אקזיטים | בלעדי

אקזיט ענק למייסדי BUYME: מוכרים שליש ממניות החברה לפי שווי של 250 מיליון שקל

הרוכשים, קבוצת מאיר שבבעלות יעקב שחר וישראל קז, יואב בן יקר וברק קנה • התמורה למייסדי BUYME : 81 מיליון שקל במזומן • המייסדים פועלים לפיתוח פלטפורמת מתנות דומה בזירה הבינלאומית

מיכה ברכוז, ממייסדי BUYME / צילום: ענת ליטבק
מיכה ברכוז, ממייסדי BUYME / צילום: ענת ליטבק

לאחר תשע שנים לאחר שהוקמה: אקזיט ענק למייסדי BUYME - חברת השוברים הדיגיטליים. ל"גלובס" נודע כי מייסדי החברה, שי דרין, טל צורי, ומיכה ברכוז מוכרים את חלקם בחברה (32.45% מהון המניות) לפי שווי חברה של 250 מיליון שקל. השלושה יקבלו לכיסם כ-81 מיליון שקל במזומן עבור חלקם בפלטפורמת המתנות החווייתיות. הרוכשת היא חברת טלכלל שכבר שולטת ב- BUYME , ושבעצמה נמצאת בשליטת קבוצת מאיר שבהובלת יעקב (יענקל'ה) שחר וישראל קז.

עם השלמת העסקה תחזיק טלכלל בכ-97.3% מחברת שוברי המתנה. יתרת המניות ב- BUYME נמצאת בידי המנכ"ל הראשון של החברה, רועי פלד. ככל הידוע, העסקה שנסגרה היום נחתמה כבר בתחילת בפברואר השנה, אך מימושה נדחה בשל משבר הקורונה.

לפי גורמים מעורים, במהלך שנות הפעילות המשותפת, הגיעה החברה להיקף מכירות של מאות מיליוני שקלים בשנה, ואף הפכה לרווחית בארבע השנים האחרונות. ואולם, הם מסבירים, לאחרונה התפתחו חילוקי דעות בין המייסדים לטלכלל על אופן ההתמודדות הנכון ביחס לשינוי בתנאי השוק, התחרות הגוברת והאתגרים הטכנולוגים העומדים בפני החברה. כל אלה הובילו את קבוצת טלכלל וקבוצת המייסדים לסיים את ההתקשרות ביניהן.

שניים ממייסדי החברה, ברכוז ודרין, העתיקו את מגוריהם לפני כשלוש שנים לקליפורניה, סן פרנסיסקו על מנת להקים פלטפורמת מתנות מקבילה בחו"ל תחת השם GIFTED . כיום ברכוז משמש כמנכ"ל החברה, וצורי משמש כסמנכ"ל הכספים שלה, כששלושת המייסדים שמים עתה דגש על קידום גיפטד בזירה הבינלאומית. עבור השלושה מדובר באקזיט ראשון.

BUYME הוקמה ב-2010 והיא פלטפורמה להענקת מתנות באמצעות שוברים דיגיטליים, שכוללת מסעדות, חופשות, סדנאות, הצגות, טיפולי ספא ועוד. עד העסקה הנוכחית טלכלל שבשליטת שחר וקז שלטה ב- BUYME באמצעות חברה בת בשם אייפלנט שעד כה החזיקה כמעט שני שליש ממניות BUYME . בתחילת 2019, חברת כרטיסי האשראי ישראכרט רכשה נתח ממניות מ- BUYME באמצעות רכישת כ-15% ממניות חברת אייפלנט. לפיכך, ככל הידוע, ישראכרט מחזיקה בשרשור בכמעט 10% ממניות BUYME .

עתה טלכלל רוכשת את מניות המייסדים ב- BUYME דרך חברה בת אחרת, בשם טלמסר, שישראכרט אינה שותפה בה והיא זו שתחזיק במניות המייסדים שנרכשות עתה. כלומר, הרוכשת את מניות מייסדי BUYME היא קבוצת מאיר שהינה יבואנית רכבי וולוו, הונדה יגואר ומשאיות רנו, יחד עם מנכ"ל טלכלל ויו"ר BUYME יואב בן יקר ויו"ר טלכלל ברק קנה. חלוקת המניות בחברת טלכלל הינה 77% לקבוצת מאיר, ו-23% בידי בן יקר.

יואב בן יקר, מנכ"ל טלכלל ויו"ר BUYME / צילום: אסף ארנרייך
 יואב בן יקר, מנכ"ל טלכלל ויו"ר BUYME / צילום: אסף ארנרייך

בעבר שלטה קבוצת מאיר בקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס, כשכיום היא עדיין בעלת עניין בה, עם החזקה של 10.3% מהמניות. באתר קבוצת מאיר מצוין כי בין היתר היא מחזיקה גם בחברת הרץ, אוטו סנטר, חברת התחבורה הציבורית קווים ועוד. נציין כי לאחרונה אף דווח כי קבוצת מאיר במגעים לרכישת החזקות השותפה שלה בקווים. בנוסף, לקבוצת מאיר בעלות מלאה על קבוצת הכדורגל מכבי חיפה.