"החלטת ביהמ"ש מציבה גבול ברור בין הליכי המשפט הפלילי לבין ספינים בדעת הקהל"

כך אומרת ד"ר ענת פלג, מנהלת המרכז למשפט ותקשורת בפקולטה למשפטים של אונ' בר-אילן • פלג מברכת על מה שהיא מכנה "ערנותם של שופטי נתניהו לתכסיסיו התקשורתיים" ועל כך ש"שמרו על שוויון בפני החוק בכך שחייבו אותו להגיע לפתיחת משפטו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

"החלטתו של בית המשפט המחוזי בירושלים לדחות את בקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפטור אותו מחובת ההתייצבות בפתיחת משפטו היום, מציבה גבול ברור בין הליכי המשפט הפלילי לבין ספינים בדעת הקהל" - כך אומרת ד"ר ענת פלג, מנהלת המרכז למשפט ותקשורת בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר-אילן.

לדברי ד"ר פלג, "החלטה זו מצטרפת לפסקי דין קודמים של בית המשפט העליון שניתנו בשנים האחרונות ומתחו ביקורת חריפה על מהלכים משפטיים/תקשורתיים המאיימים על הוגנות ההליכים המשפטיים".

משפט נתניהו צפוי להיות המשפט המתוקשר בתולדות המדינה. המעורבים במשפט, נאשמים וסנגורים, הצטיידו ביועצי תקשורת מיומנים שנועדו לסייע להם לנהל את הקרב על לב הציבור ומחוץ לכותלי אולם הדיונים.

ד"ר פלג מציינת כי במפגש המקצועי בין עורכי דין ליועצי תקשורת יש בעיות אתיות שאינן מתעוררות בממשקים שבין נבחרי ציבור ואנשי עסקים עם יועצי תקשורת. "בעוד שעורכי דין פועלים על סמך החוק וכללי האתיקה המגדירים את הסמכתם המקצועית ואת המותר והאסור ביחסיהם עם לקוחותיהם ועם החברה שבה הם פועלים - הרי מקצוע הייעוץ התקשורתי אינו טעון רישוי, ותקנון האתיקה של יועצי תקשורת בישראל הוא וולונטרי ואינו ניתן לאכיפה".

מחקרה החדש של פלג, שיראה אור בקרוב בכתב-העת "שערי משפט", מבוסס על ראיונות עם עורכי דין ויועצי תקשורת בולטים בישראל, ובוחן את טיבם של היחסים שבין אנשי מקצוע אלה ואת השלכותיהם החברתיות.

לדבריה, "עורכי הדין שהשתתפו במחקר מאשרים ליועצי התקשורת לבצע ספינים וחיים בשלום עם קמפיינים שליליים, בניגוד לפסיקה המפורשת של בית המשפט העליון. נמצא כי יועצי תקשורת הדומיננטיים מאוד בליווי הלקוח בשלב שלפני פתיחת המשפט ודורשים מעורכי הדין פעילות מהירה ויוזמת מול מגוון הפלטפורמות התקשורתיות. עורכי דין חוששים מהדלפת מסמכים לתקשורת טרם שנמסרו לבית המשפט, בעוד יועצי תקשורת תומכים במהלך זה".

ד"ר פלג מציינת כי העבודה המשותפת בין עורכי דין ליועצי תקשורת מעוררת שאלות חברתיות רחבות.

למשל?

"ייעוץ תקשורתי הוא שירות מקצועי הדורש השקעה כספית ניכרת. כך נוצרת אפליה חברתית בין בעלי הון או מעמד הזוכים במניפולציות בדעת הקהל לטובתם, ביחס לאחרים שאינם מסוגלים לממן ייעוץ תקשורתי. יש מקום לשקול אם קיימת חובה חברתית להעניק ייעוץ תקשורתי חינם לעומד לדין שהוא חסר אמצעים, כמו הסיוע המשפטי הניתן חינם למיעוטי יכולת".

פלג מברכת על מה שהיא מכנה "ערנותם של שופטי נתניהו לתכסיסיו התקשורתיים" ועל כך ש"שמרו על שוויון בפני החוק בכך שחייבו אותו להגיע לפתיחת המשפט". היא אומרת כי "יש לזכור שבעוד ראש הממשלה חוזר ומבקש הלוואה בהיקף של מיליוני שקלים למימון הגנתו - האזרח הקטן העומד למשפט מסוקר בתקשורת, לא יכול לגייס סכומים כאלה להגנתו המשפטית ונשאר גם ללא הגנה בבית המשפט של דעת הקהל".

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.