מעדיף את החקלאים ושהציבור ישלם: שר החקלאות הנכנס רוצה לבטל את יבוא החמאה ללא מכס

מדובר בדרישה לביטול מכס שתקף רק לחצי שנה הקרובה • שוסטר: "הצו שהוצא בלתי מידתי" • ביום ראשון יתקיים שימוע בוועדת המחירים בשאלה האם לפקח על מחירי החמאה מיובאת; בתחילת יוני צפוי דיון בבג"ץ בעתירת איגוד מגדלי הבקר נגד המהלך

חמאה / צילום: שני מוזס
חמאה / צילום: שני מוזס

מעדיף את החקלאים ושהציבור ישלם: המהלך הראשון של שר החקלאות החדש אלון שוסטר הוא קריאה לביטול יבוא החמאה לישראל ללא מכס, שאמור היה לפתור את המחסור האדיר בחמאה ממנו סובלת ישראל בשנתיים האחרונות, אשר צפוי להחמיר לקראת הקיץ הקרוב.

שוסטר פנה במכתב לשר האוצר הנכנס ישראל כ"ץ, קרא לו לבחון חלופות לפתיחה הגורפת של היבוא, וביקש מהשר להנחות את גורמי המקצוע לדון מחדש בנושא זה עם גורמי המקצוע במשרד החקלאות.

במכתב ששלח שר החקלאות הנכנס שוסטר לשר האוצר כ"ץ, הוא כותב: "הצו שהוצא הוא בלתי מידתי. אני סבור כי ישנן חלופות ראויות לפתיחה הגורפת" של יבוא חמאה לישראל.

השר שוסטר מפרט: "עמדתי שונה מעמדת מנכ"ל משרד החקלאות, אני שותף לעמדתם של חלק מגורמי המקצוע הבכירים במשרד". כך, לפי שוסטר, קיימות חלופות אשר יאפשרו "צריכה סדירה של תוצרת מקומית, איכותית, במחיר סביר", בעוד שהצו "עתיד להסב נזקים לא סבירים לצרכנים, למשק החלב ולתכנון בהתאם לחוק".

את הפנייה הזו יוזם שוסטר כעת על אף שיבוא החמאה הפטור ממכס אושר למשך שנה אחת בלבד, כשכרגע כל מה שנותר ממנה הוא כחצי שנה. ביום ראשון הקרוב צפוי להתקיים שימוע בוועדת המחירים בשאלה האם לפקח על מחירי החמאה מיובאת, וב-1 ביוני צפוי דיון בבג"ץ בעתירת איגוד מגדלי הבקר שיצאו נגד המהלך.

מכיוון שמדובר במוצר שמחירו נמצא תחת פיקוח ממשלתי, הציבור לא ישלם מחיר יקר יותר עבור החמאה עצמה, אבל הוא ישלם מחיר אחר - מחסור, ככל שישראל תחזור למציאות שבה חמאה היא מצרך נדיר, ורשתות השיווק מגבילות את היקף הצריכה שלו.

אלעד מלכא, מנכ"ל "האינטרס שלנו - הלובי שלך בכנסת", אמר היום (ה') ל"גלובס" על רקע הדברים: "בזכות ביטול המכס לשנה על-ידי שר האוצר הקודם משה כחלון, נגמר המחסור בחמאה שליווה את ישראל במשך שנה שלמה, ואזרחי ישראל נהנים משפע חמאה, ממגוון רחב יותר של סוגים וממחירים שווים לכל נפש. במקום לחסום את השוק ולהחזיר את ישראל לימי המחסור, אזרחי ישראל מצפים משר החקלאות לאפשר יבוא פלפלים שישים סוף למחסור בימים אלה ולהיערך להגדלת ייצור ויבוא ביצים לאור התרעת מנכ"ל מועצת הלול מפני מחסור נוסף בקרוב. אני תקווה ששר החקלאות יראה לנגד עיניו את צורכי הציבור הרחב בישראל, ולא את האינטרסים של קבוצת לחץ מצומצמת".