מאות עדי תביעה ודיונים שיימשכו חודשים: איך יתנהל משפט נתניהו

ראש הממשלה בנימין נתניהו, איש העסקים שאול אלוביץ', רעייתו איריס אלוביץ' ומו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס יגיעו מחר לבית המשפט המחוזי בירושלים למעמד הקראת כתב האישום • כל מה שצריך לדעת 

השופטים עודד שחם, רבקה פרידמן-פלדמן ומשה בר-עם / צילום: דוברות הרשות השופטת
השופטים עודד שחם, רבקה פרידמן-פלדמן ומשה בר-עם / צילום: דוברות הרשות השופטת

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושלושת הנאשמים הנוספים ב"תיקי האלפים", איש העסקים שאול אלוביץ', רעייתו איריס אלוביץ' ומו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס, יגיעו מחר (א') לבית המשפט המחוזי בירושלים למעמד הקראת כתב האישום שצפוי להתחיל בשעה 15:00. הם יתייצבו בפני שלושת שופטי ההרכב, רבקה פרידמן-פלדמן (ראשת ההרכב), משה בר-עם ועודד שחם.

הדיון יתקיים בקומה השלישית של בית המשפט המחוזי בירושלים. במקביל, הוא יוקרן בטלוויזיה במעגל סגור בשני אולמות נוספים בקומה השנייה בהם יוקצו מקומות עבור אנשי תקשורת.

דיון הקראת כתב האישום הוא בעל משמעות סימבולית רבה, כיוון שמדובר בפתיחת משפטו של ראש הממשלה, אבל הוא צפוי להיות בעיקרו טכני. הנאשמים יצטרכו לאשר שהם קראו את כתב האישום שהגיש נגדם היועמ"ש אביחי מנדלבליט, ושהם ומודעים לפרטיו.

בהמשך יעסוק הדיון בניסיון לתאם את המשך המשפט מבחינת זמנים. סנגורי ארבעת הנאשמים צפויים לבקש מהשופטים חודשים רבים כדי ללמוד את חומרי החקירה ולהתכונן לשלב ההוכחות והעדויות.

אם ללמוד מניסיון משפטים קודמים של נבחרי ציבור, ובמקרה שלא ייכרתו הסדרי טיעון במהלך המשפט, שלב ההוכחות יתחיל עוד חודשים רבים ויימשך כשנה וחצי-שנתיים לפחות. במהלכו יעלו ויעידו בבית המשפט 333 עדי תביעה, 122 מהם חוקרי משטרה ורשות ניירות ערך וחלקם עדים טכניים.

משפט נתניהו, ככל משפט פלילי, יתנהל באופן שבו תחילה תציג התביעה את ראיותיה ותעלה את עשרות ומאות עדי התביעה לדוכן. כל עד ייחקר בחקירה נגדית גם על-ידי הסנגורים.

בתום שלב התביעה יגיע תור ההגנה להציג את ראיותיה ולהעיד את עדיה. עם סיום הצגת הראיות, יסכמו הצדדים את טענותיהם. לאחר מכן, בית המשפט ימסור את הכרעת הדין - כלומר, האם החליט להרשיע או לזכות את הנאשמים ובאילו אישומים.

במקרה שייפסק זיכוי, יסתיים המשפט הפלילי. במקרה שתהיה הרשעה חלקית או מלאה של נתניהו או של הנאשמים האחרים, יחל שלב הטיעונים לעונש, וייגזרו עונשיהם של המורשעים. לאחר מכן שמורה להם הזכות לערער לבית המשפט העליון הן על ההרשעה והן על העונש. עוד חזון למועד.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו, איריס ושאול אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.