מחקר אחד בשבוע: איך זה שקשרים "חלשים" הם דווקא חזקים

רשת הקשרים החברתית והמקצועית שלנו היא משאב חשוב מאוד בהתמודדות שלנו עם אתגרים • מתברר שלעתים לקשרים חלשים יש השפעה חזקה יותר

ניהול בימי קורונה
ניהול בימי קורונה

עם החזרה לשגרה רבים מאיתנו מתמודדים עם אתגרים והתנהגויות שחלקן אין מוכרות כמו מציאת עבודה, פיתוח תחום עיסוק חדש, זירוז פיתוח מוצר חדש או מציאת פתרונות יצירתיים לבעיות שונות.

אחד המשאבים החשובים ביותר שיש לנו בהתמודדות עם אתגרים כאלה היא רשת הקשרים החברתית והמקצועית שלנו. רשת הקשרים שלנו מונה קשרים חזקים וחלשים. קשרים חזקים כוללים את האנשים במעגל הקרוב איתם אנו מבלים יותר זמן ומאופיינים ביחסים קרובים ובהדדיות בקשר ואילו קשרים חלשים כוללים היכרויות שטחיות עם אנשים המשתייכים למעגלים שונים ורחוקים מאיתנו. הקשרים החלשים מהווים מעין "גשר להעברת מידע" בין קבוצות חברתיות ומקצועיות שונות.

מה אומרים המחקרים?

מחקר מצא שהוצאה כספית על אנשים שהם חלק מרשת הקשרים החברתיים החזקים שלכם יביא לכם לאושר רב יותר מאשר הוצאה כספית על אנשים שהם חלק מרשת הקשרים החברתיים החלשים שלכם.

אולם, אם אתם מחפשים עבודה כדאי שתשקיעו זמן ומאמץ ברשת הקשרים החלשים שלכם כי סביר להניח שאלה יעזרו לכם הרבה יותר. מחקר שבדק גברים בתפקידים שונים (מקצועיים וניהוליים) אשר התחילו עבודה חדשה לאחרונה, מצא כי רק 17% מהם שמעו על התפקיד מרשת קשר קרובה ואלו 28% שמעו על התפקיד מרשת קשר חלשה. בנוסף, רשתות קשרים חלשים מגדילות הסיכוי לפתרונות יצירתיים בשל החשיפה למידע חדש ופרספקטיבות שאיננו רגילים להם - בעיקר, כך טוען מחקר - עבור עובדים עם רמת פתיחות גבוהה.

רשת קשרים רחבה מגוונת הכוללת קשרים חלשים יכולה להיות מאוד שימושית גם בתוך הארגונים בהם אתם עובדים. מחקר שנערך בקרב 41 יחידות בחברות אלקטרוניקה גדולות ובחן אלמנטים המשפיעים על קיצור זמן בפיתוח מוצרים חדשים מצא כי רשת קשרים חלשים בין יחידות שונות בתוך הארגון עזרה במציאת מידע שימושי וקיצרה את זמן הפיתוח בסביבה שבה המורכבות איננה גדולה. כך, ככל שהיו לחברי הצוות יותר קשרים חלשים ביחידות אחרות בארגון, הם הצליחו יותר בקיצור זמן פיתוח המוצר החדש. אולם בסביבה בה המידע הוא מורכב נדרשים דווקא קשרים חזקים לצורך העברת ידע מסובך יותר.

בנושא רשתות קשרים נמצא שיש הבדלים בין גברים לנשים במקומות העבודה, הבדלים שלעיתים גם מסבירים את מיעוט הנשים בתפקידים בכירים במשק. מחקר שנערך בחברות פרסום מצא שגברים נהנים מקשרים חזקים יותר עם קולגות במקומות העבודה בעוד מערכות היחסים של הנשים עם הקולגות שלהן נוטות להיות יותר עסקיות ופחות אישיות לעומת הגברים. הדבר מוקצן יותר בסביבת עבודה וירטואלית שבה בגלל היעדר הקשרים הקרובים והירידה בנראות היומיומית מול מנהלים בכירים בחברה, נשים עשויות להיות מודרות ממרכזי קבלת ההחלטות ובכך עוד יותר לפגוע בסיכויי הקידום שלהן.

תובנות:

נעים לנו מאוד לבלות זמן עם אנשים קרובים איתם יש לנו יחסי אמון קרובים, אולם חשוב לזכור כי רשת קשרים חלשים אינה ברת תחליף, וכדאי להשקיע בהגדלת המעגלים שלכם ולהרחיב אותם באופן אקטיבי על-ידי ייזום היכרויות עם אנשים חדשים. בין השאר, מסתבר שטוויטר תעזור לכם בהרחבת מעגל הקשרים יותר מאשר פייסבוק.

אם תחליטו להוציא את 20 השקלים שמצאתם בכיס הג'ינס, דעו שתהיו מאושרים יותר אם תשמשו בהם כדי לקנות קפה לחברה הכי טובה שלכם מאשר כדי לקנות קפה עבור הבחורה הנחמדה שפגשתם אתמול בשיעור יוגה.

מנהלים העובדים בסביבה וירטואלית, שימו לב שאתם כוללים את כל האנשים הרלוונטיים בקבלת ההחלטות ולא רק את אלו הקרובים והדומים לכם.

הרחבת הקשרים החברתיים שלכם חשובה מאוד גם אם אתם עובדים בארגונים גדולים. השקיעו מאמץ בלהכיר אנשים ממחלקות ותחומים שונים ובססו את הקשר עמם. יום אחד תוכלו למנף את רשת הקשרים החלשים הללו לצורך איסוף מידע שיקדם את עבודתכם.

פרופ' גרינשטיין הוא מרצה וחוקר בתחומי השיווק והיזמות באוניברסיטאות Northeastern בבוסטון ו- VU באמסטרדם. כותב בטוויטר על מחקר התנהגותי @AmirGrinstein | יאנה שכטרמן היא יועצת ארגונית, מאמנת מנהלים ומלמדת באוניברסיטת Northeastern בבוסטון. בטוויטר: shechterman@

ברוכים הבאים למדור הניהול החדש של מגזין G. על המדור הזה עמלנו עוד לפני תקופת הקורונה מתוך מחשבה שהמוסף השבועי של "גלובס" יכול וצריך להוות במה עיתונאית רלוונטית לאוצרות של ידע בתחומי הניהול, ומתוך רצון להציג מגמות עדכניות, כלים חדשניים ומקורות השראה למנהלים בדרגים שונים.

ואז הגיעה הקורונה. ומתוך הכאוס התעסוקתי התחדד עוד יותר הצורך לייצר בית שירכז מגמות ניהוליות שונות ויסייע בקבלת החלטות.

המדור שאותו אתם קוראים כעת הוא הסנונית הראשונה, מעין גרסת בטא שתלך ותתרחב עם הזמן. נשמח לתגובות, הארות והצעות: g@globes.co.il