחי הרשות כפי שקורה היום.

השלכה נוספת של האמריה על ביטול ההסכמים היא הכלכלית, ביטולם של הסכמי פאריס הקובעים את היחסים הכלכליים בין הרשות לבין ישראל. ספק רב מאוד אם הרשות מתכוונת לכך שכן משמע הביטול הזה הוא מכת מוות כלכלית עבורה. די בכך שישראל לא תעביר את כספי המכס שהיא גובה עבור הרשות, ובתוך חודשים ספורים היא תהפוך לחדלת פירעון.

הבכיר הפלסטיני אומר כי במכוון אבו מאזן נקט בלשון לא חד משמעית הן בדבריו בישיבה והן בהודעה הסופית. הוא אמר כי הפלסטינים  ''לא מחויבים יותר להסכמים שנחתמו". ואל קבע בפסקנות שההסכמים בוטלו. אפשר להבין זאת באזהרה כי אם וכאשר יתבצע הסיפוח אזה יהווה עילה לביטול.

בשורה התחתונה, ישיבת החירום אמש וההצהרה בעקבותיה מבשרות כמה חודשי מאבק דיפלומטי בעיקרו בניסיון למנוע הכרזה על החלת החוק הישראלי בהתנחלויות - קרי סיפוח. מהלך שיהיה קשה מאוד לשנותו, והוא עשוי לפחות מהצד הפלסטיני לסגור לזמן בלתי מוגבל את האפשרות לפיתרון מדיני בסכסוך. אם זה יקרה מזהיר הבכיר הפלסטיני - איום זריקת המפתחות קרוב לודאי יכנס לתוקף. כלומר הרשות הפלסטינית תודיע כי ההסכמים מבוטלים סופית וכי ישראל היא האחראית לרווחתם ופרנסתם של הפלסטינים תושבי השטחים.

גם בכך אפשר להטיל ספק, כי הרשות הפלסטינית מפרנסת במנגנוניה עשרות אלפי פקידים, ובעיקר את הצמרת של הפתח, ואלה לא ישמחו לוותר בקלות על פרנסתם ומעמדם.